יוזמה ברשת: שמים X על אלימות
קהילה חדשה בפייסבוק מבקשת מכם להחליף את תמונת הפרופיל שלכם לתמונה בה הידיים שלכם מוצבות בצורת X כדי להביע תמיכתם במאבק נגד אלימות וירטואלית
"שמים X על אלימות" הוא מיזם של נועה מאירי, מומחית לשיווק דיגיטלי. את הכסף למימון הפרויקט, שכולל מודעות פרסום ברשת החברתית, השיגה המאירי לאחר שהשתתפה בתחרות למיזמים למניעת אלימות שערכה הקרן החדשה לישראל. גובה הפרס היה 20 אלף שקל.
פרט לשימוש חביב בתמונות פרופיל, הקהילה מעודדת גולשים שנתקלים בתגובות תוקפניות לספר על כך לחברים כדי שהם ידווחו על התוכן כפוגעני ובכך יגדילו את הסיכויים שהוא יוסר. "אנחנו רוצים להיות כמו 'סטטוסים מצייצים' (עמוד פייסבוק שמפרסם סטטוסים משעשעים או מעוררי מחלוקת של גולשים – ו"ק) אבל שגולשים לא ירצו לראות את עצמם כאן", מסבירה המאירי ל-ynet מחשבים. "עם זאת בשלב זה, שהפרויקט עוד בחיתוליו, עוד לא חשפנו סטטוסים של גולשים שראויים לטיפול חברתי".
"בשנה האחרונה הרשת החברתית הפכה לאחת מהזירות האלימות ביותר בחברה הישראלית", נכתב בעמוד הפייסבוק של "שמים X". טענה זו הם מבססים על מחקר שערכה חברת "יפעת" עבור הקרן החדשה לישראל. במהלך המחקר נבחנו 4,000 סטטוסים ברשת, זאת כדי לבדוק צורות התבטאות שונות נגד מיעוטים, פליטי, חרדים, פוליטיקאים ועוד.
היוזמה של המאירי מצטרפת ליוזמה אחרת שסיפרנו לכם עליה כאן, משרד הפרסום באומן בר-ריבנאי יחד עם עמותת Startupseeds יצרו תוסף כרום המזהה מילים פוגעניות ומציע לגולשים מילים חלופיות חיוביות. התוסף עובד בכל חלון בו ניתן להזין טקסט בדפדפן הכרום. כלומר, בעמוד הפייסבוק שלכם, בתגובות, בהודעות הפרטיות, בחלון החיפוש בגוגל וכמובן בטוקבקים.
האחיות כוחנות ובריונות לא נולדו ברשת. הרשת אינה נקייה מאלימות כי המציאות אינה נקייה מאלימות. זו אחת הסיבות בגינן כוחן של יוזמות חמודות-לפלפיות שכאלו מוגבל למדי. זו תוספת נחמדה אבל הדגש, בנאלי ככל שיהיה, צריך להיות על החינוך לסובלנות, ולא יזיקו גם כמה שיעורים גם באמנות הוויכוח.