שתף קטע נבחר
 

קונים אופניים? כך תבחרו את הגודל המתאים

אתם נכנסים לחנות האופניים כדי לרכוש זוג חדש, ובטוחים כי המוכר ידע להתאים לכם את המידה הטובה ביותר. יש רק בעיה קטנה אחת עם ההנחה הזו: היא לא תמיד נכונה. אז איך בוחרים בכל זאת? קבלו מדריך

אולי בהמלצת חברים וחברי פורום זה או אחר, החלטתם לרכוש אופניים יד-שניה (ולא מאורטופד). אתם מוצאים זוג בדיוק במחיר המתאים, ויחד עם חבר שמבין באופניים נפגשים עם המוכר בחניון כלשהו או בפארק ועולים על האופניים. אתם לא מרגישים לגמרי בסדר, אבל החבר ידאג לקצר פה ולהאריך שם ואתם מסודרים. וכך יוצא שרוכבים רבים עושים שימוש באופניים לא במידתם, ולכן "אונסים" אותם כדי להתאים בכל זאת את השלדה הקטנה מדי למבנה גוף גדול. תוך סירוס אופי ויכולות האופניים, ומבלי להזכיר בכלל בטיחות. וזו טעות, שכן מידת שלדת האופניים קריטית

 

 

בחירת שלדה נכונה הוא השלב הראשון והחשוב ביותר בדרך להתאמת אופניים לרוכב. בחירת שלדה נכונה תאפשר לנו לא רק רכיבה נוחה ונכונה, אלא תשמור על התנהגות האופניים כפי שתוכננו במקור. בחירת ניסיונות לפצות על שלדה ארוכה או קצרה מדי, על-ידי שימוש במוט כידון ארוך או קצר או הזזת האוכף קדימה או אחורה באופן קיצוני, יפגעו מיידית בהתנהגות. מרגישים שהאופניים נאבקים בכם בפניות ועצלים מדי? אתם רוכבים כנראה על אופניים גדולים מדי. האופניים מרגישים תזזיתיים? הם כנראה קטנים מדי.

 

 (צילום: באדיבות אתר bikepanel.com) (צילום: באדיבות אתר bikepanel.com)
(צילום: באדיבות אתר bikepanel.com)

 

מדידת אורך גופנו לבחירת שלדה והתאמת האופניים

השיטה המדויקת - מנועי התאמה באינטרנט: כדאי להתחיל באתר CompatitiveCyclist Fit Calculator - מנוע התאמת האופניים של אחת מחנויות האינטרנט הבולטות בארה"ב. הוא מאוד מפורט ומסביר באופן ברור איזה חלק יש למדוד וכיצד. בהמשך אתייחס לנתונים שהצבתם בטבלה. כמובן שכל אחד מהאתרים הנוספים יהיה טוב גם כן. LennardZinn, eBicycle, ArgonautCycleCoaching וישנם עוד. את התוצאה שתקבלו מומלץ לשמור כאמת מידה להמשך.

 

דויד רזניק, מודד אופניים מקצועי ופיזיוטרפיסט מוסיף: "מדובר במחשבונים המבוססים על נתונים אנטרופומטריים של הרוכב, נתונים אלו בלבד אכן מהווים נקודת מוצא טובה, אך הם לא לוקחים בחשבון דברים נוספים כגון רקע רפואי, גמישות, סגנון רכיבה ועוד. כמו-כן יש חוסר האחידות במידות בין חברות האופניים השונות".

 

 (צילום: באדיבות אתר bikepanel.com) (צילום: באדיבות אתר bikepanel.com)
(צילום: באדיבות אתר bikepanel.com)

 

שיטה נוספת למדידת גוף וחישוב קלים ומהירים

האתרים מצוינים ועבודה לפיהם היא מדויקת - במיוחד אם מישהו אחר מודד אתכם לפי ההוראות שניתנות שם. אבל יש קיצורי דרך: מדידת שניים-שלושה חלקי גוף עיקריים וחישוב מידות האופניים המתאימות באמצעותם. גם פה תמיד מומלץ להיעזר במודד נוסף ולא לנסות למדוד את עצמכם.

 

INSEAM - אורך הרגל הפנימית, שזה הגובה של המפשעה שלכם מהרצפה: יש להיות יחפים ורצוי ללבוש טייטס רכיבה. עומדים בפיסוק של כ-25 ס"מ. לוקחים פלס באורך של כ-50 ס"מ או יותר וברוחב של כ-3-5 ס"מ. כעת יש לאחוז את הפלס בשתי הידיים ובין הרגליים (חלקו בולט מאחור וחלקו בולט קדימה). יש להרים את הפלס אל המפשעה וללחוץ. לבקש מעוזר לסמן על הקיר את הגובה או למדוד אותו מהרצפה לחלקו העליון של הפלס. יש כמובן לדאוג שהפלס יהיה מפולס.

 

TRUNK - גובה הטורסו, הגובה של הכתפיים מהאוכף או הכיסא עליו אתם יושבים. יש לשבת על כיסא מפולס וללא ריפוד ובגב ישר כאשר הרגליים ב-90 מעלות לגוף, וכפות הרגליים מונחות על הרצפה עם כיפוף של 90 מעלות בברכיים. כעת יש להניח את הפלס על החיבור של עצמות הבריח, מפרק הכתף. לפלס את הפלס ולמדוד את המרחק בין הכיסא לתחתית הפלס.

 

גובה - עמדו יחפים וצמודים לקיר. הניחו את הפלס על ראשכם וליחצו מעט. סמנו על הקיר את הגובה ומידדו.

 

מפתח זרועות - עימדו עם שתי הזרועות פשוטות לצדדים וכפות ידיכם פתוחות. מידדו את המרחק בין אצבע מורה אחת לשניה.

 

באופני כביש INSEAM זו מידה מובילה (אך לא יחידה) המסייעת למציאת אורך הצינור העליון על-ידי הכפלת התוצאה ב-0.655. באופני שטח ניתן להוסיף לתוצאה 6-4 ס"מ כדי לדעת את הטווח הרצוי לצינור עליון. אני מציין טווח ולא מידה יותר מדויקת, מכיוון שבאופני הרים הקפיצות בין המידות הן גדולות יותר ויש לקחת בחשבון את אופי הרכיבה המשפיע גם הוא. למשל, לטיולים נעדיף את השלדה הגדולה יותר עם מוט כידון קצר יותר, בעוד לתחרויות נעדיף את השלדה הקטנה יותר.

 

פרמטרים נוספים: הגמישות והיחס בין הטורסו לרגליים

את היחס בין אורך הרגליים לטורסו אפשר לחשב אופן הבא. מדדו את הגובה הכולל שלכם. עכשיו חלקו את הגובה באורך הרגליים. כל תוצאה בין 2 – 2.2 אומרת שאתם בטווח הממוצע. אם אתם בקצוות או מעבר יש להתיחס לכך בהתאם. 2 או פחות = רגליים ארוכות ושווה לשקול שילדה מידה אחת קטנה יותר. 2.2 או יותר = טורסו ארוך יותר ושווה לבדוק שלדה במידה יותר גדולה.

 

גם לגמישות הרוכב יש משמעות. בהכללה ניתן לומר שאם אתם מגיעים עם הידיים לרצפה בקלות עם ברכיים נעולות, הכל טוב. מגיעים רק עד גובה הקרסוליים? יש להוריד כ-0.5 ס"מ. מגיעים רק עד מעבר לברכיים? יש להוריד 1 ס"מ.

 

שיטה להחלטה לרוכבים שנמצאים בין שתי מידות

מה קורה כשאנו מוצאים את עצמנו בין שתי מידות? ישנה שיטה שאינה מבוססת בספרות, אבל יש המשתמשים בה: נוכל למדוד את מפתח הידיים שלנו. נפשוט את הידיים לצדדים ונמדוד את המרחק מאצבע לאצבע. אם המרחק גדול יותר מהגובה שלנו, נבחר בשלדה הגדולה יותר. ואם ההפך או זהה, נבחר את השלדה הקטנה יותר.

 

מאחר ולא בטוח שהשיטה הזו מבוססת, נדגיש שאלה כמובן רק כללי אצבע שמסייעים להחלטה. שוב: בסופו של דבר, אופי הרכיבה, וחווית האופניים שאתם מחפשים, היא זו שצריכה לקבוע. יכול להיות שתעדיפו שלדה ארוכה יותר עם מוט כידון קצר או להיפך.

 

דוגמה לנקודות הייחוס השונות. בטבלה למטה, דוגמאות אורכים ()
דוגמה לנקודות הייחוס השונות. בטבלה למטה, דוגמאות אורכים

 

מידה אחת עושה את רוב העבודה

המידה האחת הזו היא אורך צינור עליון אפקטיבי, ודווקא היא לא נמסרת לכם כשאתם שואלים על גודל האופניים בחנות. שכן המידות בהן משתמשים יצרני האופניים, הן מידות לא רלבנטיות שנלקחות בדרך כלל מאורך צינור הכיסא: 17/18/19 באופני הרים, או 52/54/56 באופני כביש. שיטה קצת יותר נוחה היא שיטת ה S/M/L שבדרך כלל מגיעה עם טבלת גבהי רוכבים תואמת ומשוערת בכלליות.

 

לעומת אלה, אם אתם רוצים למצוא באופן מדויק את מידת השלדה המתאימה לכם, עליכם לדעת דווקא פרמטר אחר: את אורך הצינור העליון האפקטיבי המתאים לכם. מידת שלדה צריכה להתייחס לאורך הצינור העליון, ללא קשר לשיטה בה מציין היצרן את גודל השלדה.

 

יש כמה מונחים שמתארים את אורך הצינור העליון, וגם הם יכולים לבלבל מעט. מה שמעניין אותנו הוא לא האורך האמיתי של הצינור, אלא "אורך צינור אופקי". מונחים מקבילים ל"אורך אופקי" שניתן להיתקל בהם הנם "אורך וירטואלי", או "אורך אפקטיבי". אחרי שיודעים מה אורך הצינור העליון המתאים לכם - חייכם יהיו קלים בהרבה, שכן זה פרמטר ברור ועקבי בטבלאות המידה של יצרנים ודגמים שונים,

 

זהו הפרמטר החשוב ביותר, אך ברור שלא היחיד. רכבו בכל מקרה מספר פעמים עם שלדות שונות, ותוודאו שאורך הטופ-טיוב האפקטיבי שנראה מתאים לכם, אכן מעניק לכם את חווית הרכיבה הכי טובה. בתמונה המצורפת, כולל הטבלה שלצדה, ניתן לראות כיצד תראה טבלת מידות של אופניים. לשם נוחות הובלטו המידות החשובות ביותר - אורך צינור עליון אפקטיבי מסומן באות B.

 

פרמטרים משפיעים נוספים בשלדה 

גובה צינור הראש הוא גם פרמטר חשוב, אך לא כצינור עליון. חוק האצבע הוא שכל שלושה ס"מ של תוספת בצינור הראש, שווים לסנטימטר בצינור עליון. כלומר, צינור עליון באורך 54.5 ס"מ עם צינור ראש בגובה 10 = לצינור עליון 55.5 ס"מ עם צינור ראש בגובה 13 ס"מ.

 

כיום יש חברות המציעות את שלדות הקצה שלהן בשתי תצורות, כאשר ההבדל היחיד הוא גובה הצינור ראש - כדי לענות על דרישות השוק הלא מקצועני. חברות אחרות מציעות דגמים הדומים מאוד לדגמי העילית שלהם, עם צינור ראש גבוה יותר מאותה סיבה בדיוק. המטרה - להקל על רוכבים חובבים שאינם גמישים ותחרותיים כמו הרוכבים המקצוענים.

 

זווית צינור הכסא

שתי שלדות עם אותו אורך של צינור עליון וזווית צינור אוכף שונה' יתנו שתי מידות שונות. ככלל' כל 0.5 מעלות בזווית צינור הכיסא' שווה לכשבעה מ"מ באורך צינור עליון. ככל שהזווית קהה יותר, הצינור העליון קצר יותר. כמובן שניתן לפצות על כך עם מוט אוכף עם הטיה גדולה יותר או פחות, אבל אם רוכשים שלדה חדשה, כדאי לרכוש את השלדה המתאימה ביותר.

 

Stack + Reach

כיום יותר ויותר חברות מציינות את המידות האלו. הסיבה לכך היא שאלו בעצם שתי המידות החשובות ביותר כדי להשוות בין שלדות שונות: 

  • Reach - המרחק ממרכז הציר המרכזי למרכז חלקו העליון של צינור הראש
  • Stack - הגובה ממרכז הציר המרכזי לחלקו העליון של צינור הראש

 

באמצעות הכרת נתונים אלה ניתן בקלות להשוות בין שתי שלדות. כל עוד שתי המידות זהות או קרובות, ניתן להתאים את האופניים באופן כמעט זהה. אם יש לכם כבר זוג אופניים שאתם מרגישים עליו בנוח ורוצים להחליף שלדה אבל לא יודעים איזו תתאים לכם, כדאי לכם למדוד את שתי המידות האלה ולהתייחס אליהן כרפרנס.

 

לסיכום

ההשקעה בבחירת שלדה ותיעוד הנתונים, הן שלכם והן של השלדה, הם שני הצעדים החשובים ביותר. לאחר מכן, התאמת האופניים תהיה הרבה יותר קלה. כשתרצו להחליף אופניים או רק שלדה, תוכלו די בקלות לדעת האם השלדה הזו באמת תתאים לכם, ואילו התאמות תצרכו לעשות על-מנת להשיג אופניים מושלמים מבחינה זו.

 

בפרק הבא: כיצד מתאימים את חלקי האופניים, והאם ניתן לעשות זאת לבד או שצריך מודד מקצועי.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אילוסטרציה
צילום: באדיבות אתר bikepanel.com
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים