בקשה לייצוגית ב-700 מיליון שקל נגד צ'מפיון
עילת התביעה נגד צ'מפיון מוטורס ופולקסווגן העולמית: בעיות סדרתיות לכאורה בתיבת ההילוכים DSG. התובעים: החברה הסתירה מידע מהלקוחות בחוסר תום לב ומחיר המכוניות בשוק המשומשות נפגע
בקשה לאישור תביעה ייצוגית בהיקף חסר תקדים של כ-700 מיליון שקל, הוגשה לבית משפט המחוזי בתל אביב כנגד חברת צ'מפיון מוטורס, יבואנית פולקסווגן, סקודה וסיאט, ונגד קונצרן פולקסווגן בגרמניה.
את התביעה הגיש עו"ד מורן שרביט באמצעות עו"ד עדי פורת, ועניינה בליקויים שהתגלו בתיבות ההילוכים הרובוטיות כפולות המצמד (DSG) המותקנות בדגמי קונצרן פולקסווגן השונים (פולקסווגן, אודי, סיאט, סקודה) המשווקים בישראל. להערכת פורת, מדובר בכ-28 אלף כלי רכב אשר שווקו בין 2009 ל-2011.
כתב התביעה מצטט פרסומים מינואר 2012, בהם דווח על ליקויים שהתגלו בתיבה זו, ואשר בתחילה התכחשה צ'מפיון לקיומן. ליקויים לכאורה שבגללם נתקעו כלי רכב מבלי יכולת להמשיך בנסיעה במקרה הגרוע, או שבגללם נגרמו רעשים בתיבת ההילוכים ורעידות ברכב.
לטענת המבקשים, במקרים שבהם התלוננו לקוחות על הבעיות, הוחלפו להם המצמדים או מערכת הבקרה של תיבת ההילוכים. עוד אומרים המבקשים כי רק לאחר פניות חוזרות ונשנות, הודתה לבסוף החברה בקיומה של הבעיה, והודיעה כי היא נגרמה בשל האקלים החם בישראל. עוד טוענים המבקשים כי בעקבות הפרסומים הוארכה גם האחריות על תיבות ההילוכים לחמש שנים במקום שנתיים, או 150 אלף ק"מ.
לתביעה מצורפים קטעים גם מפרסומים בחו"ל המעידים לכאורה כי הבעיה קיימת גם במדינות אחרות, וכי הנהלת פולקסווגן הכירה בבעייתיות התיבה, ובסין למשל האריכה את האחריות ל-10 שנים או 160 אלף ק"מ. בעיות דומות התגלו גם בצרפת, טייוואן, רוסיה, ארה"ב והודו.
התביעה מוגשת בשם שלוש קבוצות של לקוחות אשר רכשו את כלי הרכב, ונאלצו לפנות למוסכי צ'מפיון בגלל בעיות הקשורות בתפקודה של התיבה, לקוחות שנאלצו להמתין לחלפים לתיבות ההילוכים לשם תיקונן, או לתיבות הילוכים חדשות במקום אלה שהפסיקו לתפקד, וכאלה שלאחר תום תקופת האחריות - בת שנתיים - נאלצו לשלם מכיסם עבור תיקון התיבות.
עוד נטען כי בניגוד למה שנעשה במקומות אחרים בעולם, צ'מפיון לא ביצעה קריאת תיקון יזומה (ריקול) לכל בעלי התיבות, וגם לא טרחה ליידע אותם על הארכת האחריות לחמש שנים. זאת ועוד, לטענת התובעים נמנעה היבואנית מליידע רוכשי מכוניות חדשות על הבעייתיות של תיבת ההילוכים, למרות שידעו על הבעייתיות שלה.
בתביעה נדרשת החברה לבצע החלפת תיבות ההילוכים הקיימות בתיבות חדשות תקינות ומתאימות. לחילופין להשיב למבקשים את הפער בין מחיר רכביהם כפי ששולמו לצ'מפיון בעת הרכישה, לבין המחיר הריאלי המשקף את שווי הרכב עם התיבה הפגומה, או לפצותם בגין ירידת ערך רכבם. אופציה נוספת שמוצעת בתביעה היא להאריך את תקופת האחריות לתיבות הללו ל-10 שנים, ובהתאמה להאריך את הגבלת מרחק הנסיעה ל-300 אלף ק"מ.
דרישות נוספות היא לפצות את נפגעי התיבה בגין אובדן הנאה מהרכב חדש שרכשו ובגין עוגמת הנפש, כמו-גם הזמן והמשאבים שנאלצו להקציב לתיקון. צ'מפיון נדרשת גם להמציא לתובעים את כל המסמכים וההתכתבויות בינה לבין היצרן ביחס לבעייתיות של תיבת DSG.
מצ'מפיון מוטורס נמסר בתגובה: "התביעה המדוברת התקבלה במשרדי החברה והועברה ליועצינו המשפטיים. צ'מפיון מוטורס תגיב לתביעה בבית המשפט. . כיום, יצרנים רבים מחקים את טכנולוגיית ה- DSG ומיישמים אותה ברכביהם. כפי שפורסם בעבר, לכל לקוחות צ'מפיון מוטורס שברכביהם מותקנת תיבת הילוכים DSG אחריות על התיבה ורכיביה לתקופה של חמש שנים ממועד מסירת הרכב, או עד 150 אלף ק"מ, לפי המוקדם מביניהם".