שתף קטע נבחר
 

השר כץ: המדינה מסבסדת אוטובוסים לפלסטינים

הקרב על התחבורה הציבורית בקווים ייעודיים לפלסטינים - שר התחבורה מבהיר כי המדינה החליטה לסבסד את הסעות הפועלים, מבלי לגבות תשלום מהרשות. הח"כים הערבים טוענים כי מדובר באפליה הנעזרת במחיר כרטיס נמוך במיוחד

מדינת ישראל מסבסדת את הקווים המוזלים לפועלים פלסטינים, ואינה גובה תשלום עבורם מהרשות הפלסטינית. כך הבהיר היום (ד') שר התחבורה, ישראל כץ, בדיון שנערך במליאת הכנסת בנושא קווי אוטובוס המסיעים פועלים פלסטינים ממעבר אייל בשומרון לכפר סבא ותל אביב. השר כץ ציין כי בגלל ביקוש רב, שבתחילת החודש גרם לעומסים חריגים, מופעלים כעת בקווים הייעודיים 32 אוטובוסים מדי בוקר.

 

במהלך הדיון דרשו חברי כנסת ממפלגות ערביות להפסיק את פעולת הקווים, בטענה כי הם מהווים אפליה. לדברי ח"כ אחמד טיבי, "(זו) התכונה היהודית-ישראלית שבכל פעם שאתם דופקים את הערבים, זה תמיד לטובתם. גם כשהאוטובוסים נפרדים - (זה) כי זה יותר זול". טיבי הוסיף כי "המניעים נאמרו על-ידי מתנחלים, שהפלסטינים מפריעים לנוסעים (בקווים רגילים)... לכן מישהו החליט להפריד, כדי להקל על המתנחלים וכדי שהפלסטינים יפסיקו להיות נטל מאיים".

 

ח"כ טיבי: "בכל פעם שאתם דופקים את הערבים, זה לטובתם" (צילום: AFP) (צילום: AFP)
ח"כ טיבי: "בכל פעם שאתם דופקים את הערבים, זה לטובתם"(צילום: AFP)

 

ח"כ באסל גטאס טען כי דווקא סבסוד מחיר הנסיעה גורם לאפליה. לדבריו, המחיר המוזל - נסיעה בין המחסום וכפר סבא עולה 5.10 שקלים - משמש כתמריץ לפועלים הפלסטינים לבחור בקווים הייעודיים ולא בקווים רגילים, וכך יוצר הפרדה בינם ותושבים יהודים. גטאס וח"כ דב חנין קראו לשר התחבורה להגביר את תדירות הנסיעות בקווים רגילים, ולבטל את הקווים הייעודיים.

 

"כדי למנוע את התוצאה, שהיא פגיעה בפועלים הפלסטינים, צריך לבטל לא רק את האפליה, אלא את ההפרדה", אמר חנין לשר התחבורה. "רק אם נבטל את ההפרדה וניצור קו אחד שמשרת את כל קבוצות האוכלוסיה, אנחנו ניצור פתרון שבסופו של דבר ימתן את האפליות שקיימות ולא יחריף אותן עוד יותר".

 

חוסכים עד 1,000 שקלים בחודש

מנגד, השר כץ טען כי מטרת הקווים היא לשרת ביקוש גובר מצד פועלים פלסטינים, שיכולים כיום לבחור בין הקווים החדשים וקווי אוטובוס רגילים. "אין הפרדה ואין אפליה, ואין הדרה של פלסטינים מקווי אוטובוס ישראליים", אמר כץ, "האוטובוסים האלה כוונתם היא מאוד טובה, והם אמורים בעצם לאפשר להם לנסוע משם ולהחליף את המסיעים הפיראטיים... דבר שמתבצע במחירים מופקעים".

 

לדברי השר כץ, השימוש בקווים הייעודיים מאפשר חיסכון של בין 600 ו-1,000 שקלים בחודש בדמי הנסיעה למרכז. בדבריו במליאה גם הודה השר כי נהגים בקווים רגילים סירבו בכמה מקרים להסיע פלסטינים. "בקווים הרגילים של אוטובוסים של חברת 'אפיקים' ביהודה ושומרון, היו מקרים של נהגים שסירבו להעלות פלסטינים לאוטובוס", הוא הבהיר.

 

עם זאת, השר דחה בתוקף את טענות חברי הכנסת בעניין אפליה בתחבורה הציבורית, ואמר כי "אין הפרדה ואין אפליה, ואין הדרה של פלסטינים מקווי אוטובוס ישראליים, בין אם הם נוסעים בתוך תחומי מדינת ישראל ובין אם הם נוסעים בתחומי יהודה ושומרון... תיאורטית יכול גם ישראלי ויהודי לבוא ולנסוע בקו הזה יותר בזול, אם הוא רוצה. אנחנו לא עושים הדרה לשום כיוון".

 

את דברי השר ביקשה לחזק ח"כ אורית סטרוק. "גם עכשיו כשאני חברת כנסת, (אני נוסעת) מעת לעת באוטובוס קו 160 מירושלים לחברון", אמרה סטרוק, "וכמעט שאין נסיעה שלא עולים גם ערבים פלסטינים לאוטובוס, יושבים ואף אחד לא בא בטענות לדבר הזה או מציק להם או כל דבר אחר, כך שהמציאות שאתה (שר התחבורה) מתאר היא מציאות קיימת. מהשטח אני אומרת, זאת המציאות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
שר התחבורה: חוסך 600 עד 1,000 שקלים
צילום: ירון ברנר
ח"כ גטאס: הסבסוד מעודד הפרדה
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים