ניסוי מס גודש: המדינה תעקוב אחרי כל המשפחה
עורכי ניסוי מס הנסועה מגלים עד כמה לא מאמינה המדינה לאזרחיה. המשתתפים בניסוי יתבקשו כנראה לאשר למדינה להתקין מכשירי מעקב על כל רכבי המשפחה, ולא רק על הרכב המשתתף בניסוי
רוצים להשתתף בניסוי "מס הנסועה" של משרדי האוצר והתחבורה? המדינה תעקוב אחר כל המשפחה. בקרוב יחל ניסוי ראשון מסוגו, שיבחן כיצד משפיעים תמריצים כספיים על הרגלי הנסיעה של הישראלים. במהלך הניסוי יאסף מידע על המשתתפים בניסוי, אך מתברר כי לא רק מהם. מבדיקת ההסכם עליו יחתמו משתתפי הניסוי, עולה כי כדי למנוע רמאות צפויה המדינה לדרוש התקנת מכשירי מעקב בכל כלי הרכב השייכים למשפחות המשתתפים. כן, גם כאלה שכלל אינם משתתפים בניסוי, וממילא לא נהנים מתמריץ כספי כלשהו.
- עובד בת"א וגר בכפ"ס? תכין 12 אלף שקל בשנה
חוששים מהישראלים
עיקר חששם של משרדי הממשלה ועורכי הניסוי, הוא מפני ניסיונות רמאות שיגדילו את סכום הכסף שיקבלו המשתתפים במהלך הניסוי. על-פי מתווה הניסוי, שיימשך כשנתיים, כל מתנדב יקבל מענק של 1,000 שקל עבור ההשתתפות. בנוסף, מדי חודש יוקצבו למשתתפים סכומי כסף נוספים, מהם יופחת "מס נסועה" עבור כל נסיעה שהם מבצעים.
כך, מי שיצמצם את מספר הנסיעות שהוא מבצע מדי חודש, יוכל לצבור סכום כסף נוסף. עורכי הניסוי מעריכים כי מתנדבים יוכלו לצבור סכום כולל של עד 5,500 שקל במהלך הניסוי. המעקב אחר שאר בני המשפחה נועד למנוע שימוש בכלי רכב אחרים, שיפחית "מלאכותית" את השימוש בכלי הרכב שבהם אמורים להשתתף המשתתפים בניסוי.
במשרד התחבורה מאשרים כי התקנת ציוד הניטור בכלי רכב נוספים במשפחה, נועד למנוע הונאה, אך מזכירים כי מתנדבי הניסוי יתבקשו להשיב אם יסכימו לכך. " אין כוונה להשתמש באופציה באופן גורף, אלא רק במקרה שיעלה חשש להונאה", מבהירים שם.
"מכשיל את תוצאות הניסוי"
עורכי הניסוי מסבירים כי "המטרה היא לבחון את נכונות הציבור לשנות את הרגלי הנסיעה שלו בתגובה לתמריצים כספיים. מובן שמתנדב שאיננו משנה את הרגלי הנסיעה שלו אלא רק מבצע את הנסיעות כנהג בכלי רכב אחר, במטרה שסכום הכסף שניתן לו לא יפחת, מכשיל בכך את תוצאות הניסוי".כדי למנוע "רמאות" שכזו, יחתמו משתתפי הניסוי על הסכם התקשרות הקובע כי "יתכן שהחברה המנהלת (את הניסוי, ש.ה) תתנה את קבלת המתנדב לניסוי או את המשך השתתפותו בניסוי, בהתקנת ציוד ניטור גם בכלי רכב אחרים העומדים לרשות משק הבית, בין אם הם רשומים על שם המתנדב ובין אם לאו".
או במלים פשוטות: כדי למנוע מצב שבו משתתף מבצע נסיעות במכונית של אחד מבני משפחתו, וכך צובר כסף, יותקנו "קופסות ניטור" בכל כלי הרכב של המשפחה. "שימוש ברכב אחר על מנת להימנע מהפחתת הסכום, מהווה הפרה של כללי הניסוי ויגרום להפסקת ההשתתפות לאלתר, ללא פיצוי או תשלום", מזהירים עורכי הניסוי.
אגב, האחריות על ציוד הניטור - בכל כלי הרכב - תהיה של המשתתפים בניסוי. בהסכם ההתקשרות נקבע כי "החברה המנהלת רשאית לקזז מתוך הסכומים שיגיעו למתנדב את עלות התיקון של ציוד הניטור (אם) ציוד הניטור אבד, נפגע או התקלקל, כתוצאה מפעולה מכוונת או כתוצאה ממעשה או מחדל רשלני".
1.5 שקל לכל קילומטר
הניסוי, שנערך בהנחיית משרדי האוצר והתחבורה, נועד לבחון רעיון פשוט לכאורה: האם ייקור עלות הנסיעה בשעות העומס והוזלתה בשעות פחות עמוסות, יגרמו לנהגים לשנות את הרגלי הנסיעה. במסגרת הניסוי תחולק הארץ לשלושה איזורים עיקריים - מטרופולינים, שולי מטרופולינים ופריפריה.
מקום מגורים | מקום עבודה | מרחק | מחיר יומי | מחיר שנתי |
ראשון לציון | תל אביב | 15.4 ק"מ | 34 שקלים | 8,160 שקלים |
כפר סבא | תל אביב | 21 ק"מ | 50 שקלים | 12,000 שקלים |
רחובות | תל אביב | 26 ק"מ | 50 שקלים | 12,000 שקלים |
פסגת זאב | גבעת רם (י-ם) | 11 ק"מ | 21 שקלים | 5,040 שקלים |
קריית ים | חיפה | 15.4 ק"מ | 34 שקלים | 8,160 שקלים |
מקור: חישוב ynet, בהתאם למתווה "ניסוי בשינוי הרגלי נסיעה"
מס הנסועה יחושב בהתאם למיקום הגיאוגרפי וזמן הנסיעה. כך, מי שנוסע בלב גוש דן בשיא העומס ישלם 1.50 לכל ק"מ. מי שייסע באותו איזור אך בשעות שבהן אין עומס, ישלם רק 10 אגורות לכל ק"מ. בנוסף, לתושבי הפריפריה תינתן הטבה, ובמקום לשלם מס - יקבלו 10 אגורות לכל ק"מ.
במכוניתו של כל משתתף תותקן "קופסת ניטור" - מערכת איתור, שמאפשרת מעקב מדויק אחר כל נסיעה שמבצע אותו משתתף. באמצעות המערכת אפשר לעקוב אחר שעות תחילת הנסיעה וסיומה, משך הנסיעה ואורכה, וכמובן מיקום גיאוגרפי מדויק.