"המכנה המשותף": גאווה ישראלית במחיר מבצע
זה שבאירופה (ולא רק שם) מיהרו לקנות את הפורמט הישראלי "המכנה המשותף" לא הופך אותו למוצלח במיוחד: סמדר שילוני על שעשועון אסוציאציות פשוט ומיושן, שממצה את עצמו די מהר
"זה לא מה שאתה יודע, זה איך שאתה חושב" - זה הסלוגן שמלווה את השעשועון "The Common Denominator" ("המכנה המשותף"), פורמט ישראלי שנמכר ל-Channel 4 הבריטי, ומשם התגלגל לשאר הגלובוס. הרעיון: לכל מתמודד מוצגים שני אובייקטים (תמונות או מילים), והוא צריך למצוא את המילה המחברת ביניהם. לרוב מדובר בקשר אסוציאטיבי, כמו למשל טוני סטארק (איש הברזל) ומרגרט תאצ'ר (אשת הברזל), או "Salad" ו-"Emperor" (התשובה היא "Caesar" - קיסר).
עוד קצת ניחוח של חו"ל בערוץ הטלוויזיה של ynet:
קיפר סאת'רלנד: רוצה סרט של '24' כל עוד אני רץ
סופיה ורגרה: "מכון הכושר הוא עינוי בשבילי"
אוואן הנדלר: "עירום מביך אותי, לדוכובני יותר קל"
כתבות נוספות ועדכונים חמים - בעמוד הפייסבוק שלנו
ההעדפה של החשיבה האסוציאטיבית על פני הידע הכללי היא תוצאה של מיתוג חכם, בתקופה שבה מעודדים אותנו ללא הרף לחשוב מחוץ לקופסה. המיתוג ממצב את הפורמט באור עדכני ומתקדם, אלא שהמוצר הסופי - לפחות זה שהופק בבריטניה - נראה יותר כמו משהו שמישהו הניח באולפן לפני שניים-שלושה עשורים.
מבחינות רבות זה דווקא הולם את הצרכים של הערוץ - 40 פרקים של הגאווה הישראלית הזאת ישודרו בקרוב, כפי הנראה על בסיס יומי, ברצועת היום של Channel 4. לפעמים לא צריך יותר כדי למלא זמן, ו"המכנה המשותף" היא אכן תוכנית זולה וקלה להפקה: אולפן, מנחה, מתמודדים, קהל ממושקף וקצת פרסים - הפרס הגבוה ביותר הוא 10,000 ליש"ט - וסגרתם עניין.
מתוכנית הדוגמה שעלתה ברשת ניכר שהבריטים עושים זאת בדרך שלהם, והדרך שלהם תיראה לא פעם איטית ומשעממת לעיניים ישראליות. האולפן חשוך מעט, המוזיקה היא לא מופת של פומפוזיות, והמתמודדים מחוייכים לנצח - גם כשהם מפסידים, מפרגנים זה לזה על תשובות נכונות ולא נוטים לדמוע או לחלוק סיפור חיים טרגי ברגע שהמצלמה נדלקת.
המנחה פיל ספנסר נשמע יותר כמו יועץ מס מאשר מנחה שעשועון כשהוא מעוניין לוודא שהמתמודדת שוויתרה על האופציה ללכת הביתה עם חלק מהכסף ולהמר על הפרס הגדול, אכן שלמה עם החלטתה. בכל זאת, יש לה תוכניות גדולות על הכסף - היא מעוניינת לרכוש סוס, במקום זה שמת לה בשנה שעברה. אם מתישהו הפורמט הזה יעלה בארץ, הוא מן הסתם ידרוש כמה אדפטציות כדי לספק את הקהל הישראלי.
אבל מתחת למבטא המצוין, הפורמט של "המכנה המשותף" הוא בסיסי מאוד, רזה ואיטי, בעידן של שעשועונים מתוחכמים ומסועפים. טורניר מתמודדים
שבו כולם עונים בכל שלב על שאלות מאותו הזן ומתמודדים עם אותו אתגר שוב ושוב, יוצר תחושה של וואן טריק פוני - והטריק הזה ממצה את עצמו די מהר.
בסופו של יום, הפורמט (שיצרו האחים רועי ועומרי אבן-טוב) אינו הבשורה הגדולה לה חיכה עולם השעשועונים. אבל היי, חוץ מהאמריקאים והאירופאים, גם האוסטרלים קנו את זה - אולי זה אומר שהם יסכימו לקנות מאיתנו גם את השאר.