שתף קטע נבחר

המדריך לזמר המזרחי: 10 כללים להצלחה

רוצים להצליח כזמרים מזרחיים? אבי שושן עם עשרה כללים עיקריים, איתם תוכלו לצאת לדרך. אל תשענו רק על תוכניות ריאליטי, אל תחקו זמרים אחרים - ואל תחפשו קיצורים. אה כן, כדאי גם שתהיו מוכשרים

כעשרה שירים חדשים יוצאים מידי יום בישראל, חלקם המועט של זמרים מוכרים, רובם הגדול של אנונימיים החולמים על הפריצה הגדולה. הסיכוי שעיתונאי/מבקר מוזיקה או שדרן ברדיו יאזין לכולם הוא קלוש. לא מעט שירים טובים אובדים בדרך, מחוסר מזל או בגלל עבודה לא נכונה.

 

עוד על מוזיקה מזרחית בynet:

 

לעסוק במוזיקה כמקצוע יכול להיות אכזרי. יום אחד אתה התגלית הבאה, ולמחרת אף אחד לא מכיר אותך. לפעמים הזמר מתוסכל כל כך מכך שאף אחד לא נותן לו צ'אנס - וברוב המקרים, לא מבין שאין סיבה לתת לו אחד, כי אין בו שום דבר מיוחד. אחרי עשרות סינגלים כושלים ששמעתי רק בשבועיים האחרונים, ותשובות שליליות שנאלצתי לתת לזמרים או יח"צנים שביקשו אייטם ל"זמר גדול שהוציא עכשיו שיר מ-ד-ה-י-ם", קבלו 10 כללים להצלחה בתור זמר/ת מזרח/ית.

 

 

תסתכלו עליהם ותלמדו מה לעשות. וגם מה לא (צילום: דור מלכה, ערן בן עמי, ענת מוסברג) (צילום: דור מלכה, ערן בן עמי, ענת מוסברג)
תסתכלו עליהם ותלמדו מה לעשות. וגם מה לא(צילום: דור מלכה, ערן בן עמי, ענת מוסברג)

 

1. תהיו כישרונים

לכאורה עניין אלמנטרי, הרי מי שאין לו כישרון לא ינסה להצליח בתור זמר, אבל מספיק לראות את רשימת המתמודדים ב"אייל גולן קורא לך", כדי להבין שאנשים פשוט לא מודעים לעצמם. אולי ב"The Voice" מחפשים את הקול הבא, אבל עם כל הכבוד לקול, זה כבר ממש לא מספיק. בסופו של דבר, בישראל 2013, ההצלחה כזמר תגיע קרוב לוודאי רק אם ייצור בעצמו. שיהיה מלחין, כותב וכמובן בעל קול מיוחד שיתפוס את האוזן של כל מי ששומע אותו. אם אין לך את אחד מהכישרונות הללו, יהיה לך מאוד קשה להצליח, אם בכלל.

 

2. תהיו חדשניים

אחרי שקראתם את הסעיף הראשון אתם בוודאי מונים עשרות דוגמאות של זמרים שאינם יוצרים אבל זכו או זוכים להצלחה ענקית. אייל גולן ושרית חדד הם בוודאי הדוגמא האולטימטיבית. אז זהו, הזמנים השתנו. מה שהיה נכון לגולן לפני 15 שנה כבר לא רלוונטי במציאות של היום.

 

התעשייה מלאה בזמרים מצליחים יותר או פחות שרודפים אחרי יוצרים מצליחים כדי שיביאו להם את הלהיט הבא. הבעיה הגדולה שלהם: הם תלויים באחרים ולא בעצמם וכשאתה תלוי באחרים, הסיכוי שלך להצליח פוחת בעשרות אחוזים. תבינו דבר נוסף: כשליוסי גיספן יש להיט ביד הוא לא ייתן אותו לזמר סוג ג' ובטח לא לאנונימי. הוא יעניק אותו לזמר הכי מצליח שיניב לו הכנסות מאפיקים כמו סלולר ואקו"ם.

 

נסרין קדרי בריאלטי של אייל גולן שרה שיר של שרית חדד שכתב יוסי גיספן

 

הבעיה הגדולה היא שזמרים מוכנים לקנות שיר באלפי שקלים מיוצרים מפורסמים, ולא מבינים שהם מקבלים את מה שנשאר על רצפת האולפן - שאריות של זמרים מפורסמים שוויתרו עליו. השירים הכי טובים ששמעתי השנה היו דווקא מיוצרים לא מוכרים. הם מחפשים את הזמר שיעניק להם הכרה ליצירה ולכישרון שלהם. לכו אליהם - ולא אל השמות הגדולים.

 

3. תהיו חכמים

כששרית חדד שרה את "אתה תותח" בכינוס הליכוד, ביקשו שאביא זמר מהז'אנר המזרחי שיידבר על תופעת הזמרים בכנסים פוליטיים. הראשון שהתקשרתי אליו היה רגב הוד. הוא מבין תקשורת ובעיקר - הוא בחור אינטליגנטי שיודע להביע רעיון במשפטים ברורים וקוהרנטיים. אם אתה ערס שלא יודע לדבר, ואין לך שכל בקודקוד, אל תנסה אפילו. הקהל לא מחפש רק שיר יפה או זמר חתיך - הוא מחפש מישהו שיוכל גם להתחבר אליו, ובשביל זה צריך אישיות.

 

4. תהיו מקוריים

אחד הדברים המאוסים בכל הז'אנרים הוא אפקט העדר. זמר אחד מצליח בסגנון מסוים - והופ, כולם מחקים אותו. הדוגמא הכי מתאימה מהשנה האחרונה היא "הפרויקט של רביבו", בעקבותיהם נוצר גל חיקויים פשוט בלתי נסבל. לאחרונה לדוגמה יצאו אלבומי מחרוזות של איציק קלה ודקלון. גם הם ממרום גילם ומעמדם מסתבר, רוצה חלק בהצלחה.

 

 הפרויקט של רביבו במחרוזת עם אלי לוזון

 

הנה כמה מילים שעיתונאים ושדרני רדיו כבר לא רוצה לשמוע: נוסטלגיה, פעם, רטרו, מחרוזות, קלאסיקה. אם אתם מחפשים את הלהיט הבא או את הפריצה הגדולה - אל תעתיקו את מה שכולם עושים. תחשבו מה אף אחד עדיין לא עשה, ולכו עם זה. הסיכוי להצליח עם חומר מקורי גדול פי כמה מכל העתק של משהו שכבר נטחן בכל פינה.

 

5. תהיו רציניים

אי אפשר להיות חאפר ולהצליח. לחשוב שהכל יגיע בעזרת השם או ש"יהיה בסדר". זה פשוט לא עובד. תקיפו את עצמכם באנשי המקצוע הטובים ביותר בתחום. מנהלים מוכשרים עם ראייה מרחבית, יח"צנים מהשורה הראשונה, ובעיקר כאלו שיידעו לומר לכם מה הכי נכון לכם, כשהכל יגובה בתוכנית עבודה.

 

לגבי יחצ"נים חשוב לומר כמה דברים: אל תחפשו את היח"צן בעל מאה הלקוחות, אלא את זה שיש לו חמישה. הוא ייתן לכם יחס אישי ויעבוד בשבילכם יותר מכל שם מפוצץ אחר - ובעיקר, תבדקו מי היחצ"ן שזוכה להערכה בקרב עיתונאים ושדרנים. בסופו של דבר, דברים נקשרים בעבודה בין אישית טובה בין יחסי הציבור למערכות התקשורת.

 

6. תהיו מסקרנים

בשפע תוכניות הריאליטי אנחנו רואים זמרי קריוקי רבים מגיעים לתוכנית, זוכים לאייטם ב"חדשות הבידור" ובטוחים שהנה, כולם מחכים רק למוצא פיהם. השתתפות בתוכנית ריאליטי, לא רק שהיא אינה ערובה להצלחה, היא קרוב לוודאי תפגע בשם ובתדמית שלכם כזמרים רציניים.

 

ג'ולייטה בלהיט "No, No,No" - מתוך "חי בלה לה לנד"

 

ולגביכם, זמרים מוכרים שכבר זכו להצלחה, עשו לעצמכם טובה ולכו לריאליטי רק אם זה הדבר האחרון שנותר לכם בדרך להיעלמות טוטאלית. ריאליטי נותן שני דברים בזמן שידור התוכנית בלבד: חשיפה, ועלייה בעבודה. ברגע שהתוכנית יורדת, הקהל נעלם - ואם הזמר לא מוציא להיט, אף אחד לא זוכר לו חסד נעורים. תגידו לי איפה ג'ולייטה, לדוגמא.

 

7. תהיו מציאותיים

ואם הגענו לג'ולייטה, חשוב ללמוד מהמקרה שלה איך לא לפעול. כשהזמרת עזבה את מנהלה גלעד מסאמי היו לה שתי הצעות לניהול. האחת ממנהלו של דודו אהרון שראה אותה לטענתה כזמרת מזרחית מצליחה, והשנייה ממנהל שאמר לה שמלבד המוזיקה הוא יכוון אותה גם להנחייה בערוצי ילדים לדוגמא. היא בחרה באופציה הראשונה. התוצאה: ג'ולייטה יכולה היתה להיות מיכל ינאי גרסת 2013, אבל כעת המומנטום חלף, ואף להיט מזרחי לא הגיע. לפעמים, כל מה שצריך זה רק טיפת מזל אבל הרבה הרבה גם אומץ ותעוזה.

 

8. תהיו אמיתיים

אם אתה זמר מצליח ואתה אורח או שופט בתוכנית ריאליטי, אז בקשה אחת: אל תנסה להיות מאמי ולומר שכל ביצוע זוועתי הוא "מדהים" - זה פשוט מביך אותך, כי הקהל בבית לא מטומטם והוא רוצה לשמוע ממך אמת מקצועית. אם אתם לא רוצים לשפוט ולא מרגישים בנוח עם זה - תבואו, תבצעו את השיר

 אותו אתם רוצים לקדם ולכו הביתה. אם אתם כבר שופטים, אז בבקשה, עשו זאת עם אוצר מילים נרחב יותר מאשר "עשית לי צמרמורת". בסופו של דבר, הקהל אוהב ונהנה מהשופט אביב גפן, וזה בא לידי ביטוי גם בביקוש להופעות שלו.

 

9. תהיו עקביים

סינגל ראשון מאלבום בכורה צריך להתוות דרך. להביע אמירה וכיוון שהזמר הולך אליו. מושיק עפיה לדוגמא, הוציא סינגל ראשון מהאלבום הבא שלו שיהיה בסגנון היווני, שהביא לו בזמנו את ההצלחה הגדולה. בין אם ייכשל או יצליח, עפיה לפחות הגדיר את הקו. משה פרץ לעומת זאת, הוציא עד עכשיו שלושה סינגלים מהאלבום הבא שלו. אף אחד מהם לא הפך ללהיט, וכל אחד מהם נשמע אחרת מהשני. זה נשמע כמו ניסוי ותעייה של זמר מצליח שלא מוצא את הכיוון שלו וחבל, כי בסופו של דבר, לא משנה בכמה תוכניות ריאליטי ישפוט, אם אין לו להיט מצליח, העבודה והערכה ירדו לטמיון.

 

10. תהיו סבלניים

אם הסינגל הראשון לא מצליח ואתם מאמינים בעצמכם, ועומדים בכל הקריטריונים לעיל - העצה הכי גדולה שאפשר לתת לכם היא שתהיו סבלניים. יש כאלה שהצליחו רק באלבום השלישי ויש שבסינגל הבכורה. זה גם עניין של מזל וטיימינג. אל תבואו בטענות ליח"צנים, אל תפרשו בלב כבד, ואל תרימו ידיים אחרי ששיר אחד או שניים לא תפסו. לכו עם האמת שלכם, אם היא נכונה, היא תצא בסוף לאור, ותצליח.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אייל גולן. לדוגמה
צילום: דורון גולן
לאתר ההטבות
מומלצים