קו ההפרדה: אוטובוס לפלסטינים בלבד?
עקב תלונות נוסעים על ריבוי פלסטינים באוטובוסים מהשומרון, משיקה חברת "אפיקים" שני קווים חדשים, במיוחד בשבילם. במשרד התחבורה מתעקשים שאלו פתוחים לכולם, אך השקתם פורסמה רק בעלונים בערבית. הנהגים, שכבר נערכים לביקורת, מזכירים: "גם להסיע עשרות פלסטינים לבד זה לא נעים"
הפרדה לאומית או מהלך שנועד להקל על הפלסטינים? משרד התחבורה יפעיל החל מיום ב' הקרוב שני קווי אוטובוסים המיועדים לשימוש פלסטינים תושבי השטחים - במטרה להפחית את נוכחותם בקווים שבהם משתמשים יהודים. כך נודע ל-ynet. הקווים המדוברים יעבירו פועלים מאזור ההתנחלות צופים, סמוך למעבר אייל שבמרכז השומרון, למרכז הארץ, ועל פי עדויות נהגים, פלסטינים שינסו להשתמש בקווים "המעורבים" יידרשו לרדת.
הרעיון להקמת הקו הנפרד נולד לאחר שבשנה האחרונה התקבלו במשרד התחבורה פניות רבות מצד נוסעים שקבלו על כך שפועלים פלסטינים מצליחים לעקוף את כל נקודות הבידוק של צה"ל וכוחות הביטחון: הם פשוט עולים על אוטובוס של חברת אפיקים, שמשרתת את תושבי השומרון, ונכנסים לישראל ללא הפרעה. באוטובוסים עצמם הורגש עומס רב נוכח ריבוי הפלסטינים שהשתמשו בהם והנוסעים התלוננו גם על כך שחלק מהנהגים אף אינם עוצרים בתחנות. בכמה מקרים שבהם הפלסטינים עלו לאוטובוס, פרצו עימותים אלימים בינם לבין הנהגים שהתעקשו כי יירדו, או בין הנוסעים היהודים לפלסטינים.
"אני עושה את הדרך הזו פעמיים ביום וזה נהיה סיוט", אמר בזמנו אחד הנוסעים. "יש הרבה פעמים מריבות ודחיפות ואנשים יורדים כי הם מפחדים. חשוב להסביר שאין לאף אחד בעיה שהם ייסעו באוטובוס, זו זכותם, אבל חייבים למצוא סוג של בקרה על מי נכנס לתוך ישראל. נוצר מצב שמציעים אוטובוס עם מזגן לארגוני הטרור". הבידוק באוטובוסים של חברת "אפיקים" שטחי ומסתכם במעבר מהיר של איש ביטחון בין הנוסעים.
עם התגברות התלונות שקלו במשרד התחבורה כמה פתרונות לבעיה, מתוך רצון להשקיט את הרוחות ולהקל גם על הפועלים הפלסטינים. הרעיון של קווים נפרדים עלה כבר אז, אך במשרד חששו לממשו, בין היתר בשל הבעיה התדמיתית הכרוכה בעניין. אולם לאחרונה, ובצורה שקטה, הוחלט במשרד התחבורה להשיק שני קווי אוטובוס חדשים שייצאו ממעבר אייל הסמוך לקלקיליה לעבר מסוף 2000 (רכבת צפון) בתל אביב, קו אחד יעבור קודם בפתח תקווה והאחר ברמת גן. עם זאת, לא הודיעו על הוספת הקווים בפרסום חוצות או באתר "אפיקים" - אלא רק בעלונים בערבית שחולקו בתחנות הסעה בשומרון.
מבחינה חוקית אין אפשרות למנוע מפלסטינים לעלות לאוטובוסים מעבר לקו הירוק, אך מעדויות נהגים עולה כי החל מיום שני, הנוסעים הפלסטינים, אם יהיו כאלו, יורדו מהאוטובוסים ברגע שיגיעו למחסומי הכניסה לישראל. "אנחנו לא נוריד אף אחד ואסור לנו להוריד אף אחד", הדגיש נהג בחברה, "אבל ממה שנאמר לנו, הבנו שמהשבוע הבא יהיו בדיקות במחסומים ופלסטיני שיהיה על האוטובוס, פשוט יורידו אותו וישלחו אותו לקו שמיועד לו".
המחלוקת שעתיד לעורר העניין ברורה לכול, לרבות לנהגים עצמם. "ברור שעכשיו כולם יצעקו 'קווי אפרטהייד' ו'גזענות'", חזה אחד מהם, "וזה באמת צורם ואולי צריך למצוא פתרון אחר - אבל כרגע המציאות בלתי אפשרית וצריך לעשות עם זה משהו". נהג נוסף שנודע לו על ההחלטה בימים האחרונים, העלה בעיה אחרת שמטרידה אותו ואת חבריו: "למען האמת, ברמה הביטחונית אני רגוע יותר כשיש הרבה פלסטינים באוטובוס כי הם לא יפגעו בעצמם, אבל מצד שני להסיע עשרות פלסטינים לבד באוטובוס זה גם לא נעים ועלול ליצור בעיות שונות. זה בהחלט דבר מפחיד".
"המטרה - לשפר את השירות לפלסטינים"
במשטרת מחוז ש"י נערכו מראש למימוש היוזמה, והם מתכננים לאבטח את הנהגים בתחנת ההסעה שממנה יעלו הפלסטינים. בהתאם לכך, בימים הקרובים יתפרסו במעבר אייל כוחות גדולים של משטרה במטרה לשמור על הסדר. יחד עם זאת, גורמים במחוז הבהירו כי למרות הקווים החדשים אין שינוי בנוהלי הפעילות של יתר האוטובוסים ביהודה ושומרון, והם שללו את האפשרות כי נוסעים פלסטינים יורדו מהם. הגורמים הדגישו עוד כי הם יבצעו את תפקידם וידאגו להוציא את החלטת משרד התחבורה לפועל בדרך הטובה ביותר.
מנכ"ל אפיקים, בן חור אחוות, הסביר כי "מדובר בתוכנית שמטרתה להקל על הפלסטינים ולמצוא פתרון לבעיות של מסיעים פיראטיים במחירים מופקעים ובעיות נוספות במעברים. השאלה של האם יורדו הפלסטינים מהאוטובוס - זה משהו שצריך להפנות לגופי האכיפה וכוחות הביטחון. חברת אפיקים, מצדה, תמשיך לאפשר לכל המעוניין בכך להשתמש בשירותיה. אף נהג לא יוריד פלסטיני מהאוטובוס, הכול בהתאם לחוק".
גם במשרד התחבורה התעקשו כי "לא מדובר בקווים נפרדים לפלסטינים אלא בשני
קווים ייעודיים שנועדו לשפר את השירות לעובדים הפלסטינים הנכנסים לישראל דרך מעבר אייל. הקווים החדשים יחליפו את המסיעים הפיראטיים והמסיעים הפרטיים שהסיעו את העובדים הפלסטינים במחירים מופקעים של עשרות שקלים לכל כיוון, ובאופן בלתי מוסדר. הקווים החדשים ייצאו מאזור צופים ויסיעו את העובדים למקומות עבודתם בחצי המחיר".
במשרד הביעו גם ביטחון בכך ש"הקווים החדשים יפחיתו את העומס שנוצר באוטובוסים עקב הגדלת אישורי העבודה של פלסטינים בישראל ויתרמו לשיפור השירות לטובת הישראלים והפלסטינים כאחד. משרד התחבורה אינו רשאי למנוע מנוסע כלשהו לנסוע בקווי התחבורה הציבורית ולא ידוע לנו על איסור שכזה. הפעלת האוטובוסים נעשתה בשיתוף גורמים פלסטיניים ובתמיכתם".
Read this article in English