מכירות רכב ב-2013: ירידה קלה וזינוק ביוקרה
מספר המכוניות שרכשו הישראלים בשלושת החודשים הראשונים של השנה, כמעט זהה לאשתקד. לעומת זאת, שוק היוקרה מציג זינוק מפתיע
דו"ח מסירות רכב חדש שהתפרסם היום (ד'), מגלה כי קצב המכירות החודשי נותר דומה לאשתקד. מתחילת השנה עלו על הכביש המקומי 57,249 מכוניות חדשות, לעומת 59,124 מכוניות חדשות בתקופה המקבילה ב-2012 - פער זניח של כ-1,900 מכוניות. יש להזכיר כי נתוני המכירות בחודש מרץ הושפעו השנה מחופשת חג הפסח, אשר אשתקד חל באפריל. בכך ניתן כנראה להסביר את הירידה הבולטת בהשוואה בין החודשים. במרץ 2012 נמכרו 20,486 מכוניות חדשות, לעומת 17,831 השנה.
ושוב, דרום קוריאה
יונדאי הוא כמובן מותג הרכב המוביל, וכרגיל בפער עצום מהדולקים אחריו. במהלך חודש מרץ מסר המותג הדרום קוריאני 2,648 כלי רכב חדשים, והוא עומד מתחילת השנה על 9,424 מכוניות חדשות שעלו על הכביש - מספר כמעט זהה לתקופה המקבילה אשתקד. מותג קיה השייך ליונדאי, עלה למקום השני בדירוג השנתי ומכר מתחילת השנה 5,373 מכוניות חדשות, ירידה של כ-10% לעומת 2012. שני מותגי הרכב הדרום קוריאנים של יונדאי מכרו יחדיו כ-25% מכלל המכוניות החדשות מתחילת השנה.
טויוטה במקום השלישי עם 5,001 כלי רכב חדשים, ושיפור נאה לעומת אשתקד (4,705 מכוניות). פורד במקום הרביעי עם 4,405 מכוניות, וירידה חדה לעומת הרבעון הראשון ב-2012, בו נמכרו על-ידי המותג 6,181 כלי רכב חדשים, אשר מיקמו אותו אשתקד שני בין מותגי הרכב המקומיים. מותג ניסאן במקום החמישי מציג יציבות (3,283), ובמאזדה שמכרה מספר כמעט זהה, נרשמה ירידה קלה לעומת אשתקד.
מותג סוזוקי (2,862) - במקום השמיני - מציג עליה קלה, בפולקסווגן (תשיעית) נרשמת ירידה, וברנו שממוקמת עשירית מחייכים בסיפוק עם שיפור ניכר במכירות לעומת אשתקד - 2,337 לעומת 1,747. בהקשר זה כדאי לציין כי במכירות רנו כלולות גם מכוניות בטר פלייס, אשר מכר במהלך חודש מרץ 82 מכוניות, ו-297 מתחילת השנה.
זה שעולה, וזה שעולה הרבה
בהמשך טבלת המסירות ניתן לגלות לא מעט תנודות, עם מותגים משתפרים וכאלה שמאבדים נתח שוק ורווחים. כך למשל מותג סיאט (12), אשר מכר מתחילת השנה 1,691 מכוניות חדשות, ירידה משמעותית לעומת אשתקד (2,250). גם בשברולט כנראה לא מרוצים, עם ירידה חדה עוד יותר - 1,530 השנה, לעומת 2,301 בתקופה המקבילה אשתקד, וירידה של כ-50% במכירות חודש מרץ בלבד.
באופל שומרים על השיפור לעומת אשתקד, עם מספר מכירות זהה בחודש מרץ, ושיפור של כמעט 50% מתחילת השנה - 1,505 מינואר, לעומת 1,047 ב-2012. המצב בפיז'ו כמעט הפוך, עם ירידה חדה במכירות. ב-2012 מכר המותג הצרפתי 2,049 מכוניות חדשות ברבעון הראשון, ואילו השנה הסתפק ב-1,334 בלבד.
איסוזו מתאוששת היטב עם מכירות גבוהות כמעט פי 6 לעומת 2012 (416 לעומת 76), אך בקרייזלר העסקים קצת פחות טובים - 257 מכוניות חדשות השנה, לעומת 421 אשתקד. בהקשר זה כדאי להזכיר גם את מיני ששוב הופרדה מבעלת הבית ב.מ.וו, ומציגה בכוחות עצמה זינוק מרשים מאד במכירות, מ-55 מכוניות חדשות בשלושת החודשים הראשונים אשתקד, ל-122 השנה.
הצלחת המותג הבריטי-גרמני, ששייך לאזור היוקרה בשוק הרכב, מלמדת על זינוק מפתיע בקטגוריה בכלל. אודי ממשיכה להוביל את הקטגוריה עם 833 מכוניות חדשות ושיפור נאה לעומת 2012 (710). מרצדס וב.מ.וו מציגים נתונים כמעט זהים (557 ו-550 בהתאמה, כולל 57 כלי רכב מסחריים במרצדס), ובשני המקרים מדובר בשיפור מרשים לעומת אשתקד. מרצדס כמעט והכפילה את מספר המכוניות שמסרה השנה, וגם בב.מ.וו נרשם גידול של עשרות אחוזים.
גם בלקסוס היפנית נרשם שיפור נאה (175 מכוניות בסך הכל), ואילו וולוו מציגה יציבות עם מספר זהה של מכוניות השנה ואשתקד (170).ולסים, אזכור ל-Saic הסינית, אשר מכרה מתחילת השנה 154 מכוניות חדשות, לעומת בדיוק 0 בתקופה המקבילה אשתקד.