"נעניש את כל המעורבים בתקיפת הסטודנטית"
שר התחבורה התייחס בחומרה להצקות והקללות שספגה נועה קנטמן באוטובוס מצפת לאשדוד שנחשפו ב-ynet - "לא תהיה הדרת נשים וכפייה. נעניש כל מי שהיה לו חלק במקרה". עמותת חדו"ש לחופש דת ושיוויון: חלה הסלמה לאחר פסיקת בג"ץ
הדרת נשים באוטובוסים: יהיה מחיר לאלימות? "ננהג באפס סובלנות ונעניש כל מי שהיה לו חלק במקרה הזה", אומר היום (ב') שר התחבורה, ישראל כץ, בתגובה למקרה של הדרת נשים באוטובוס של חברת אגד, שפורסם אתמול (א') ב-ynet. השר הנחה את מנכ"ל משרדו לחקור את האירוע, ולבדוק גם את התנהלות אגד. "לא תהיה הדרת נשים ולא תהיה כפייה", הבטיח השר.
הצביעו והשפיעו: בעד או נגד הפרדת גברים ונשים באוטובוס
המקרה אליו מתייחס השר דווח על-ידי נועה קנטמן, סטודנטית לפיזיותרפיה בצפת, שנסעה בסוף בשבוע באוטובוס אגד, ולדבריה נאלצה לספוג צעקות וקללות מנוסעים חרדים. "עוד בצפת עלה מישהו וביקש שאעבור אחורה אבל לא הסכמתי", היא סיפרה ל-ynet. "בחצור עלו חרדים רבים ואז התחילו הקריאות. כל מי שעלה אמר לי לעבור אחורה. הם אמרו לי שאני טמאה וצעקו שכדאי להתפלל את תפילת הדרך ממש חזק כי יש טומאה באוטובוס".
עסקן חרדי שהתייחס אמש למקרה, אמר ל-ynet כי הנוסעים שתקפו את קנטמן הם עשבים שוטים, שכן "הטרדה של אישה באוטובוס היא מעשה לא צנוע, לא פחות מישיבה על ידה". למרות שציין כי אינו מכיר את פרטי המקרה, אמר העסקן החרדי כי יתכן כי שקנטמן עוררה פרובוקציה לפני שהותקפה. "כמעט בכל המקרים הדומים שהיו בעבר התברר שהייתה התגרות", הבהיר.
"הנהג לא צריך לחכות לפנייה"
בעמותת חדו"ש, המקדמת חופש דת ושוויון, אומרים כי המקרה של קנטמן מעיד על הסלמה חמורה בכל הנוגע להדרת נשים. "מה שמוכיח שחלה הסלמה הוא שנועה נסעה בקו מהדרין חדש, שלא היה קיים כאשר בג"ץ פרסם פסיקה בנושא ב-2011", אומר ל-ynet סמנכ"ל העמותה, שחר אילן. לדבריו, פסיקת בג"ץ, שהתירה הפרדה "וולונטרית", אסרה על הגדרת קווים כ"קווי מהדרין", אך בכך יצרה קשיים במעקב אחר הפעלת הקווים.
"קשה לעקוב אחרי משהו שלכאורה לא קיים", מסביר אילן, ומציין כי לעמותה הגיעו עדויות רבות על קווי מהדרין חדשים. "נשים נקלעות למצבים כאלה מבלי להתכוון", הוא אומר. "הדרך למנוע את הישנות המקרים היא לקבוע שכפיית הפרדה היא עבירה פלילית". בנוסף, מסכם אילן, יש להחמיר עם נהגי האוטובוס המעורבים - "אם המון פרוע מגדף ומעליב נוסעת, הנהג לא צריך לחכות שהיא תפנה אליו. הוא צריך לעצור, או לנסוע לתחנת משטרה קרובה".
יש לציין כי באגד הסבירו אתמול כי הנהג לא התערב במקרה של קנטמן, מאחר שהיא "התמודדה מבלי לערב את הנהג מול אלו שלא סבלו את נוכחותה והתקשרה בעצמה למשטרה". באגד אמנם הבטיחו לזמן את נהגי החברה ולבחון את האירוע, אך גם הבהירו כי "על פניו נראה שהם (הנהגים, ש.ה) פעלו ללא דופי וכמצופה מהם".
מה קרה עם טניה רוזנבליט?
ראוי להזכיר כי לפני כשנה, בדצמבר 2011, אירע מקרה דומה. טניה רוזנבליט, סטודנטית מאשדוד, נסעה בקו מספר 451 של אגד, ונדרשה לעבור לשבת מאחור במהלך הנסיעה. גם במקרה של רוזנבליט התייחס השר בחומרה לאירוע, והורה על פתיחת חקירה. אלא שמסקנות החקירה לא פורסמו עד כה, ובארגונים הפעילים בתחום זכויות האזרח טוענים כי הדרת נשים בקווי מהדרין לא נפסקה.
בעקבות המקרה של רוזנבליט גם הוקם צוות בין-משרדי למניעת הדרת נשים, בראשות השרה לימור לבנת. הצוות פרסם במרץ 2012 שורת המלצות, שהיו זהות להנחיות שפרסם בג"ץ בתחילת 2011 - הנחיות שהתבססו בחלקן על עבודת ועדה של משרד התחבורה. הצוות, כמו בג"ץ לפניו, נמנע מלקבוע כי הפרדת גברים ונשים אסורה, והסתפק בהבהרה כי יש לאסור הפרדה כפויה. כל עוד ההפרדה מתבצעת "מרצון", כך הסבירו בג"ץ והוועדות השונות, אין המדינה צריכה להתערב.
על-פי הנחיות משרד התחבורה, נהגי אוטובוס אמורים להתערב רק אם נוסעת פונה אליהם, ומבקשת את התערבותם. בנוסף, הנהג נדרש להתערב כאשר נוסעת חווה אלימות פיזית או מילולית. יש לציין כי לטענת פעילים בתחום זכויות האזרח, ההנחיות אינן ברורות מספיק ומשאירות מרחב גדול מדי לשיקול דעת עצמאי וסובייקטיבי של הנהגים.