בני ברק: מקומה 40 לא סופרים את השכנים
מגדל צ'מפיון מוטורס שנבנה בימים אלה באזור המוסכים של בני ברק גורם למפגעי אבק, לפגיעות ברכוש ואפילו לפגיעה גופנית. בעירייה מבטיחים לבדוק ובחברת הבנייה טוענים: "לא מכירים תלונות כאלה". לידיעת העובדים באזור - זו רק ההתחלה: האזור עובר מתיחת פנים שתהפוך אותו למרכז עתיר מגדלי משרדים
איך אנחנו אמורים להתמודד עם בנייה של מגדלים ברחוב שבו אנחנו עובדים או מתגוררים? על השאלה הזו נאלצים לענות כבר תקופה ארוכה העובדים ברחוב ברוך הירש בבני ברק. בימים אלה נמצאת בעיצומה בנייתו של מגדל צ'מפיון מוטורס שיכלול 40 קומות משרדים, והתושבים שעובדים בבתי עסק בסמוך למגדל נאלצים להתמודד עם זיהום ואבק, עם פגיעות ברכוש ולעתים גם עם פגיעות גופניות.
כתבות נוספות על מרכז העסקים בבני ברק :
- צפו: בני ברק נושאת עיניה לשמיים - אל המגדלים
- העתיד של בני ברק עטוף בבטון
- בני ברק: אושרה תוכנית מתחם תעסוקה ענק
לדברי צמח, הפציעה של אביו היא עוד אחת מלא מעט פגיעות שהוא ושכניו חווים באחרונה. "זה לא פעם ראשונה. עפים מהבניין המון דברים. שברו לי שמשה ושתי מכוניות. זאת רשלנות ממדרגה ראשונה. עיריית בני ברק קיבלה מאיתנו התראות - ואין עם מי לדבר. הגדולים אוכלים את הקטנים. במקום לבנות כמו שצריך, שלחו אותנו למכון שטיפת רכב וחילקו כיסויים לרכב".
גם שי טמיר, העובד בחברת תוכנה באזור התעשייה, מתרעם על הנעשה. "אני ושכני לחלק הזה ברחוב חוששים לנפשנו בעקבות הבנייה המסוכנת של המגדל", הוא אומר. "בניית מגדל צ'מפיון גבתה פגיעות בגוף וממשיכה לגבות מאיתנו מחיר כבד ברכוש מידי יום. גם מעוברי אורח וגם מדיירי הרחוב. אינני מבין מדוע לא עושים עם זה שום דבר. לכל הפחות צריך לפתוח כאן בחקירה".
כמו כן, עובדים נוספים בבתי עסק באזור מתלוננים על כמויות גדולות של אבק וחול שהם נאלצים לנשום לאורך כל שעות היממה, חלקן בגלל ערימות אפר וחול שמונחות ללא טיפול באמצע הרחוב - ומתרוממות לאוויר עם כל רכב שעובר. התחושה היא של אובך 24 עות ביממה, שאפשר לראות במיוחד בלילות (בגלל התאורה).
מגדל צ'מפיון הוא רק ההתחלה
מגדל צ'מפיון מוטורס בבני ברק הוא רק ההתחלה: העירייה מבצעת מתיחת פנים כוללת לאזור התעשייה כולו, כך שיהפוך למתחם משרדים ענק שישתרע על 1.5 מיליון מ"ר בנוי וייקרא מתחם B.B.C. המשמעות: האזור כולו נמצא בתהליך בנייה מתמשך, כך שהעובדים באזור צפויים לנשום עוד הרבה אבק בשנים הקרובות. המתחם משתרע מצפון לרחוב ז'בוטינסקי, מזרחית לרחוב בן גוריון ומדרום לאבא הילל ולקניון איילון.
מי שמחזיקה במגרש שעליו נבנה מגדל צ'מפיון היא חברת אילייד, הבעלים של צ'מפיון מוטורס המייבאת לישראל את רכבי פולסוואגן, סיאט, סקודה ואאודי. חברת הביטוח מגדל רכשה שליש מהזכויות במגדל והקבלנית המבצעת היא חברת עומס הנדסה.
לדברי עו"ד אסף ורשה, מומחה בדיני נזיקין, החבות הנזיקית במקרה של פגיעה ברכוש ובנפש בעקבות בנייה היא הן של היזם והקבלן והן של העובדים המבצעים את העבודה. "יש חבות של כל מי שקשור בצורה ישירה או עקיפה לפעולות הבנייה", הוא אומר.
"האחריות היא על שטח הבנייה וגם מחוצה לו", מוסיף עו"ד ורשה. במקרה של פגיעה בתוך שטח הבנייה, אנשי המקצוע יכולים לומר שיש סיכון מובנה - אך זה לא פוטר אותם מחבות. מחוץ למתחם הבנייה מדובר ברשלנות חדה, ולכאורה אי אפשר שתהיה פגיעה באדם מחוץ למתחם". לדבריו, פגיעה באדם עלולה להוביל לכתב אישום פלילי.
המהנדס ברוך חדד מהקבלנית עומר הנדסה אמר בתגובה לפניית ynet כי הוא שמע על המקרה של צמח לראשונה. "אני מכיר על לכלוך של מכוניות בסביבה. לפי מיטב זכרוני היו רק מפגעי לכלוך. אני לא יכול להגיב על משהו שאני לא מכיר. שיפנה אליי מי שנפגע".
דובר עיריית בני ברק מסר כי עם קבלת הפנייה, פנה למחלקת הפיקוח על הבנייה באגף ההנדסה העירוני, שהודיע לו כי פקח ייצא למקום ויגיש התראה לבעלי המקום, לפני הגשת כתב אישום, וזאת לאחר בדיקת התלונה ואימותה. מחברת אילייד לא התקבלה תגובה.
המידע הראשוני לידיעה הגיע באמצעות הדואר האדום