"30 הרוגי תאונות בשנה - בגלל הליסינג"
הצהרה יוצאת דופן זו שייכת למדען הראשי של משרד התחבורה, אמיר זיו-אב. לדבריו, תרבות הליסינג מעודדת נסיעות רבות, מכפילה את הנסועה וגורמת לעשרות הרוגים אותם ניתן לחסוך
"עשירית מההרוגים בכבישים נובעים מנסועה מיותרת, שנגרמת מתופעת הליסינג והרכב הצמוד". דברים חמורים אלה אומר היום (ה') המדען הראשי של משרד התחבורה, ד"ר אמיר זיו-אב, בכנס השנתי של האגודה הישראלית למחקר תחבורה. לדבריו, רכבי ליסינג נוסעים מדי שנה מרחק כפול ממכונית בבעלות פרטית, שכן חברות רבות נוהגות לממן - באופן מלא או חלקי - את עלות הדלק של עובדיהן. הנסועה העודפת, כך הוא מבהיר, היא שגורמת לתאונות והרוגים.
"הנסועה הממוצעת לרכב ליסינג כפולה מרכב בבעלות פרטית, ועומדת על כ- 32 אלף ק"מ מדי שנה", הסביר היום ד"ר זיו-אב, "(הסיבה לכך היא) שאין מחיר אלטרנטיבי. זה כמו חשמל חינם. מכאן שהרכבים אלה נוסעים במצטבר כחמישה מיליארד ק"מ מיותרים מדי שנה". נסועה עודפת מגבירה את הסיכון לתאונות דרכים, ולכן גם מגדילה את מספר ההרוגים.
על-פי זיו-אב, מאחר שכיום רשומים יותר מ-300 אלף כלי רכב בבעלות חברות ליסינג וציי רכב, סך הנסועה המיותרת מגיע לכ-5 מיליארד ק"מ בשנה, או כעשירית מסך הנסועה בישראל. "פירוש הדבר שעשירית מההרוגים נובעים מתופעת הליסינג והרכב הצמוד", סיכם זיו-אב את התייחסותו לנושא. "המשמעות היא 30 הרוגים בשנה שניתן לחסוך. אנו לא יכולים להרשות זאת לעצמנו".
"אופן הנהיגה נוטה להיות אגרסיבי"
המדען הראשי של משרד התחבורה אינו הראשון שיוצא נגד אותה "תרבות ליסינג". מחקר שנערך במימון קרן רן נאור ב-2010 מצא כי "השימוש ברכב חברה יוצר ביקוש עודף לנסיעות, ומעודד ביצוע נסיעות ברכב הצמוד של כל משק הבית בימי העבודה ובסופי שבוע".
אותו מחקר גם מצא כי "אופן הנהיגה ברכב חברה נוטה להיות יותר אגרסיבי ופחות זהיר בהשווא לאופן הנהיגה ברכב בבעלות פרטית... השוואה של שיעור המעורבות בתאונות בקרב המשתתפים במחקר הראתה שנהגי רכב חברה מעורבים פי שניים ויותר בתאונות (לעומת נהגי רכב פרטי)".
דו"ח שפרסם בנק ישראל ב-2009 העלה כי "הסדרי הרכב הצמוד, ובמיוחד הליסינג, מובילים לעלייה תלולה בנסועה של בעליהם. לפי משקל הרכבים הצמודים ורכבי הליסינג בכלל הרכבים הפרטיים בישראל ולפי אומדנים, היקף הנסועה בישראל גבוה ב-5 עד 8 אחוזים כתוצאה מקיומם של רכבים צמודים".
מנגד, ראוי לציין כי בציי רכב רבים טוענים כי הנסועה הגבוהה ברכבי ליסינג נובעת מצרכים עסקיים. בנוסף, נטען כי במשקי בית רבים מעדיפים לעשות שימוש בלעדי ברכבי ליסינג, ובכך נמנעים מלבצע נסיעות נוספות במכוניות בבעלות פרטית.
בנוסף, בשנים האחרונות הפסיקו חלק מהחברות במשק את אותם הסדרי "דלק חופשי", וכך למעשה ביטלו את מתן התמריצים לביצוע נסיעות מיותרות. בחלק מהחברות גם נדרשים נהגים לעבור הדרכות נהיגה בטיחותית, שעשויות לצמצם את מעורבותם בתאונות דרכים.