שתף קטע נבחר
 

המדען הראשי: "צריך מצלמות בכל כבישי המדינה"

מצלמות המהירות מעוררות אופטימיות במשרד התחבורה. המדען הראשי של המשרד אומר כי יש לצלם את כל כבישי המדינה, המדען הראשי ברשות הלאומית מבהיר כי צריך מצלמה כל שישה ק"מ

החזון של משרד התחבורה: מצלמת מהירות כל 6 ק"מ, ועד 1,500 מצלמות אכיפה בכבישים. בכירי משרד התחבורה אומרים היום (ג') כי הרחבת פריסת מצלמות המהירות והרמזור תשפר משמעותית את יעילותן, ותגביר את הבטיחות בדרכים. בכנס שעורכת עמותת אור ירוק, אמר המדען הראשי של המשרד כי "כל המדינה צריכה להיות מצולמת. צריך 1,000 או 1,500 מצלמות. זה (רק) חודש מהתקציב של מע"צ".

 

  • המהירות בכביש 6 עולה ל-130 קמ"ש

 

תת ניצב פלד: "המדיניות היא לפרסם מיקומי מצלמות" (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
תת ניצב פלד: "המדיניות היא לפרסם מיקומי מצלמות"(צילום: ירון ברנר)
 

 

לדברים אלה הצטרף המדען הראשי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ד"ר שי סופר, שאמר כי מדיניות האכיפה צריכה להוביל להתקנת "מצלמת מהירות כל 6 ק"מ". סופר הסביר כי הצבת מספר גדול משמעותית של מצלמות תימנע מנהגים מלהאיץ מיד לאחר שהם עוברים ליד מצלמת מהירות - התנהגות אותה הוא מכנה "תופעת גל".

 

ובינתיים, במציאות הישראלית

אלא שבין החזון שמציגים בכירי משרד התחבורה והמציאות, קיים פער משמעותי. על-פי נתונים שהציג היום אגף התנועה, עד כה הותקנו 45 מצלמות מהירות ורמזור, אותן אפשר להעביר בין 80 עמדות. עד סוף השנה יושלם השלב הראשון של פרויקט האכיפה האלקטרונית, כך שיכלול 60 מצלמות ב-180 עמדות. באגף התנועה הודו כי אינם עומדים בלוח הזמנים המקורי של הפרויקט, והסבירו כי הסיבה לכך היא עיכוב בהשגת אישורים ביורוקרטיים.

 

ראוי להזכיר כי בעבר תמכו בכירים באגף התנועה בהגדלה משמעותית של מספר המצלמות. ראש האגף בעבר, ניצב אבי בן חמו, אמר ב-2009 לחברי ועדת הכלכלה כי "מה שיכול לחולל את השינוי האמיתי ולצמצם את כמות ההרוגים ואת הקטל הנוראי בדרכים, זה תוספת של ניידות והגדלה של א3 (מערך המצלמות, ש.ה), שלא נתקין רק 60 מצלמות ושנתחיל עם 300 ו-400 מצלמות".

 

פרופסור שלום הקרט מהטכניון, חוקר בטיחות ותיק, סבור כי הפריסה הנוכחית של המצלמות אינה מספקת. "זו לא פריסה ארצית", אמר היום בכנס של עמותת אור ירוק. "עם פריסה מסיבית של מצלמות, היו משיגים תוצאות הרבה יותר משמעותיות. בהולנד יש 1,000 מצלמות, ונרשמים כ-10 מיליון דו"חות בשנה". הקרט גם תקף את החלטת משרד התחבורה להעלות את המהירות המותרת בחלק מהכבישים ל-120 קמ"ש. "בשום פורום לא המלצנו על 120 קמ"ש", אמר.

 

לדברי הביקורת הצטרף במפתיע גם ד"ר סופר מהרשות לבטיחות, שמתח ביקורת חריפה על הודעת שר התחבורה, ישראל כץ, ולפיה בכביש 6 תועלה המהירות ל-120 קמ"ש אך בפועל תותר נהיגה במהירות של 130 קמ"ש. זאת, בגלל "סף האכיפה" שמנהיג אגף התנועה, ומתיר למעשה נהיגה במהירות הגבוהה כ-10% מזו המותרת. "לא יעלה על הדעת שהחוק אומר X ולך מותר Y - (זה) אסור ולא נכון", דברי סופר.  

 

"הנהג לא יודע מאיפה זה בא לו"

למרות שהמערך עוד לא נפרס במלואו - בעתיד הוא אמור לכלול 300 מצלמות - חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון טוענים כי כבר תרם לשיפור הבטיחות. ממחקר ראשוני שמלווה את התקנת המערך עולה כי באתרים שבהם מצלמות ירדה מהירות הנסיעה בכ-9 קמ"ש בממוצע. ד"ר הלל בר גרא, אחד מעורכי המחקר, גם אמר כי המצלמות הפחיתו משמעותית את מספר הנהגים שעוברים את המהירות המותרת בשיעור משמעותי.

 

גם במשטרת ישראל מרוצים מהמצלמות. תת ניצב רפי פלד, סגן ראש אגף המבצעים במשטרה, אמר בכנס של אור ירוק כי "הפרויקט עשה מהפכה אצל הנהג, שחושב פעמיים לפני שהוא מאיץ - כי הוא לא יודע מאיפה זה יבוא לו". פלד גם אמר כי "מדיניות אגף התנועה היא לפרסם את מיקומי המצלמות", ואף ציין כי מטרת המשטרה אינה "לרשום יותר דו"חות, אלא למנוע תאונות".

 

לדברים אלה הצטרפו בכירים באגף התנועה, שאמרו כי בשנה שעברה חלה ירידה משמעותית במספר הדו"חות שנרשמו לנהגים. ניצב אלכס פרלמן, ראש מחלקת תכנון ופיתוח באגף, אמר כי בשנה שעברה נרשמו כ-642 אלף דו"חות לעומת כמיליון ב-2011. מנגד, פרלמן ציין כי חלה עלייה משמעותית בהשבתות רכב ופסילות רישיון שמבוצעות "על אתר" - השבתות ופסילות מיידיות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים