"שיחות חדר המורים" נחשפו: "רכילות ושפת רחוב"
הפרשה שנחשפה לראשונה ב-ynet: אנשי חינוך מהצפון והדרום ביקרו את התנהלות מורי תיכון "רבין" בכפר סבא, שחשפו לעין כול חוות דעת פוגעניות על תלמידיהם. "אל לנו למדוד תכונות של ילדים", אמרה מנהלת לשעבר, "ייתכן שהם יקחו את הדברים הפוגעניים איתם כל החיים"
טעות קשה, חוסר מקצועיות והיעדר רגישות, כך הגדירו היום (א') אנשי חינוך מרחבי הארץ את חוות הדעת האישיות שהעניקו מורי תיכון "רבין" בכפר סבא לתלמידיהם, שפורסמו בעקבות טעות של רכזת המשלחת לפולין מטעם המוסד החינוכי. הפרשה שנחשפה אמש ב-ynet הולידה הפגנות של תלמידים בבית הספר.
סערה בבית הספר - הפרסום הראשון ב-ynet
עוד בערוץ החדשות של ynet:
שנתיים לאסון ביפן: רעידת האדמה הורגשה בחללמי גנב את עגלת הפסלים לאמן מנחלת בנימין?
"הפדיחה היא לא רק בעצם הרישום, אלא בשימוש בשפה בלתי מקצועית", אמרה ל-ynet מורה בתיכון באזור חיפה. "אפילו
אם יש תלמידה שהביטוי 'תינוקת מגודלת' מתאים לה, אפשר לציין שהיא 'לא בוגרת מספיק מבחינה רגשית', או ביטויים מקצועיים אחרים".
המורה תיארה מצבים שבהם "השיחה קולחת" בחדר המורים, והוסיפה כי "בוודאי שמביעים דעה על תלמידים, לא תמיד בשפה מקצועית, אבל בוודאי שלא רושמים את זה בחוות דעת - ובטח ובטח שלא שולחים את זה לתלמידים עצמם".
לדבריה, "המידע שמגיע למורים כולל לעתים חומרים מאוד קשים, ובוודאי שאסור שידלפו. הבעיה היא שלא תמיד המידע רלבנטי ולא תמיד מעודכן. מדי שנה אני מקבלת חוות דעת מיועצות בית הספר, או מבתי ספר קודמים של תלמידים. זה מידע מסווג, על מצב המשפחות, הרקע בבית וכדומה. באחד המקרים קיבלתי את ההערה 'יודעת לרקוד', ובמקרה אחר קיבלתי מידע על מחלה קשה של אחת האמהות, אך זה היה כבר יותר משנה לאחר שנפטרה".
מורה אחרת, בחטיבת ביניים בחיפה, סיפרה כי המקרה הזכור לה ביותר בהקשר זה הוא של תלמידה שהאזינה לשיחה בין שתי מורות בעניינה. "היו שם ביטויים קשים כלפיה, 'עצלנית' וכו', והילדה עזבה את בית הספר בבכי. אחר כך הגיעה עם אמה, והמורה בסופו של דבר נאלצה להתנצל".
היא הוסיפה כי למרות שבסופו של דבר הצליחו שני הצדדים להפיק תועלת מהאירוע, "התחושה היא שצריכה להיות יותר מודעות בקרב מורים לאופי ההתבטאות על תלמידים, לקהל שמאזין לשיחות, וכמובן הקפדה יתרה למי מעבירים את המידע, בעיקר בעידן טכנולוגי, כאשר דברים עלולים להשתבש בצורה כזו".
בתיכונים בחיפה ידעו לספר כי ההכנות ליציאת משלחת לפולין מלוות במקרים רבים בחוות דעת ובמידע על תלמידים שמוחלף בין המורים המלווים למארגני המשלחות. באחד מבתי הספר באזור נשלח לפני כמה שנים לתלמידים והוריהם קובץ שכלל את רשימת התלמידים שקיבלו הנחות למסע, בשל מצבם הכלכלי. למרבה המזל רק תלמיד אחד פתח את הקובץ המצורף.
הרשימה של מורי תיכון "רבין" - תוצר של איסוף חוות דעת אישיות על תלמידי שכבת י"א שעתידים להשתתף במשלחת בית הספר לפולין - נשלחה בטעות לתלמידים על ידי רכזת המשלחת שביקשה, ככל הנראה, לצרף למייל קובץ ובו חלוקה לצוותים.
בין היתר, צוינו ברשימה תלמידים "מקסימים" בצירוף ההמלצה להעניק להם עוד תחומי אחריות, אך גם דברי ביקורת רבים והערות שעשויות להתפרש כהעלבות אישיות. בעוד תלמיד אחד הוגדר כ"סוציומט וחכם", חברתו לשכבה סומנה כ"תינוקת מגודלת".
ח', מנהלת תיכון לשעבר באזור הדרום, הודתה כי "טעויות קורות, אבל זו טעות שאסור שתקרה. זה פוגעני. מורים לא יכולים להתבטא בצורה כזו, זה מאוד לא מקצועי. בהכשרתם המורים לומדים איך לכתוב הערכה ואיך לכתוב חוות דעת, אז הצורה שבה נכתבו הדברים האלו היא מאוד לא מקצועית מעבר בכלל לעניין תרבות הדיבור".
לדבריה, "אלה לא מונחים שמשתמשים בהם בעולם החינוך והפדגוגיה. אין דבר כזה 'לא חכמה גדולה', צריך לדבר על הישגים, על מיומנויות והתנהגויות. אסור לדבר ביכולות, כי זה לא משהו שנמדד. אפילו הביטוי 'לילד יש פוטנציאל אבל הוא לא מממש אותו' נעלם מהעולם. אל לנו למדוד תכונות של ילדים, הדברים היו ברמת הרכילות וברמה של שפת רחוב. התלמידים חוו עלבון שיכול להפוך לחוסר אמון במורה ובמערכת. הם יכולים להסיק שכך הדברים נאמרים בחדרי המורים וזה עצוב שככה יחשבו. ייתכן אולי שהם יקחו את הדברים הפוגעניים איתם כל החיים, ובשורה התחתונה – העניין המהותי הוא לא איך המייל הזה הגיע לתלמידים, אלא מה שנכתב בו".