שש מדינות באירופה נגד גוגל
בתחילת 2012 גוגל הודיעה כי תאחד את המידע שהיא אוספת עליכם מהשירותים השונים שלה. באיחוד האירופי ניסו במהלך השנה לדרוש מגוגל לשנות את התנאים הללו, אך משזו לא נענתה החליטו שש מדינות לאחד כוחות ולהילחם בה יחד
שש מדינות אירופאיות יוצאות לפעולה משותפת שמטרתה לכפות על גוגל להפסיק להפר לכאורה את החוק באיחוד האירופי המתייחס לפרטיות. הרשויות להגנת המידע במדינות בריטניה, גרמניה, איטליה, ספרד והולנד הודיע אמש כי הן מצטרפות למאמצים של הרשות הצרפתית כדי להילחם במדיניות הפרטיות של החברה כפי שהיא הוצגה בשנה שעברה, כך לפי דיווח של הניו-יורק טיימס.
למרות שהרגולטורים השונים איימו בעבר על גוגל כי בכוונתם לפתוח חזית פעולה משותפת, המהלך הנוכחי, כך לפי הדיווח, מצליח לשקף עד כמה החוקים באירופה שונים ומוגבלים בכוחם - מציאות שלא העניקה לגוגל תמריץ להיכנע.
אישור לאסוף מידע
הצעד המשותף מגיע לאחר שגוגל החליטה שלא לשנות את מדיניות הפרטיות החדשה שאותה פרסמה החברה בתחילת 2012, זאת למרות הדרישה האירופאית. לפני כחמישה חודשים הרשות הצרפתית להגנת מידע (CNIL) הגיעה למסקנה שגוגל לא עשתה מספיק כדי לידע את המשתמשים שלה כיצד היא משתמשת במידע שהיא אוספת עליהם באמצעות 60 המוצרים השונים שבבעלותה בהם ג'ימייל, יוטיוב, גוגל דוקס וכולי. באוקטובר האחרון האיחוד האירופי שיגר מכתב למשרדי החברה בארה"ב, בו התבקשה הענקית להסביר לגולשים באופן ברור שהיא אוספת עליהם מידע ואף לבקש את אישורם המפורש. מגוגל נמסר בתגובה כי הם "בטוחים שמדיניות השימוש עומדת בקנה אחד עם החוק האירופאי".
כיצד פעולה מתואמת של המדינות תוכל לסייע להן לכפות על גוגל את חוקיהן? התשובה היא כמובן: כסף. לפי דיווח של ה-CNN, פעולה משותפת של המדינות תאפשר להן להגדיל את הקנסות שהן יכולות להטיל על ענקית החיפוש. לפי CNN, הרשויות להגנת מידע יכולות היום להטיל קנס שגבוהו המקסימלי הוא מיליון יורו בלבד. בבריטניה למשל, הקנס המקסימלי שיכולה להטיל בריטניה הוא 756,400 דולר ובצרפת אפילו פחות: SNIL יכולה לקנוס חברה שהפרה את חוקי הפרטיות עד 385,000 דולר בלבד - טיפה קטנה בים הרווחים של גוגל. אך חוקים חדשים, שאולי יזכו לאישור על ידי האיחוד האירופי עד סוף השנה, יכולים להרחיב את סמכותן של הרשויות כך שהן יוכלו הטיל קנס שגובהו עד 2% מסך כל ההכנסות מהמכירות באותה שנה. במקרה של גוגל מדובר בסכום של עד 760 מיליון דולר.
נזכיר כי בתחילת 2012, גוגל רעננה את תנאי השימוש שלה והודיעה כי מעתה היא תאחד את המידע שהיא אוספת על הגולשים מהשירותים השונים בהם הם משתמשים. במילים אחרות, גוגל עוקבת אחר הסרטונים שאתם רואים ביוטיוב, האימיילים שאתם שולחים בג'ימייל, התכנים שאתם משתפים ברשת החברתית גוגל פלוס וכולי, מעבדת את המידע הזה וכך יודעת איזה פרסומות להציג לכם. גוגל טענה, וממשיכה לטעון, כי השינוי במדיניות הפרטיות נועד אך ורק לשפר את השירות של החברה.
אירופה נגד גוגל
איור: ניצן סדן
מומלצים