שתף קטע נבחר
 

חובה לחגור חגורת בטיחות? תתפלאו, לא תמיד

מחדל מתמשך של משרד התחבורה מאפשר להסיע במכונית יותר בני אדם ממספר המושבים בה, מבלי שיהיו חגורים כלל. המלצה לביטול הפרצה בחוק אושרה אמנם עוד ב-2010, אך דבר לא השתנה עד עתה

למה מתיר משרד התחבורה נסיעה ללא חגורות בטיחות? ב-22 במאי 2012 נהרגו שמונה בני משפחת אטיאס בתאונת דרכים מחרידה ליד טבריה. רק ילדה אחת, רחל בת ה-7, שרדה את התאונה. תשעת בני המשפחה נסעו במיניוואן מסוג מיצובישי גרנדיס, המיועד לשבעה נוסעים בלבד. מאחר שמספר הנוסעים עלה על מספר המושבים, לפחות שניים מבני המשפחה נסעו לכאורה ללא חגורת בטיחות. ובגלל מחדל של משרד התחבורה, מצב זה חוקי למהדרין.

 

שחזור התאונה שבה נהרגו שמונת בני משפחת אטיאס ב-2012 (צילום: מאור בוכניק) (צילום: מאור בוכניק)
שחזור התאונה שבה נהרגו שמונת בני משפחת אטיאס ב-2012(צילום: מאור בוכניק)

 

הפרצה בחוק: "כמספר החגורות"

החוק בישראל בעניין חובת חגירת חגורות בטיחות, לכאורה פשוט וחד-משמעי. באחד מסעיפי תקנות התעבורה, שסימנו "83 ב (א)", נקבע כי "לא ינהג אדם ולא יסע ברכב שבו מותקנות חגורות בטיחות, אלא אם כן הנוהג והנוסעים בו חגורים בחגורת בטיחות או רתומים במושב בטיחות או במושב מגביה". במלים אחרות, נראה שהחוק קובע שעל כל נוסע לחגור חגורת בטיחות. נכון? ובכן, לא ממש.

 

על-פי סעיף אחר בתקנות, שסימנו "83 ב (ב)", חובת חגירת חגורה חלה "על הנוסעים ברכב כמספר החגורות המותקנות בו". במלים פשוטות, כאשר אחד הנוסעים יושב בכלי רכב אך כל שאר החגורות כבר נמצאות בשימוש, הוא רשאי למעשה לנסוע ללא חגורת בטיחות. מקור ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים מציין כי אין תקנה שמגבילה את מספר הנוסעים במושב האחורי בכלי רכב, וגם אין תקנה שאוסרת הסעת נוסעים במספר העולה על מספר החגורות.

 

"התוצאה היא מתן היתר בפועל על-פי החוק לנסיעה ללא חגירת חגורת בטיחות, כאשר יש מקום לנוסע אך אין חגורה פנויה עבורו", מבהיר אותו מקור. יש לציין כי בקרב נוסעים במושב האחורי בכלי רכב נמצא שיעור נמוך של חגירת חגורות. למשל, ב-2011 שיעור הנוסעים שחגרו חגורת בטיחות במושב האחורי היה 68% בלבד, לעומת 96% מהנהגים ו-91% מהנוסעים במושב הקדמי.

 

"אין למשרד התחבורה סמכות לאסור נסיעה של נוסע רביעי" (צילום: ויז'ואל/פוטוס) (צילום: ויז'ואל/פוטוס)
"אין למשרד התחבורה סמכות לאסור נסיעה של נוסע רביעי"(צילום: ויז'ואל/פוטוס)

 

"אין למשרד התחבורה סמכות"

במשרד התחבורה מודעים היטב לפרצה החמורה בחוק. כבר בשנת 2010 אושרה המלצה לבטל את הסעיף הרלוונטי בחוק. ביטול הסעיף אמור לסגור את הפרצה, ולחייב כל נוסע לחגור חגורת בטיחות - בכל נסיעה ובכל סוג של כלי רכב, וללא תלות במספר המושבים והחגורות. אולם, קרוב לשלוש שנים נמצא תיקון החוק בלשכה המשפטית של משרד התחבורה, שם מכינים אותו להגשה לוועדת הכלכלה של הכנסת.

 

אגב, בלשכה המשפטית של משרד התחבורה נמצא מאז 2010 תיקון נוסף לחוק, שנועד לבטל את הפטור הקיים לנהגי מוניות ונוסעים במוניות מחובת חגירת חגורה בנסיעות עירוניות. מקור ברשות לבטיחות מציין כי "משהוכח שחגורות הבטיחות הן חיוניות לשמירה על בטיחות הנהג והנוסעים, אסור לאפשר נהיגה או נסיעה ברכב ללא חגורת בטיחות".

 

ומה אומרים על כך במשרד התחבורה? בתגובה לפניית ynet נמסר כי "עד לתיקון תקנות התעבורה, אין למשרד התחבורה סמכות לאסור נסיעה של נוסע רביעי מעל גיל 8, הנוסע במושב האחורי ללא חגורת בטיחות. עם זאת, מאחר שילדים עד גיל 8 מחוייבים במושב בטיחות, התופס מקום רב, ממילא לא ניתן להסיע יותר משלושה נוסעים במושב האחורי".

 

ומה עם תיקון תקנות התעבורה, וסגירת הפרצה בחוק? במשרד מבהירים כי סיימו את הכנתה של טיוטת התקנה - "כולל את התיקון בנושא חובת חגירת בטיחות". עוד אומרים שם כי "התקנה נמצאת בבחינה פנים-ממשלתית, ומיד לאחר השלמת הבדיקה וקבלת האישור ממשרד המשפטים היא תונח על שולחן הממשלה".

 

חשוב לציין כי למרות המצב החוקי הלקוי, הסעת כל נוסע שאינו חגור בחגורת בטיחות גורמת לסיכון חייו וחיי נוסעים אחרים. חגורות בטיחות נחשבות לאמצעי הבטיחות החשוב ביותר בתעשיית הרכב, ומחקרים בכל העולם הוכיחו פעמים רבות את יעילותן בהצלת חיים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים