משרד התחבורה בשירות רוכשי מכוניות יוקרה
שר התחבורה החליט להקל על סוחרי רכב בייבוא אישי, והודיע כי רוכשי מכוניות יוקרה יכולים למכור את המכונית שרכשו תוך שנה אחת בלבד. ומעמד הביניים? יאלץ להתמודד בקרוב עם התייקרות
שר התחבורה החליט: מתנות לרוכשי מכוניות יוקרה בייבוא אישי. משרד התחבורה הודיע כי מי שרוכש מכונית בייבוא אישי, יוכל למכור אותה כבר אחרי שנה אחת, במקום שנתיים עד כה. צעד זה נועד להקל של העוסקים בתחום הייבוא האישי, והמרוויחים העיקריים ממנו יהיו רוכשי מכוניות יוקרה וסוחרי רכב.
יש לציין כי במקביל להטבה זו, דווקא רוכשי מכוניות משפחתיות חדשות או משומשות, צפויים לשלם יותר. שכן הממשלה החדשה תתבקש בקרוב לאשר שינויים ב-"מיסוי ירוק", המעניק הטבות מס למכוניות שפולטות כמות קטנה יחסית של זיהום. על-פי הערכות, השינויים יחמירו את הקריטריונים לקבלת הטבות, וייגרמו להתייקרות של כמה אלפי שקלים במחיר מכונית משפחתית ממוצעת, ואפילו במחירי מכוניות "מיני" קטנות וזולות.
כל תחרות טובה לצרכנים?
"זה המשך המדיניות של ערעור מעמד הייבוא המסחרי, ומתן תוקף לשוק אפור", אומר ל-ynet בכיר לשעבר במשרד האוצר. אבל לפני שאזרחי ישראל יוצאים לחגוג ברחובות את נפילת היבואנים הוותיקים, מזהיר הבכיר כי "אמנם יבוא אישי הוא זרז לתחרות בשוק הרכב, אבל אין דרך שזה יגיע גם למכוניות משפחתיות כמו טויוטה קורולה".
ואכן, הייבוא האישי אינו מיועד למי שרוכשים מכוניות משפחתיות. על-פי סקירה שפרסמה רשות המסים לפני כשנה, "יבוא אישי של כלי רכב כלל גם השנה, באופן 'מסורתי', כמעט אך ורק רכבי יוקרה". איזה למשל? ב-2011 יובאו 521 מכוניות של מרצדס, או כרבע מכלל היבוא האישי באותה שנה. לא פחות מ-185 מהן היו מדגם ה-S קלאס, שהוא היוקרתי ביותר בהיצע של מרצדס.
למרות שנראה כי רק מי שרוכש מכוניות יוקרה יהנה מהצעד האחרון של משרד התחבורה, הבכיר לשעבר באוצר מוצא גם היבט חיובי במהלך. "אפשר להסתכל על זה גם בצורה אחרת", הוא אומר. "כנראה שייבוא מקביל (מותג אחד שנמכר על-ידי יבואנים מתחרים, ש.ה) הוא בעייתי, ורמת התחרות בשוק הרכב לפי פרמטרים מקובלים סבירה. לכן צריך לחשוב מחוץ לקופסה, וגם יבוא אישי הוא זרז לתחרות".
כמה מרוויח מי שמייבא מרצדס?
ראוי לזכור כי ברשות המסים הזהירו בעבר כי מכוניות המגיעות לישראל בייבוא אישי, משמשות לעתים ליותר מסתם נסיעה בין הבית והעבודה. "שוב אנו רואים עדות לכך שהיבוא האישי, שמטרתו היא לאפשר לאזרחים רכישת של מגוון רחב של כלי רכב לשימושם האישי, בפועל משמש לא פעם כמקלט מס למעמד המבוסס", הבהירו ברשות בדו"ח שפרסמו בשנה שעברה.
אגב, על-פי נתוני הרשות, המשכורת הממוצעת של מי שמייבא מכונית בייבוא אישי היא יותר מ-23 אלף שקל, לעומת כ-17 אלף שקל למי שרוכש מכונית חדשה "רגילה" ו-11 אלף שקל למי שרוכש מכונית משומשת שגילה 3 עד 6 שנים. אגב, נתון השכר למי שרוכש מכונית בייבוא אישי מתייחס רק למי שקיים לגביו דיווח תקין במחשבי הרשות. בסקירה שהרשות פרסמה לפני כשנה, צוין כי כ-20% ממי שרכשו מכונית בייבוא אישי לא דיווחו על מקור הכנסה כלשהו.