שר התחבורה מאשר 130 קמ"ש - חוקי או לא?
בכירי משרד התחבורה נגד השר - טוענים כי האישור שנתן לנהוג במהירות 130 קמ"ש אינו חוקי ואינו ראוי. משרד התחבורה: "פועלים לפי חוק"
האם שר התחבורה מעודד נהיגה במהירות לא חוקית? בעקבות החלטה להעלות את המהירות המותרת בחלק מהכבישים המהירים ל-110 ו-120 קמ"ש, הבהיר שר התחבורה, ישראל כץ, כי בפועל יכולים נהגים לנסוע במהירות הגבוהה ב-10 קמ"ש מזו החוקית. השר הסביר את דבריו בכך שאכיפת המשטרה מתחילה במהירות הגבוהה בכ-10% מהמהירות המותרת.
אמירה זו זכתה אתמול (ג') למתקפה מפתיעה דווקא מבכירי משרדו. בכנס של עמותת אור ירוק אמר המדען הראשי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ד"ר שי סופר, כי "לא יעלה על הדעת שהחוק אומר X ולך מותר Y - (זה) אסור ולא נכון". במשרד התחבורה סירבו היום (ד') להגיב לפניית ynet בנושא, והסתפקו בתשובה לאקונית - "המשרד פועל לפי החוק".
ביקורת ישירה פחות לדברי השר כץ, הגיעה גם מאגף התנועה של משטרת ישראל. אחד מבכירי האגף הבהיר אתמול כי האכיפה אכן מבוצעת במהירות הגבוהה בכמה אחוזים מזו המותרת על-פי חוק. אלא שלדבריו, סף האכיפה אינו אחיד ומותאם לכל כביש באופן שונה, ועשוי אף להשתנות באותו כביש ובהתאם להחלטות נקודתיות.
ומה מותר בכביש 6?
על-פי החלטת השר כץ מסוף דצמבר, בכביש 6 תועלה המהירות בחודשים הקרובים ל-120 קמ"ש - בכפוף לאישור של ועדת הכלכלה. אלא שגם החלטה זו כבר מעוררת ביקורת. פרופסור שלום הקרט מהטכניון הבהיר בכנס אור ירוק כי "ההחלטה על (העלאת) מהירות של 120 קמ"ש בכביש 6 היא שגויה. אני הייתי חבר בצוות שהמליץ על המהירות המותרת, וזו לא הייתה ההמלצה שלנו".
ראוי להזכיר כי עם מיד פרסום ההחלטה, אמר שר התחבורה כי "העלאת המהירות מבוצעת במסגרת אימוץ הנחיות חדשות לקביעת מהירויות הנסיעה, שגובשו על-ידי צוות מקצועי של מהנדסי תנועה ובטיחות". עוד אמר השר כץ כי על הנחיות אלה התבססה החלטה קודמת מ-2010, להעלות את המהירות בחלק מהכבישים מ-100 ל-110 קמ"ש.
אלא שבכל הנוגע למהירות בכביש 6, ההנחיות של אותו צוות מקצועי דווקא סותרות את החלטת השר. ההנחיות שפרסם הצוות קובעות חד-משמעית כי "רמת הבטיחות של דרכים מהירות בישראל (הכוללות של כביש 6, ש.ה) אינה גבוהה יחסית למדינות המתקדמות. מוצע לא להעלות את מהירות הייעוד (המהירות המותרת), ולהשאירה ברמה שמקובלת היום - 110 קמ"ש".