שתף קטע נבחר
 
צילום: shutterstock

שילוב של ישן וחדש: עיצוב ששומר על אותנטיות

שתי הנחיות קיבל האדריכל פיצו קדם לפני שיצא לדרך ועיצב דירת יוקרה מסקרנת במרכז הארץ: לשמור על חזית הבית כפי שהייתה במקור ועל אחידות ויזואלית עם שאר הבתים בשכונה, ולבנות קיר ענק בשביל תמונה חשובה לבעלת הבית. התוצאה המרהיבה כוללת משחקי אור וחללים מרווחים. צפו בתמונות

הפתעה רצינית מחכה למי שייכנס לבית שתכנן אדריכל פיצו קדם בשכונה שקטה ואמידה במרכז הארץ. ראשית, בגלל רצונם של הדיירים ברחוב לשמור על אחידות ויזואלית בין כל הבתים, אין בחזית הבית כמעט שום דבר שיעיד על התערבות של אדריכל; שנית, עם הכניסה נחשף בבת אחת מלוא גובהו של הבית - מה שממש לא אופייני לסגנון הבנייה בשכונה, שבתיה נועדו למשפחות עם ילדים וכוללים חדרים רבים שנפרשים על פני 2-3 קומות.

 

עוד על עיצוב הבית בביקור בית :

 

אם כל זה לא מספיק, גם האור הרב חודר מבחוץ דרך פתחים, חרכים, פסים ומשטחים בתקרה - ויוצר משחקים והשתקפויות, שהם הרבה יותר מעבר לבית מואר היטב. כך נוצרת מעין פתיחות מפתיעה כלפי חוץ, לנוכח הצפיפות בין הבתים ברחוב.

 

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 

האמת היא שפרויקט כזה ממש לא מאפיין את עבודתו השוטפת של קדם, שהיסס לא מעט לפני שקיבל אותו. ההגבלות - שמירת חזית הבית כפי שהייתה במקור, וההכרח להשאיר בעינה את המעטפת החיצונית - נראו תחילה לקדם כמו סיבה מספקת לוותר על תכנון הבית. אולם עם הזמן הפכו ההגבלות הללו לאתגר מעניין.

 

"החיבור עם בעלת הבית היה כנראה חזק מספיק, כדי לגרום לי להסתכל על החסרונות שבפרויקט כיתרונות", הוא נזכר, "כלומר, לרצות להתמודד עם הגבלות חמורות ועם חלל קטן יחסית לחללים שאני מתכנן בדרך כלל".

 

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 

הבתים ברחוב ובשכונה, שהוקמה לפני כ-15 שנה, תוכננו למשפחות ונבנו על פי תפיסה של ייצור מספר רב של חללים וחדרים, שטחי אחסון ושטחי גינה. קדם, לעומת זאת, התייחס לבית בראייה תלת-ממדית, כאל נפח שאפשר לפסל אותו - והכיוון היה ורטיקלי. ובאמת, מזוויות רבות ברחבי הבית אפשר לתפוס במבט קווים דמיוניים שנמתחים מחלקו העליון לחלקו התחתון.

 

לדברי קדם, "מעבר לעניין האסתטי והסגנוני ולתפקיד החשוב שמקבל האור מבחוץ, יש באופן שבו יצרתי מחדש את חלל הבית ממד אנושי חשוב - במקום לחיות בחדרים סגורים, בני הבית יכולים לראות זה את זה בהרבה מאוד אופנים וצורות. לא לכולם מתאימה דרך חיים כזו, אבל הלקוחות שלי שותפים, מן הסתם, לאופן בו אני תופס את המושגים 'בית' ו'מגורים'".

 

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 

בנוסף להגבלות החיצוניות, היה על קדם להתחשב בתמונה גדולה במיוחד שרכשה בעלת הבית לפני שנים. מאז שנרכשה, חיכתה התמונה עטופה במחסן כי לא נמצא בבית קיר גבוה מספיק בשבילה.

 

"היה ברור לשנינו שהתמונה צריכה לקבל מקום במרכז הבית, הן מבחינת הפרופורציות של הקיר שעליו היא תיתלה, והן מבחינת החלל שיאפשר להסתכל עליה ממרחק", מסביר קדם. "זה יהיה אולי מוגזם לומר שכל חלל הבית תוכנן סביבה, אבל היא בהחלט הייתה גורם משמעותי, מעין עמוד תומך שאי אפשר להזיז בשום אופן".

 

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 (צילום: עמית גרון) (צילום: עמית גרון)
(צילום: עמית גרון)

 

הכתבה באדיבות www.bvd.co.il - פורטל עיצוב הפנים מבית המגזין "בניין ודיור"

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית גרון
הבית במרכז הארץ. בלי מגבלות
צילום: עמית גרון
מומלצים