הדלק יקר? האמריקאים עוברים לתחבורה ציבורית
אפילו האמריקאים המחוברים למכונית הפרטית יותר מכל אומה אחרת, נכנעים למחירי הדלק הגואים והצפיפות הגדלה בכבישים. יחד עם התאוששות בשוק התעסוקה ופתיחת קווים חדשים, מוצאים עצמם יותר ויותר אמריקנים באוטובוס או ברכבת לסוגיה
מספר האמריקאים שנסעו בתחבורה ציבורית ב-2012 היה הגבוה ביותר מאז 2008, שהייתה שנת שיא במספר הנוסעים. כך מדווח האיגוד האמריקאי לתחבורה ציבורית (APTA). בכל סוגי התחבורה הציבורית נרשמה עלייה במספר הנוסעים - רכבות, רכבות קלות ואוטובוסים. בסך הכל, נרשמו בשנה שעברה 10.5 מיליארד נסיעות בתחבורה הציבורית בארה"ב, עלייה של כ-1.5% לעומת 2011.
למעשה, מספר הנוסעים עשוי היה להיות גבוה אף יותר, אך סופת ההוריקן סנדי שיתקה באוקטובר האחרון את החוף המזרחי, שבו מרוכזים מרבית שירותי התחבורה הציבורית בארה"ב. באיגוד האמריקאי מציינים כי את העלייה במספר הנוסעים בתחבורה הציבורית אפשר לייחס להתאוששות בשוק התעסוקה האמריקאי, עליית מחירי הדלק ועמוסי תנועה מחמירים בכבישים. בחלק מהערים מיוחסת העלייה לפתיחת קווים חדשים של רכבות או אוטובוסים.
על-פי נתוני האיגוד, לפחות 15 מערכות להסעת המונים רשמו אשתקד מספר שיא של נוסעים. אמנם בחלק מהמקרים מדובר בערים בעלות שירותי תחבורה ציבורית מפותחים, כמו בוסטון, אך במקרים אחרים נרשמו שיאים דווקא באיזורים המזוהים עם כבישים מהירים ושימוש תכוף במכוניות פרטיות - כמו ריוורסייד וסן-ברנרדינו בקליפורניה. למעשה, במגזר התחבורה הציבורית יש השואלים כעת האם יכולים המפעילים השונים לעמוד בביקוש הגובר.
ראוי לציין כי למרות העלייה ב-2012, שיעור המשתמשים בתחבורה ציבורית בארה"ב עדיין נמוך יחסית למדינות אירופה, המציעות שירותי רכבות ואוטובוסים מפותחים משמעותית מאלה המוצעים לאמריקאים. גם בישראל נרשם שיעור גבוה יותר של משתמשים בתחבורה ציבורית, וזאת למרות ירידה עקבית מאז שנות ה-70 - מגמה שרק בשנים האחרונות החלה להשתנות.