מבחן אופניים: סנטה קרוז סופרלייט, זה אקסטרה
מהירים, עמידים, ונחשקים. סנטה קרוז סופרלייט משלבים שלדה יעילה וקלת-משקל, עם רכיבים מוכרים ואיכותיים. התוצאה מפתיע לטובה - המחיר מפתיע עוד יותר
האופניים שמככבים אצלנו הפעם במבחן, נושאים שם מחייב. לא סתם שם מותג ודגם, עם תוספת מספרית המבטאת גודל חישוק. את כל אלה כן, אבל יש תוספת. שכן הסנטה קרוז סופרלייט (בתרגום, "קלה במיוחד") שלפניכם מתגאה בשלדה עם היסטוריה ממש ארוכה, המתחילה בשלהי שנות ה-90'. למעשה מדובר כבר בדור רביעי לשלדת האלומיניום המעניינת, שמגיעה כמובן מהמזרח ומותאמת לחישוקי "29.
השלדה המאד מוקפדת, אם בהלחמות או בגימור, מציעה בסיס גלגלים קצר עם בולם אחורי Fox אחורי ואפשרות בחירה בין שלושה מצבים: טיפוס, מורד ושיוט. וכמובן, יש גם קפיץ אוויר וכיוון לשיכוך החזרה. עוד בקיט האבזור מופע מלא של שימאנו XT, כולל מעבירים, צירי גלגלים, נאבות, קסטת 10 הילוכים, וקראנק חלול, יחד עם שיפטרים פלסטיים פריכים למגע.
בחזית תמצאו מזלג רוקשוק עם קפיץ אוויר ומהלך של 100 מ"מ, כיוון לשיכוך החזרה ושתי רמות נעילה. האיבזור ההיקפי מגיע בחלקו מ- Truvativ וחלקו ESTON. המושב הוא WTB מעוצב, ומאותו ספק נקבל גם חישוקי טיובלס ועליהם צמיגי מאקסיס.
ואולי הכי חשוב - סנטה קרוז סופרלייט 29 ישאירו אצלכם 50 שקל עודף מ-10,000 שקלים. מחיר כלל לא נמוך לרוכבים חובבים, אך כזה שהופך אותם לאחת התמורות הטובות ביותר בקטגוריה, אופניים של מותג פרימיום נחשב וסופר-איכותי.
רכיבה
לא קל היה להגיע לכיוון מתלים מדויק עם האופניים האלה. המלצת היצרן הייתה לי רכה מדי, כששני הבולמים ניצלו יותר מדי ממהלכם אפילו במהמורות קלות. העלאת לחץ האוויר סדרה את העניין, והפכה את הסנטה קרוז לאופניים מהירים. מאד מהירים. הרבה מכך בזכות משקל עצמי נמוך (13.2 ק"ג לאופני המבחן), גלגלים גדולים ש"זוללים" את השטח, ומתלים יעילים.
לא משנה מה עובר מתחת לצמיגים: שבילי חול, סינגלים מהודקים, או דרדרת וסלעים. כל עוד לא תנסו לצלול דווקא במורד "דרופים" עצומים, תהיו בעל החיים המהיר ביותר על השביל.
לגבי העברת הכוח של קיט שימאנו XT אין יותר מדי הערות. עם 30 הילוכים, אין כמעט זווית או שיפוע על-פני כדור הארץ שלא תמצאו יחס העברה מתאים לו. חבל רק שהשיפטרים עושים רושים כאילו לא ישרדו זמן רב. וחבל גם שהמעביר הקדמי מחובר לשלדה עם חבק, עובדה שגרמה מדי פעם לפישולים בהעברות הילוכים, בעיקר תחת עומס.
על המזלג הקדמי של רוקשוק מדגם ריבה RL, יש לי גם רק מילים חמות להרעיף. מעט מאד פיתול, הקפצה יעילה, חיכוך מזערי וטווח כיוון רחב מאוד שיתאים לכל רוכב, משקל, סגנון וסוג שטח. גם בולם הפוקס האחורי עבד נהדר, כששלושת המצבים עומדים היטב בהגדרות היצרן. האחיזה שהמתלה האחורי מייצר בטיפוס מעוררת השתאות. הגלגלים הגדולים משתלבים עם תכונת הזרוע האחורית להפתח תחת-כוח-דיווש, ויוצרים יכולת מרשימה מאוד לתקל מעלות טכניים בקלות מפתיעה.
בדהירה בין עצים מעט חששתי מאיטיות ההיגוי. אני אמנם אוהב אורנים, אבל משתדל לא לחבק אותם שלא לצורך. ואכן מורגשת מעט נטיה להרחיב קו אם תמשכו את הבלימה עמוק מדי לתוך הפניה, אך לא תתקלו בתופעת ה"קטר" של פעם. לכיוון המתלים יש כאן חשיבות עליונה. חבל רק שמערכת הבלימה לא אפשרה האטות שכבדו את המהירות הגבוהה שהאופניים האלה מפתחים.
סיכום
קשה להתייחס לסנטה קרוז סופרלייט 29 שלא דרך תג המחיר יוצא הדופן. לא כי הוא כולל חמש ספרות, אלא דווקא כי הוא נמוך יחסית לאיכות שהאופניים האלה מציעים. אז נכון שהייתי מחליף את השיפטרים ומטפל בבלימה הרכרוכית, אך מעבר לכך מקבלי כאן זוג אופני פרמיום, במחיר הוגן ואף למטה מכך. וזה משהו שקשהמאד לומר בעידן הנוכחי. על כל מוצר שתעלו בדעתכם.
- הכתבה באדיבות אתר שטח