שתף קטע נבחר
 

הנהג אשם רק ב-40% מהתאונות הקטלניות

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מסכמת את השנה החולפת על הכביש, והממצאים מפתיעים - יותר ממחצית התאונות הקטלניות מתרחשות מבלי שהנהג יבצע עבירה כלשהי. רק ב-41% מהן, הנהג ביצע עבירת תנועה

הנהג לא אשם בכל תאונה קטלנית, וזו עובדה. מסיכומים ראשונים של תאונות הדרכים ב-2012, עולה כי עבירות נהגים גרמו לכ-40% מהתאונות הקטלניות, בעוד כ-60% מהתאונות נגרמו מסיבות אחרות. ומה הסיבות לכל אותן תאונות שלא ניתנות לייחוס לעבירות נהגים? על-פי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, 13% מהתאונות הקטלניות נגרמו בגלל הולכי רגל, ו-3% בגלל עבירה או טעות של רוכב אופניים.

 

 

ברשות לבטיחות מייחסים כ-43% מהתאונות לסיבות "אחרות" - למשל ליקויים בתשתית הכביש, בעיות בתמרור או סימון הדרך, ואפילו תנאי מזג אוויר קיצוניים או התפרצות של בעל חיים לכביש.

 

43% מהתאונות הקטלניות: בגלל "סיבות אחרות" (צילום: חגי אהרון) (צילום: חגי אהרון)
43% מהתאונות הקטלניות: בגלל "סיבות אחרות"(צילום: חגי אהרון)

 

ברשות מציינים עוד כי רק 41% מהתאונות הקטלניות בשנה שעברה נגרמו בגלל עבירות תנועה המיוחסות לנהגים. שלוש עבירות התנועה העיקריות, שביחד גרמו לכמחצית מהתאונות הקטלניות, הן סטייה מנתיב הנסיעה (20%), אי-מתן זכות קדימה להולך רגל (15%) ואי-ציות לרמזור (14%).

 

ומה עם מהירות מופרזת ושכרות?

עבירת מהירות מופרזת נרשמה ב-10% מהתאונות הקטלניות שבהן נמצא כי הנהג ביצע עבירת תנועה, או בכ-4% מסך התאונות הקטלניות. ראוי לזכור כי עבירה זו כוללת למעשה שתי עבירות נפרדות - מהירות מופרזת ביחס לחוק, ועבירות מופרזת ביחס לנסיבות המקרה.

 

יש לציין כי על-פי נתונים שפרסמה בשנה שעברה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), מהירות מופרזת ביחס לחוק גרמה ל-0.5% בלבד מכלל התאונות שבהן נרשמה עבירה לחובת הנהג. עבירת נהיגה במהירות מופרזת ביחס לנסיבות נרשמת בכ-3.5% מהתאונות.

 

מנתוני הרשות עולה עוד כי 3% מהתאונות הקטלניות ב-2012 מיוחסות לעבירות נהיגה בשכרות או נהיגה תחת השפעת סמים - שיעור זהה לזה המיוחס לעבירת נהיגה אסורה לאחור. עם זאת, מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מצאו כי שיעור התאונות הנגרמות בגלל שכרות גבוה מזה המדווח על-ידי המשטרה.

 

מומחים: מה באמת גורם לתאונות

הגישה הרווחת בקרב מרבית העוסקים בבטיחות גורסת כי תאונת דרכים היא תוצאת רצף של סיבות וגורמים, ולרוב אי אפשר לבודד גורם אחד בלבד. את הסיבות לתאונות נהוג לחלק לשלוש קטגוריות: גורמי אנוש, גורמי תשתית וגורמים הקשורים לכלי הרכב.

 

מומחי בטיחות רבים מבהירים כי הגורם האנושי הוא רק חלק אחד ברצף הסיבות לתאונה. במחקר של פרויקט בטיחות שמומן על-ידי האיחוד האירופי ונערך בין 2006 ו-2008, נקבע כי "מחקרים מדגישים את תפקידן של טעויות אנוש ב-75% עד 90% מהתאונות. אבל זו תהיה טעות להתייחס לאותה 'טעות' כגורם העיקרי".

 

על-פי גישה המקובלת כיום על רבים ממומחי הבטיחות, ראוי להבדיל בין "גורם אנושי" ו-"טעות אנוש". נהגים, מעצם טבעם, עושים טעויות בזמן הנהיגה. אלא שטעות אנוש אינה בהכרח גורם עיקרי או יחיד לתאונה. חשוב מכך, אותה טעות היא לעתים רק תוצאה של גורם אחר, כמו תשתית פגומה או ליקוי בכלי הרכב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביהו שפירא
כ-60% מהתאונות הקטלניות - אין עבירת נהג
צילום: אביהו שפירא
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים