שבע עצות זהב לשר החדש
רצון טוב ומילים יפות לא יחליפו ניהול נכון של תהליך וירידה לשורש הדברים. אז איך עושים את זה?
מלאכת הרכבת הממשלה הסתיימה, והיום נכנסים לתפקידיהם שרים, מנכ"לים ועוזרים חדשים. התקוות רבות - אך ההיסטוריה ידועה. רבים מקודמיהם יצרו כותרות רבות של עשייה, אך עזבו מבלי שהזיזו דבר. שיח ציבורי ושינוי ציבורי לא תמיד הולכים יד ביד. אפשר לכתוב אלפי מילים על רפורמה שמעולם לא קרתה, בשעה שמהלכי ענק יוצאים לדרך מבלי שהציבור שמע עליהם. דווקא אלו שלא שומעים עליהם - משפיעים יותר.
שר האוצר לפיד, שר הכלכלה והמסחר בנט והשרים האחרים יבינו מהר מאוד ששינוי ציבורי מביא בהכרח למחלוקת, ושעל מנת להצליח - צריך לדעת לנהל אותו. שינוי מחייב לקבל החלטות קשות, שבהגדרה חייבות לכלול שינוי בתקציב או ברגולציה. האחד תמיד בא על חשבון האחר. לכן אם מישהו מתנגד, זה סימן שמשהו קורה. אם כולם מרוצים, השינוי רחוק.
עוד בערוץ הדעות של ynet:
שכחתם את בעלי המוגבלויות / אריאנה מלמד
שונאים אותנו בצדק / משה גלסנר
אין שינויי דה-לוקס, אך יש מספר עצות שכדאי להכיר כאשר רוצים להצליח:
- אל תעבדו לבד. חכמים גדולים בממשלה חשבו שהם יודעים הכול - וגילו מהר מאוד שמי שמחליט לבד נשאר לבד וסיכוייו לטעות גדולים יותר. לכן צאו לסיור במשרד שלכם. דברו עם השטח. יושבים שם אנשים שיודעים טוב מכם, ובלעדיהם לא יקרה דבר. אם תתייחסו אליהם כביורוקרטים, תקבלו ביורוקרטים. הפכו אותם לשותפים.
- הכירו את מסמכי היסוד של השירות הציבורי: התקשי"ר (תקנון שירות המדינה), התכ"ם (תקנות כספים ומשק), נוהלי היועץ המשפטי לממשלה וחוק יסודות התקציב. אם לא תדעו איך מגייסים עובד ואיך עושים התקשרות, תבזבזו זמן יקר. שומרי הסף מגנים על עקרונות יסוד שלטוניים. זו עבודתם. היעזרו בהם, אך תכירו את נוהלי העבודה שלהם. הם בצד שלכם, אך אל תהיו תלויים בהם לחלוטין.
- הגדירו מדדי תוצאה ותבינו "מה עובד" כדי להגיע אליהם. איש לא יקרא את תוכניות העבודה הארוכות, אך כולם ישמחו לכתוב. במקום ניהול ברברת, התמקדו בניהול ביצועים: הגדירו בעמוד אחד מה התוצאה שאינה בשליטתכם, מה עובד ומה לא ותפעלו בהתאם. מה שלא עובד, סוגרים או משנים.
- תהליך קבלת ההחלטות חשוב לא פחות מההחלטה עצמה. אם ידעתם לנהל אותו בתבונה, לשאול את השאלות הנכונות, לדבר עם האנשים הנכונים ובעיקר להקשיב - הסיכוי שלכם להביא החלטות טובות, מוסכמות וישימות גדול יותר. לכן הגדירו תוצאה ונהלו תהליך שיגבש את הדרך להשיג אותה. במקום החלטה, תנהלו דרך.
- זרקו מהחדר את להקת המומחים ל"תכנון ארוך טווח". 2020 היא אכן שנה חשובה. אבל את עיקר זמנכם הקדישו להחלטות של 2015. חשוב להחליט נכון על מה עושים אחרת בשנה הבאה, ולא בעוד עשור.
- שינוי לוקח זמן. ותיקי הממשלה ראו כבר מאות הצעות החלטה שמתחילות במילים "תוך 30 יום". תתעוררו, זה לא יקרה. התקציבו זמן ריאלי, הגדירו תוצאה מדידה ועצבו תהליך עבודה עם כלל השותפים. עדיף שינוי אחד ביד מעשר על העץ.
- הצוות שלכם הוא הפנים, הידיים והרגליים שלכם. זה לא המקום לפרוטקציה. אתם צריכים מנכ"ל, מטה מקצועי וראש אגף מדיניות שיודעים להביא פתרונות ולרתום שותפים - ולא לייצר בעיות. אם הם אינם מבינים זאת, הראו להם את הדלת החוצה.
שינוי הוא מקצוע. רצון טוב ומילים יפות לא יכולים להחליף ניהול נכון שלו. תחילתו של שינוי ציבורי נעוץ בהקצאה אחרת של תקציבים או ביצירת מאזן אחר של רגולציה. אם שום שקל לא זז, כנראה ששום דבר גם לא ישתנה. אם שיניתם אמות מידה במכרז או קבעתם תקנות חדשות - המנגנון יעבוד בשבילכם. גם ממשלה חדשה תתקשה להחזיר את הגלגל לאחור.
שינוי מחייב לדעת לנהל תהליך ולרדת לשורש הדברים. שלמה ארצי צדק. "אם לא נאט, לא נביט, לא נשים לב לפרטים - לא נגיע לארץ חדשה". לכן, התדירות הגבוהה שבה מוחלפות ממשלות בישראל היא דווקא אינה בעוכרינו. מי שלא יודע להוביל שינוי ציבורי בשנתיים, גם ארבע שנים לא יספיקו לו. כותרות, לעומת זאת, אפשר לייצר תמיד.
ד"ר אלון הוא מרצה למדיניות ציבורית באוניברסיטת תל אביב, ובעבר שירת כיועץ במשרד ראש הממשלה. כיום הוא מנהל את "תובנות" המפתחת טכנולוגיה לניהול התייעצויות רחבות.
גולשים מוזמנים להציע טורים במייל הבא: opinions@y-i.co.il