שתף קטע נבחר

תאונות קשות וקטלניות - עלייה מדאיגה ב-2013

מגמת העלייה המדאיגה במספר התאונות הקשות על כבישי ישראל מחריפה. מתחילת השנה נרשם זינוק חד של 30% במספר התאונות הקשות, ועליה של 18% במספר התאונות קטלניות

סיבה לדאגה: עליה במספר התאונות הקשות והקטלניות. בחודשיים הראשונים של 2013 חלה עלייה דרמטית של 30% במספר התאונות הקשות - תאונות שבהן נפגע לפחות בן אדם אחד באורח קשה. כך עולה מנתונים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). על-פי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מתחילת 2013 חלה החמרה גם בכל הנוגע לתאונות קטלניות. מספרן עלה ב-18% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ומספר ההרוגים עלה ב-8%.

 

 

תאונה קטלנית בכביש 71 (צילום: חגי אהרון) (צילום: חגי אהרון)
תאונה קטלנית בכביש 71(צילום: חגי אהרון)

 

על-פי נתוני הלמ"ס, בינואר ופברואר 2013 נרשמו בכבישי ישראל 203 תאונות קשות, לעומת 157 תאונות בתקופה המקבילה אשתקד. עוד עולה מהנתונים כי בחודשיים הראשונים של 2013 נפגעו 231 בני אדם באורח קשה לעומת 191 ב-2012 - עליה של 20%.

 

ראוי להזכיר כי ב-2012 ניכרה עליה במספר התאונות הקשות, וזאת במקביל לירידה משמעותית במספר ההרוגים. על-פי נתונים שפרסמה הלמ"ס בינואר, מספר ההרוגים ירד אשתקד ב-24% לעומת 2011, אך במקביל חלה עליה של 24% במספר התאונות הקשות, ומספר הנפגעים באורח קשה עלה ב-17%.

 

ירידה על-חשבון עלייה?

דו"ח שפרסמה הלמ"ס לפני כשנה וחצי הזהיר מפני "בחינת מגמות של רמת הבטיחות בהסתמך על נתוני הרוגים בלבד, במקרים שבהם הירידה באה על-חשבון עלייה במספר הפצועים קשה". אלא שלא ברור אם הירידה שנרשמה במספר ההרוגים בשנה שעברה אכן הייתה "על-חשבון" העלייה המשמעותית במספר הנפגעים קשה.

 

אחת הסיבות העיקריות לחוסר הבהירות היא נתוני הנפגעים עצמם. שכן נתוני התאונות והנפגעים של הלמ"ס מבוססים על דיווחי המשטרה, ולטענת מומחי בטיחות נתונים אלה מספקים תמונה חלקית בלבד. למשל, נתוני התאונות הקשות נקבעים על-פי הגדרה מנהלית - משך אשפוז הנפגעים בבתי החולים. זאת, במקום להתייחס למצבם הרפואי של הפצועים כפי שהוא נקבע בבתי החולים, על-פי מדד חומרת הפגיעה (ISS).  

 

יש לציין כי הנתונים הנוגעים לתאונות קשות נחשבים למדד בטיחות חשוב, אך מדינות רבות מתמקדות בהפחתת מספר ההרוגים והתאונות הקטלניות בלבד. על-פי דו"ח הלמ"ס, כמה מדינות - למשל אוסטריה, דנמרק, הולנד ושוודיה - כבר הגדירו את יעדיהן לשנים הקרובות גם על-פי מספר נפגעים קשה, ולא רק מספר ההרוגים בתאונות דרכים. גם הנציבות האירופית ציינה בעבר כי יש לקבוע יעדים להפחתת מספר הנפגעים.

 

חשוב גם לזכור כי מומחי בטיחות מתריעים כבר שנים ארוכות מפני תופעה של "תת דיווח" בכל הנוגע לנתוני נפגעים בתאונות. בדו"ח הלמ"ס מבהירים כי על-פי הערכות שונות "שיעור הדיווח על פצועים קשה לא עובר את ה-60%, ושל הפצועים קל לא עובר את ה-30%".

 

לבעיה זו התייחס כבר ב-2004 פרופסור קובי פלג, מנהל המרכז הלאומי לחקר הטראומה, שהזהיר כי "בהיעדר נתונים מלאים, ההחלטות מתקבלות על בסיס אינטואיציה או על בסיס מוטעה. יתכן שקבלת החלטות על בסיס נתונים חלקיים מסוכן אף יותר מקבלת החלטות בהיעדר נתונים כלל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתחילת השנה: עליה גם במספר התאונות הקטלניות
צילום: חגי אהרון
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים