מעילת המיליונים ברכבת: שישה עובדים פוטרו
בעקבות פרשת השחיתות הגדולה שנחשפה ב-ynet, במסגרתה שולמו מיליוני שקלים לחברת ניקיון שלא ביצעה עבודתה, מפטרת היום הרכבת עובדים. מקורות ברכבת: מדובר בקצה הקרחון בלבד
הונאת הניקיון ברכבת ישראל: שישה עובדים פוטרו, ונשקלת הגשת תביעת ענק נגד קבלנית הניקיון. על-פי פרטי הפרשה, שנחשפה ב-ynet, שילמה הרכבת במשך שנים מיליוני שקלים עבור שירותי ניקיון שעל-פי החשד כלל לא בוצעו. בעקבות ביקורת פנימית שביצעה החברה, נערכו שימועים לתשעה מעובדי מחלקת התברואה, ולאחריהם הוחלט לפטר שישה עובדים ולהשעות שניים אחרים. עובד נוסף רק הוזהר.
במקביל להליכים המשמעתיים הפנימיים, החליטה הרכבת להעביר את כל חומרי החקירה והביקורת הפנימית למשטרת ישראל. בנוסף, הרכבת שוקלת כעת להגיש תביעת ענק נגד קבלנית המשנה שסיפקה את שירותי הניקיון. הרכבת כבר פנתה לרואה חשבון חיצוני, שבודק את העברת התשלומים לאותה קבלנית ניקיון במשך השנים.
המפקחים אישרו, התשלומים הועברו
בכירים ברכבת אומרים כי הנזק שנגרם לחברה לא היה רק כספי. לדבריהם, ניקיון הרכבות היה במשך תקופה ארוכה ברמה נחותה, וכך נפגעו רמת השירות לנוסעים ותדמית החברה. במהלך השימועים שנערכו בשבוע שעבר לתשעת עובדי מחלקת התברואה, עלו ממצאים חמורים:
- מפקחים אישרו ביצוע ניקיון במתחמים בלוד וחיפה, בעוד שבפועל מערכי הרכבת כלל לא היו במקום.
- ברכבות בוצע, לכל היותר, ניקיון ראשוני, אך לקבלנית הניקיון הועבר תשלום בגין ניקיון כללי ויקר.
- הרכבת שילמה לקבלנית הניקיון כ-90 אלף שקל בחודש עבור ניקוי יסודי, שכלל לא בוצע.
- מפקחי הרכבת לא דיווחו על ליקויים כלשהם בעבודת הניקיון שביצעה הקבלנית.
- דיווחי המפקחים בגין מספר הרכבות שנוקו לא תאמו את התשלום שהועבר לקבלנית.
- לא בוצעו שטיפות חיצוניות של רכבות, אך הרכבת שילמה על עבודות אלה לקבלנית.
- אושרו תשלומים על-פי דיווחים שהעבירה קבלנית הניקיון, ללא פיקוח.
ברכבת ישראל אמרו היום (ה') כי "בעקבות הנחיית מנכ"ל החברה נערכה חקירה יסודית של מערך הניקיון. ככל שאנו מעמיקים בחקירה, מתגלה כי מדובר בפרשיה סבוכה ביותר. רכבת ישראל תמשיך לבדוק את הממצאים הנוספים שעלו בוועדות המשמעת, ובמקביל העבירה את החומרים למשטרת ישראל לצורך המשך החקירה".
מנגד, מקורות בחברה תקפו את החלטות ההנהלה, שלדבריהם התקבלו ללא ייצוג הולם של ועד העובדים בהליכי השימוע. מקור ברכבת אמר ל-ynet כי "ההנהלה ממשיכה לקבל החלטות חד-צדדיות וללא שיתוף פעולה עם ועד נבחר, וזו התנהלות שמעלה את החברה על מסלול של התנגשות". יש לציין כי השבוע נערכו ברכבת בחירות לוועד עובדים חדש, שיחליף את ועד הפעולה הזמני שהוקם לאחר הדחת גילה אדרעי, יו"ר הוועד לשעבר.
"לא בוצע ניקיון כלשהו"
רכבת ישראל משלמת סכומי עתק עבור עבודות ניקיון. ב-2011 ובמחצית הראשונה של 2012, הוציאה החברה כ-19 מיליון שקל עבור ניקיון רכבות וקטרים. אלא שכמו שיודעים נוסעים רבים, התמורה שקיבלה החברה עבור מיליוני השקלים האלה, הייתה במקרים רבים מחפירה. ואכן, במסגרת הביקורת הפנימית שערכה החברה עלו ממצאים קשים.
כך למשל מתוארת ביקורת ברכבות בתחנת חוף הכרמל. "לא בוצע ניקיון כלשהו... הרכבות יצאו מלוכלכלות מאוד. השטיחים והמושבים היו עם שאריות מזון, שקיות אשפה מלאות, ובחלק מהמושבים לא הייתה שקית אשפה. (גם) השירותים היו מלוכלכים". ביקורת שנערכה בנהריה, העלתה ממצאים דומים: "הרכבות יצאו עם שאריות מזון על השטיחים והמושבים, לא בוצע חיטוי בשירותים... עבדו על כל רכבת 3 עובדים במשך כ-15 דקות, למרות שהרכבות חנו כשעה".
הביקורת בדקה גם את ניקיון הקטרים באחד ממתחמי הרכבת, ומצאה כי "מפקחי התברואה מדווחים על ניקיון כללי לכל הקטרים, וכך גם משולם לחברת הניקיון". אלא שבפועל, כך קבעה הביקורת, באותם קטרים בוצע רק ניקיון ראשוני, וזול משמעותית. אגב, במקרים אחרים נמצא כי כי דווח על ניקיון קטרים במתחם בחיפה, למרות שלפי רישומי החברה הם כלל לא היו במקום בזמן ביצוע העבודות.