שתף קטע נבחר

סוף עידן? הרכבת לא תקבע את הפיצוי על איחוריה

משרד התחבורה מעוניין לפקח על הרכבת מקרוב. יוציא מידיה את הסמכות על קביעת פיצויים לנוסעים, יקבע תנאים למתן רישיון נהיגה בקטר ויאפשר לשר הממונה להורות על ועדות חקירת אירועי בטיחות

משרד התחבורה יחליט על פיצוי הולם לאיחורי הרכבת, ולא הרכבת עצמה. הלשכה המשפטית במשרד התחבורה הפיצה היום (ג') תזכיר חוק, אשר צפוי להקנות למשרד לראשונה סמכויות פיקוח על פעילות רכבת ישראל. בין השאר, ייקבע לראשונה הסדר רשמי לפיצוי על איחורי רכבת, שיהיה מעוגן בתקנות משרד התחבורה, ויחליף את הנוהג הקיים כיום, לפיו הפיצוי נקבע על-ידי הרכבת עצמה.

 

התנגשות רכבות באפריל 2011: פיקוח יגביר את הבטיחות? (צילום: lowshot) (צילום: lowshot)
התנגשות רכבות באפריל 2011: פיקוח יגביר את הבטיחות?(צילום: lowshot)
 

 

חלק מסעיפי החוק המוצע מסמיכים - גם כן לראשונה - את שר התחבורה לקבוע תנאים למתן רישיונות לנהגי רכבת. בין השאר, קבלת רישיון נהיגה ברכבת "ארצית" תותנה בבדיקות רפואיות, ביצוע הכשרות ייעודיות והצלחה בבחינות רשמיות בפיקוח משרד התחבורה.

 

לפי תנאי נוסף שמוצע בתזכיר החוק, לא יינתן רישיון למי שהורשע או מי שהוגש נגדו כתב אישום בגין עבירה "שמפאת חומרתה או נסיבותיה, אין הוא ראוי לשמש נהג רכבת".

 

שריפת קרונועים, התנגשות רכבות

נושא נוסף שזוכה להתייחסות, נוגע לוועדות בדיקה שמוקמות בעקבות אירועי בטיחות ברכבת. ועדות שהקים משרד התחבורה לבדיקת אירועים חמורים, כמו שריפת קרונועים ב-2010 או התנגשות רכבות ב-2011, פעלו ללא סמכויות של ממש, וכאשר מעמדן אינו מעוגן בתקנות. תזכיר החוק מנסה לתקן את המצב, ומקנה לשר התחבורה סמכות להורות על הקמת ועדה, ובנוסף מעניק סמכויות פיקוח מסוימות לחברי ועדות בדיקה.  

 

על-פי תזכיר החוק שהופץ היום, יוכל שר התחבורה לקבוע מתי ובאילו נסיבות תחול על הרכבת חובה למסור דיווח על אירוע בטיחות. ראוי להזכיר כי רק לאחרונה נחשפה ב-ynet תאונת רכבות במוסך הרכבת בלוד, שדווחה למשרד התחבורה רק לאחר חשיפתה. בנוסף, השר יקבע כיצד יפעלו ועדות בדיקה לאירועי בטיחות, וכן כיצד ייושמו ממצאי הבדיקה.

 

"המשרד אינו מבצע את הנדרש"

יש לציין כי משרד מבקר המדינה מתריע כבר שנים רבות על כך שלמשרד התחבורה אין סמכויות פיקוח על פעילות הרכבת. "רוב תחומי הפעילות המקצועית של הרכבת עדיין נקבעים על ידי הנהלת הרכבת לבדה, והיא עדיין מפקחת על עצמה בנוגע ליישומם", הזהיר המבקר בדו"ח שפרסם לפני פחות משנה. "משרד התחבורה אינו מבצע את הנדרש ממנו. מדובר בתחום רגיש ביותר הנוגע לחיי אדם, ואי-תיקון הליקוי ראוי לתשומת לב ומעקב מיוחדים".

 

אגב, בדברי ההסבר המלווים את תזכיר החוק מובהר כי נותרו נושאים נוספים הדורשים פתרון חקיקתי, ואינם נכללים בחקיקה המוצעת כעת. "מדובר במהלך ביניים", מסבירים בלשכה המשפטית של המשרד, "שנועד לתת מענה לסמכויות חסרות, עד להסדר כולל ומלא של הענף בחקיקה ייעודית המצויה בהכנה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שריפת קרונועים ב-2010
צילום: בן קלמר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים