כביש עוקף קריות הושלם - נהגנו בו לראשונה
בערב חג הפסח ייפתח לתנועה מלאה חלקו האחרון של כביש עוקף קריות, לאחר כשני עשורים של מאבקים מול רשויות מקומיות שונות. נהיגה ראשונה בכביש המלא מעודדת, אך גם במע"צ מודים כי צפויים פקקים בהתמזגות עם כביש 4
מעבירים את הפקק צפונה? ביום שני הבא, ערב חג הפסח, ייפתח לתנועה חלקו האחרון של כביש עוקף קריות (22), מהעיר התחתית בחיפה עד המבואות הדרומיים של עכו בשני הכיוונים. צוואר הבקבוק שגרם לפקקי ענק בירידה מהכביש לכיוון קריית ביאליק (בכביש 79) צפוי להשתחרר, אולם עדיין לא ברור מה יקרה בצומת כפר מסריק, לאחר הירידה הסופית מהכביש העוקף והתמזגותו עם כביש 4, במחלף כרי נעמן החדש.
בחברת נתיבי ישראל (מע"צ) שסללה את הכביש, מאשרים כי במקום עשוי להיווצר צוואר בקבוק חדש, אולם בשל נפחי התנועה שיהיו קטנים בכ-30% והרחבת הכביש במקום, הוא לא צפוי להיות חמור כמו זה שהיה בירידה הקודמת.
נסיעה בקטע הכביש החדש שערכנו היום מעלה כי הסטנדרטים בקטע החדש טובים כמו בחלקו הדרומי יותר של הכביש. סלילה טובה, תאורה לאורך כל הכביש, גדרות בטיחות מתקדמות ואף גינון שמבצבץ כבר. מנהל הפרויקט מטעם חברת חפ"ת (החברה לפיתוח תשתיות), קרן זוהר, אמר כי עד לפתיחת הכביש בלילה שבין יום ראשון הבא לשני, תסתיים הנחת שכבת האספלט העליונה לכל אורכו ולאחריה ייצבעו סימוני הדרך.
מקדימים את לוחות הזמנים
פתיחת הכביש החדש מקדימה את לוחות הזמנים בארבעה חודשים, אך העבודות על השלמת הפרויקט, בעיקר בקטע של כביש 4 - בין המחלף החדש לקיבוץ עין המפרץ - צפויות להימשך עוד כחצי שנה. במקביל, אמור להיפתח מחר (ג') לתנועה נתיב נוסף לכל כיוון בכביש 79, בקטע שבין כביש 22 לכביש 4. עדיין לא ברור אם ריבוד הכביש יסתיים במועד.
כביש 22, שאורכו הכולל 14 ק"מ מרחוב העצמאות בחיפה ועד קיבוץ עין המפרץ, נסלל בתום קרוב ל-20 שנה של הכנות ומאבקים מול הרשויות הממוקמות לאורך הכביש. חלקו הראשון של הפרויקט, הכביש מחיפה לאזור בית הספר הטכני, נפתח לפני מספר שנים. חלק הארי, הכולל את כל המפרץ מאזור הטכני ועד קריית ביאליק, נפתח בחודש ספטמבר האחרון תוך הקדמה של כחצי שנה ללוחות הזמנים.
עם זאת, מיד עם פתיחת הכביש התגלה צוואר הבקבוק ביציאה לכביש 79, כאשר בשעות העומס ארכה הנסיעה מהיציאה לכביש עד לכביש 4, הממשיך צפונה, כחצי שעה ואף ויותר לעיתים. עלות הסלילה והקמת הכביש על מחלפיו הגיעה לכמיליארד שקלים, והעלות הכוללת לכ-2 מיליארד.
זוהר, מנהל הפרויקט, ציין בגאווה כי לאורך שנות הקמת הכביש והסלילה, היו 137 "אבני דרך", נקודות בהן שולמו כספים לקבלנים על השלמת העבודות במועד ובסטנדרטים הנדרשים, מה שאפשר פיקוח הדוק על התקדמות העבודות. לדבריו, מדובר במספר חסר תקדים בפרויקטים ישראליים. "מבחינתי גם פתיחת הכביש לנסיעה עדיין אינה מהווה את סיום הפרויקט, משום שיש עוד חצי שנה של עבודה אינטנסיבית על החלקים שכבר נפתחו ובעיקר על ההרחבה בכביש 4, בקטע שבין כרי נעמן לקיבוץ עין המפרץ", אמר.
בחלק מהקטע המדובר יורחב הכביש לשישה נתיבים, וכן נסללים כבישי שירות ומוקמים שני גשרים להולכי רגל, האחד באזור כפר מסריק והשני בין המרכז המסחרי בעין המפרץ לאזור התעשייה הדרומי בעכו. לצורך המשך הזרמת התנועה בכביש 4, במקביל לפתיחת המחלף החדש, מוסטת כיום התנועה בכביש 4 לצפון באזור מפעל הקומפוסט בצפון קריית ביאליק, למסלול חדש, מזרחי יותר. בעתיד הרחוק, יוקם במקום גשר נוסף, שימנע את הצורך בהסטה זו.
מנכ"ל "נתיבי ישראל", שי ברס, אמר היום: "אנו גאים לסיים את הקמתה של מערכת תחבורה ברמה הגבוהה ביותר בישראל, אשר תשמש ציר אורך עיקרי במטרופולין".