המשטרה מזהירה שוטרים: לכל אזרח יש מצלמה
האם צריך להזכיר לשוטרים ומתנדבים לנהוג כחוק? באגף התנועה של משטרת ישראל בטוחים שכן ומזהירים את השוטרים: "כיום לכל אזרח יש טלפון סלולרי המשמש כמצלמה"
האם צריך להזכיר לשוטרים ומתנדבים לנהוג כחוק? באגף התנועה במשטרת ישראל סבורים שכן. בזמן שמפקדי משטרת ישראל ואגף התנועה מסכמים בסיפוק את שנת 2012 ומכריזים מלחמת חורמה נגד עברייני תנועה, מפיצה היחידה לתלונות הציבור באגף התנועה מכתב לשוטרים ומתנדבים, ובו הם מוזהרים מפני ביצוע עבירות תנועה. הסיבה: חשש מפגיעה תדמיתית באגף ובמשטרה כולה.
- משטרת ישראל מזהירה שוטרים ומתנדבים - המכתב
"להקפיד לחגור חגורות"
"מכיוון שהנושא עלול לגרום לפגיעה תדמיתית במשטרה, באגף התנועה ובעברו המשמעתי של השוטר, מתבקשים המפקדים להזהיר את השוטרים והמתנדבים לנהוג על-פי חוק", מזהירים ביחידה לתלונות הציבור. בהמשך המכתב אף מבהירים שם כי על שוטרים "להקפיד לחגור חגורות מלפנים ומאחור, לא להחנות בחניית נכים ו/או באדום-לבן ו/או בניגוד לכיוון התנועה, ולהימנע מכל ביצוע עבירת תנועה אחרת שאינה נדרשת למילוי התפקיד".
על-פי היחידה לתלונות הציבור של אגף התנועה, בשנה האחרונה הגיעו תלונות נגד שוטרים שהחנו ניידות של האגף - רגילות או מוסוות - בניגוד לחוק. במיוחד, כך מסבירים שם, התקבלו דיווחים על עבירות כמו "חניה בחניית נכים, חניה נגד הכיוון, (ו)חניה באדום-לבן". ביחידה טוענים כי במקרים שבהם לא נמצאה סיבה מבצעית לעבירת התנועה, נפתחו הליכים משמעתיים נגד השוטר המעורב.
"תמונה טובה מאלף מילים"
נראה כי באגף התנועה מוטרדים במיוחד מכך שציבור האזרחים יכול לתעד כיום כל עבירה שמבצע שוטר, ובעקבות זאת להגיש תלונה או לפנות לכלי התקשורת. ביחידה לתלונות הציבור מזכירים לשוטרים ומתנדבים באגף כי "כיום לכל אזרח (יש) טלפון סלולארי, המשמש כמצלמה וברוב התלונות מצורפת תמונה לתלונה, וכידוע - תמונה טובה מאלף מילים".
ומה יקרה לשוטר שיימצא אשם בביצוע עבירת תנועה? במשטרה מבטיחים כי ינקטו סנקציות נגד אותם עבריינים במדים. "כל תלונה כנגד עבירת תנועה שביצעו (שוטרים או מתנדבים) ותימצא מוצדקת, תגרור רישום דו"ח ותלונת ציבור מוצדקת, דבר העלול לפגוע בקיצור פז"מ לדרגה, הכרזת שוטר מצטיין וכו'". בעניין מתנדבים, כך מאיימים שם, תלונות שיימצאו מוצדקות יכולות להביא ל-"גריעה מהתנדבות".
ראוי להזכיר כי מלבד הגשת תלונה למשטרה עצמה, מוגשות מדי שנה מאות רבות של תלונות לנציב תלונות הציבור. על-פי דו"ח שפרסם הנציב בשנה שעברה, ב-2011 הוגשו נגד המשטרה כמעט 800 תלונות של אזרחים - רק נגד המוסד לביטוח לאומי הוגש מספר גדול יותר של תלונות. אחד הנושאים העיקריים שבגינם פנו אזרחים לנציב, היה תלונות בענייני תעבורה. כ-40% מהתלונות שבעניינן התקבלה הכרעה נמצאו מוצדקות - שיעור הנחשב גבוה יחסית לגופים אחרים.