נהגי ליסינג ילמדו נהיגה חסכונית. התמורה: מעקב
מדינת ישראל מציעה לציי רכב גדולים לעבור השתלמות בנהיגה חסכונית, אשר תקטין את זיהום האוויר. זאת בתנאי שבכל מכונית תותקן מערכת ניטור, אשר תדווח על מיקום המכונית ומאפייני הנהיגה
נהגי ליסינג, שימו לב: רוצים ללמוד נהיגה חסכונית על חשבון המדינה? אשרו לה לעקוב אחריכם. משרד התחבורה מזמין ציי רכב להשתתף בתוכנית הדרכת נהיגה "אקולוגית" - נהיגה חסכונית המצמצמת את צריכת הדלק ומקטינה את זיהום האוויר הנפלט. על-מנת להשתתף בתוכנית, אותה תממן הממשלה, נדרשים ציי הרכב להתקין בכל מכונית מערכת ניטור, שתאפשר מעקב אחר מיקום הרכב ומאפייני נהיגה כמו תאוצה, תאוטה וצריכת דלק.
"נהיגה חכמה ומתוכננת עשויה לחסוך 10% עד 20% מצריכת הדלק והפחתה בפליטת המזהמים בהתאם", מסבירים במשרד התחבורה. "נהיגה חסכונית ושקולה היא (גם) נהיגה בטיחותית יותר, שכן היא מחייבת את הנהג לראייה רחבה של הדרך, לצפות אירועים ולבצע תכנון מקדים של תמרוני הנהיגה". עוד מציינים במשרד כי נהיגה חסכונית תורמת להפחתת הבלאי של מערכות הרכב, ולכן שומרת את כלי הרכב במצב תחזוקה טוב.
"מעקב אחר מידת ההתייעלות"
במשרד התחבורה מוסיפים כי הנתונים שתאסוף מערכת הניטור במכוניות המשתתפים ("קופסה ירוקה") ישמשו "לצורך מעקב אחר מידת ההתייעלות בצריכת הדלק וצמצום פליטת המזהמים כתוצאה מביצוע הדרכת הנהיגה האקולוגית". יש לציין כי המשתתפים בתוכנית יידרשו להמשיך את השימוש במערכת הניטור לתקופה של חצי שנה לפחות לאחר ביצוע ההדרכה.
חברות המחזיקות או מחכירות 20 כלי רכב ויותר יוכלו להשתתף בתוכנית הממשלתית, אך במשרד התחבורה מבהירים כי חברות אלה ידרשו "להפעיל תוכנית תמריצים לעובדים שיימצאו ראויים לכך, על-סמך שינוי דפוסי הנהיגה שלהם ואימוץ נהיגה חסכונית יותר". איזה תמריצים אפשר להציע? בעבר נבחנו תוכניות שונות, אשר במסגרתן ניתן לנהגים מענק כספי בגובה החסכון בדלק שהשיגו.
את הדרכות הנהיגה יעבירו מדריכים שהוכשרו על-פי תוכנית שגיבשו משרדי התחבורה והגנת הסביבה. מה ילמדו נהגי הליסינג? על-פי משרד התחבורה, תוכנית הנהיגה האקולוגית כוללת הטמעה של נהיגה "חכמה" - תכנון הנסיעה, הימנעות מהאצות או בלימות פתאומיות, ואפילו הרגלים כמו החניית המכונית עם הפנים ליציאה. בנוסף, תילמד חשיבות תקינות הצמיגים ולחץ האוויר גם לחיסכון בדלק, וגם לבטיחות.
מה קורה כשיש דלק חופשי?
על-פי נתוני רשות המסים, בעלי רכב צמוד - בבעלות חברה או בהחכרה מחברת ליסינג - נוסעים הרבה יותר ממי שמחזיקים מכוניות בבעלות פרטית. הנסועה השנתית ("קילומטראז'") הממוצעת של מכונית נוסעים בישראל היא כ-17,500 ק"מ. אולם, כאשר המכונית נמצאת בבעלות פרטית, הנסועה הממוצעת היא כ-15,800 ק"מ. הנסועה הממוצעת של רכב צמוד כמעט כפולה - כ-27,900 ק"מ.
אחת הסיבות לפער פשוטה ומוכרת היטב - מעסיקים רבים מממנים את הדלק עבור עובדיהם, אם במלוא העלות החודשית או חלקית. כך למעשה נוצר מצב שבו רבים מבעלי הרכב הצמוד אינם נדרשים לשלם עבור הנסיעות, ומממנים רק את החכרת הרכב ועלות המס החודשי ("שווי שימוש"). מאחר שיש בישראל יותר מ-320 אלף בעלי רכב צמוד, מהם יותר מ-200 אלף המחכירים את מכוניתם מחברת ליסינג, כל חיסכון שיושג עשוי להשיג תוצאות משמעותיות עבור המשק.
ראוי להזכיר כי בשנה שעברה ניסו לקדם במשרד האוצר שינוי של שיטת חישוב המס שמשלמים בעלי רכב צמוד. על-פי טיוטת חוק ההסדרים שנחשפה ב-ynet, באוצר הציעו לחלק את המס החודשי לשני מרכיבים - האחד תלוי במחיר המחירון של הרכב, והאחר יבוסס על עלות הדלק. עם זאת, בעקבות ביקורת ציבורית חריפה והתנגדות גם מצד משרדי ממשלה אחרים, הוקפא קידום התוכנית.
חיסכון משמעותי בצריכת דלק וצמצום זיהום האוויר עשויים להתקבל מיישום תוכנית נהיגה אקולוגית בציי רכב כבד ואוטובוסים ציבוריים. ניסוי שערכו חוקרים מאוניברסיטת חיפה ב-2010 בקרב כמה עשרות נהגי חברת אגד, מצא כי נהגים שעברו הדרכה - וכאלה שהובטח להם תמריץ כספי עבור החיסכון - הפחיתו את צריכת הסולר בשיעור של כ-5% עד 7%.