נתפסתם על מהירות? עדיף שופט על-פני שופטת
כולם שווים בפני החוק? מתברר שלא בדיוק. מחקר שבדק את גובה הקנסות שהוטלו על אלפי עברייני מהירות, העלה תוצאות מטרידות. הקנס על נהג ערבי גבוה יותר ושופטות מחמירות משופטים. ובאיזו עיר כדאי לכם להישפט?
נהגים ערבים שנתפסו עוברים את המהירות המותרת, מקבלים קנסות גבוהים יותר מיהודים. כך עולה ממחקר שנערך במכון לקרימינולוגיה באוניברסיטת ירושלים. על-פי המחקר, הקנסות המוטלים על נהגים ערבים גבוהים בכ-200 שקלים בממוצע מהקנסות לנהגים יהודים. הבדל נוסף ומפתיע בענישת עברייני תנועה מתייחס למין השופטים, כאשר שופטות קובעות קנסות גבוהים יותר משופטים.
חשיפת ynet - פרשת הונאת הניקיון ברכבת ישראל
- שחיתות ברכבת: עובדים מעלו במיליוני שקלים
על-פי המחקר, הפער העיקרי בגובה הקנסות בין נהגים ערבים ויהודים, נרשם בתיקים שבהם הגיעו הצדדים להסדר טיעון. במקרים אלה, הקנס הממוצע על נהגים מהמגזר הערבי הוא כ-1,130 שקלים לעומת כ-910 שקלים בממוצע לנהגים יהודים. לטענת החוקרים, ממצא זה מעיד על כך שהתביעה היא שנוטה להחמיר עם עברייני מהירות מהמגזר הערבי.
יהודים | ערבים | |
עם הסדר | 912 שקל | 1,129 שקל |
ללא הסדר | 986 שקל | 1,039 שקל |
כלל המדגם | 964 שקל | 1,068 שקל |
"המורשע הערבי הטיפוסי"
לדברי החוקרים, פרופסור מימי אייזנשטדט וד"ר שומרון מויאל, על גובה הקנסות שמוטלים על עברייני מהירות משפיעים משתנים שונים - למשל מספר ההרשעות הקודמות של הנהגים, וכן גובה החריגה מהמהירות המותרת. שני גורמים אלה משפיעים גם על הסיכוי להטלת עונש של פסילת רישיון בפועל, אם כי בעונשי פסילה אלה לא נמצא הבדל משמעותי בין נהגים מהמגזר הערבי ויהודים.
בכל הנוגע לענישת נהגים מהמגזרים הערבי והיהודי, ישנן כמה השערות באשר לסיבות לפערים. מלבד עבירות קודמות וגובה החריגה מהמהירות המותרת, מציינים החוקרים כי "שופטים עשויים להיות מוטים על-ידי ניסיונם הקודם בשפיטת עבריינים ערבים (מועדים), ולהיות מושפעים מסטריאוטיפ שלילי ביחס לרמת המסוכנות הנשקפת מהמורשע הערבי הטיפוסי".
המחקר גם מצא כי הייצוג של נהגי המגזר הערבי בעבירות של נהיגה בפסילה גבוה מחלקם באוכלוסיה. אלא שאייזנשטדט ומויאל מבהירים כי יש להתייחס לנתון זה בזהירות. לדבריהם, "ההבדלים עשויים לנבוע מנטייה להחמיר עם ערבים. החל למשל בפרקטיקה של שיטור מוגבר של אזרחים ערבים בהשוואה ליהודים, גם אם זו מיושמת ללא מדיניות מוצהרת, והמשך במדיניות הגשת כתבי אישום מחמירה יותר כתלות במוצאו הלאומי של הנאשם".
כל בית משפט והעונש שלו
אחד הממצאים הבולטים של המחקר, שנערך במימון הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הוא חוסר האחידות בענישת עברייני תנועה - נהגים שביצעו עבירות דומות בנסיבות דומות, מקבלים עונשים שונים בבתי משפט שונים. למשל, הסיכוי לפסילת רישיון בפועל בתיקי מהירות גבוה משמעותית - פי 2.5 לפחות - בבתי המשפט לתעבורה בירושלים ורמלה מאשר בבית המשפט בתל אביב. בבית המשפט בבאר שבע הסיכוי לפסילה בפועל הוא הנמוך ביותר.
בית המשפט | קנס ממוצע |
תל אביב | 1,101 שקל |
רמלה | 1,003 שקל |
באר שבע | 937 שקל |
ירושלים | 887 שקל |
ממוצע | 981 שקל |
גם בכל הנוגע לגובה הקנסות שמוטלים על עברייני מהירות, נצפה פער משמעותי בין ארבעת בתי המשפט שתיקיהם נבדקו במסגרת המחקר. את הקנסות הגבוהים ביותר מקבלים בבית המשפט בתל אביב, עם ממוצע של 1,100 שקלים. קנסות נמוכים משמעותית מוטלים בירושלים, עם ממוצע של 877 שקלים, ובאר שבע, שם הממוצע הוא כ-930 שקלים.
איך מוסבר הפער בעונשים שמטילים בתי המשפט בארץ? בכל הנוגע לגובה הקנסות בתיקי מהירות, מציינים החוקרים כי "התחשבות השופטים למשל ברמה הכלכלית-חברתית של הנאשמים, עשויה להוביל לכך שסכום הקנס עבור תיקים שנדונים בתל אביב גבוה יותר בממוצע מסכום הקנס עבור תיקים שנדונים בערים עם דירוג כלכלי-חברתי נמוך יותר, כגון באר שבע".
יש לציין כי אייזנשטדט ומויאל מבהירים כי ישנם משתנים רבים בקביעת עונשים, שהופכים את מלאכת השופטים למורכבת מכפי שאפשר להסביר במודלים סטטיסטיים. בין השאר, החוקרים מציינים כי "מורכבות העבירות ונסיבותיהן גדולה הרבה יותר מזו שניתן לתפוס במסגרת מודלים סטטיסטיים. הבדלים ברמת הענישה בין שופטים ובתי משפט עשויים לנבוע משונות במאפייני התיקים שנדונים - מאפיינים עליהם מודל (המשמש במחקר) אינו מפקח".