שתף קטע נבחר

התרסקות תוך מאיות: "לבחון מה קרה, וגם למה"

חיל האוויר ממשיך לחקור את נסיבות התרסקות מסוק הקוברה שבה נהרגו שני טייסי מילואים. חקירה ראשונית העלתה אפשרות שהמדחף ניתק מהמסוק, אך בכיר לשעבר בחיל סבור שאין לשלול סיבות אחרות. "התקלה התפתחה במהירות של מאיות השנייה"

"צריכים לבחון לא רק מה קרה אלא למה קרה". בזמן שבחיל האוויר ממשיכים לחקור את נסיבות התרסקות מסוק הקוברה אתמול (יום ג'), שבה נהרגו סגן-אלוף נועם רון ורב-סרן ארז פלקסר, מסביר בכיר לשעבר בחיל כי יש לבדוק היטב את כל האפשרויות הנסיבתיות של הכשל הטכני שככל הנראה גרם להתרסקות.

 

התרסקות המסוק - דיווחים נוספים ב-ynet:

הדיווח על ההתרסקות: "נפל כדור אש מהשמיים"

תיעוד: אחת הטיסות האחרונות של הטייס שנהרג

אחיו של ההרוג: 'הוא היה טייס מוכשר, לא חששנו'

הטייסים דיווחו לפני ההתרסקות: 6 דקות לנחיתה

 

מפקד בסיס פלמחים לשעבר, טייס הקרב תת-אלוף (במיל') גבי שחור, ציין כי "קרה הרבה פעמים בעבר בתקלות בחיל האוויר שהתחילו בכיוון מסוים ובסוף זה נגמר בכיוון אחר. ההערכה ראשונית שלי היא שתקלה טכנית אלימה התפתחה במהירות של מאיות השנייה, שלא אפשרה לטייסים לדווח עליה".

 

מסקירת זירת ההתרסקות עולה כי חלקים גדולים מגוף המסוק נמצאו כ-100 מטרים מנקודת הפגיעה בקרקע, שם נגרם שקע באדמה. אחד מאותם חלקים הוא הרוטור האחורי של המסוק, הקטן יותר. הדבר עשוי להצביע על אפשרות לכך שהרוטור התנתק מהמסוק, ואולי גרם לתאונה. אתמול אחר הצהריים הושלמה מלאכת פינוי שברי המסוק שהתרסק והחלקים הועברו להמשך חקירה בחיל האוויר.

 

תא"ל שחור אמר כי "במצב של תקלות, האינסטינקט הראשוני של טייס הוא לדווח מיד עליה. אם באמת זה יהיה בגלל ניתוק הרוטור האחורי, אז ייתכן שזה יהיה כתוצאה מעייפות החומר או פגם בייצור. יכולות להיות סיבות רבות ולא רוטור אחורי". שחור סיפר עוד כי העובדה שחלקים של המסוק נמצאו הרחק מנקודת ההתרסקות יכולה להעיד על כך שהם התנתקו מהמסוק לפני התאונה.

 

 (צילום: שאול גולן "ידיעות אחרונות") (צילום: שאול גולן
(צילום: שאול גולן "ידיעות אחרונות")

 

בתוך כך, מפקד חיל האוויר אלוף אמיר אשל וראש להק אוויר תת-אלוף עמיקם נורקין, לצד מפקדים בכירים בחיל, קיימו אמש דיון הערכת מצב בעקבות ההתרסקות. בדיון דווח על התפתחות החקירה, על עתיד האימונים ועל הפעילות המבצעית במערך מסוקי הקוברה. כמו כן, דנו הבכירים בסידורי ההלוויות ובטיפול במשפחות השכולות.

 

במעבדות מחלקת בטיחות וביקורת איכות החלו במלאכת הפענוח של רכיבי המעקב של המסוק, שמקליטים את התנועות והפעולות של המטוס, וניתוחם צפוי לשפוך אור על הסיבות לתאונה. חלקים רבים של המסוק, בהם הרוטור האחורי, נמצאו כאמור במרחק של מאות מטרים מנקודת ההתרסקות, אך בצה"ל הדגישו כי עדיין אין הערכה על הסיבה שגרמה להתרסקות הקטלנית.

 

שני הטייסים שנהרגו יובאו היום למנוחות. סא"ל רון ייקבר ב-16:00

בבית העלמין במורשה ורס"ן פלקסר ייטמן ב-11:00 בבית העלמין הצבאי בהרצליה. שני ההרוגים שירתו תחת תא"ל שחור בבסיס חיל האוויר. לדבריו, "נועם היה סופר דופר מקצוען, ועשה את רוב חייו כטייס מילואים, תוך הפגנת ידע על המערכות החדשות שנכנסו בחלוף השנים. תמיד שמר על הידע והיה מוביל עד לטיסה האחרונה. בארז תמיד נתקלתי במדרגות אחרי תדרוכים עם החיוך שלו, היה צנוע ומבריק".

 

רגע מרגש וטעון במיוחד התרחש אתמול בבית משפחת רון באורנית, בשעה שאלוף אשל נכנס לנחם את הוריו של הטייס שנספה באסון. אשל אמר מיד להורים שהוא מכיר אותם. באוגוסט האחרון הוא העניק להם כנפי כסף עבור בנם אייל, אף הוא טייס קרב, שנהרג לפני 16 שנה בתאונת סנפלינג.

פורסם לראשונה 12/03/2013 23:41

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום רפרודוקציה: באדיבות המשפחה
סא"ל נועם רון ז"ל
צילום רפרודוקציה: באדיבות המשפחה
צילום רפרודוקציה: באדיבות המשפחה
רס"ן ארז פלקסר ז"ל
צילום רפרודוקציה: באדיבות המשפחה
מומלצים