נוסעים במונית? כך לא ידרשו מכם תשלום מוגזם
הידעתם שחוברת המחירון לנסיעה במונית אינה חוקית, וחברות מוניות מדפיסות אותה באופן עצמאי? יש לכם מושג מתי מותר לדרוש תשלום עבור תיק יד, ומתי לא? שמתם לב שהמונה בעת נסיעה מיוחדת הופעל לפני שגעתם למונית? האזרח מ' בשירות נוסעי מוניות - כדאי לכם לקרוא
אתם ודאי יודעים - אנחנו בכל מקרה מקווים שכך - כי נהג מונית יכול לחייב אתכם במחיר "מחירון", אך ורק לאחר שקיבל מכם אישור מפורש לכך. בכל מקרה אחר הוא מחויב בהפעלת מונה. למעשה, גם אם לא אמרתם דבר, הוא מחויב בכך. אותה חוברת עם סמל מדינת ישראל עליה, שנראית מאד רשמית? המחיר המופיע בה אינו רלוונטי. והסיבה לכך פשוטה.
במקרה שכזה, בסיום הנסיעה הנהג מקיש את המחיר המופיע בחוברת, ונותן לכם קבלה עם מחיר זה שעליה כתוב "נסיעה ללא מונה". שימו לב, מבלי לציין את נקודת תחילת הנסיעה והיעד הסופי שלה. בדרך כלל אתם מרוצים, וגם הנהג. האם זה גם חוקי? התשובה ברורה וחד-משמעית: לא. הנהג שהסיע אתכם פשוט עבר על החוק.
וזו רק דוגמה אחת מני רבות, אותן גילה נוסע מונית שיכונה מעתה "האזרח מ', ואשר העביר לנו לאחרונה מידע רב בנושא, שהועבר למשרד התחבורה, ולארגון הגג של בעלי המוניות. אותו מידע, יחד עם תשובותיהם, אפשר לנו לחשוף כמה שיטות התנהלות לא ראויות של נהגי מוניות, עליהן כדאי שתדעו.
איך מחשבים מחיר?
ראשית כדאי לכם לדעת כי נהגי מוניות רשאים לקבוע מחיר בשתי דרכים בלבד: נסיעה לפי מונה המופעל ברגע שמתחילה הנסיעה, או לפי מחיר קבוע לאחר הסכמה מפורשת של הנוסע.
במקרה של מונה אין צורך להרחיב, שכן המערכת המובנית בו דואגת לכל הנדרש. במקרה של מחיר קבוע, חייב הנהג להקיש במונה קוד המסמל את נקודת המוצא (נניח תל אביב) ואת יעד הנסיעה (נניח ראשון לציון). המונה יפיק הצעת מחיר לנסיעה זו, ואותה חייב הנהג להציג לנוסע. שימו לב, מחיר זה נקבע על-ידי משרד התחבורה ומחושב לפי מרכזי ערים (מוצא ויעד), ואינו לוקח בחשבון אזורים שונים בעיר. ההנחה העומדת מאחורי התחשיב היא שלעיתים הנהג מרוויח (במקרה של מרחק קצר יותר), ולעיתים מפסיד.
אבל, האם קרה לכם אי פעם שנהג הגיש לכם הצעת מחיר מתוך המונה? אולי, רק שאנחנו לא מכירים מקרים כאלה. ברוב המקרים ישלוף הנהג את החוברת ויסביר לכם מה עלות הנסיעה. בחוברת זו אגב, יש מחיר שונה לנסיעה מצפון תל אביב או מדרומה, והמחיר משתנה גם כאשר היעד הוא מערב ראשון לציון או מזרחה. במחירון המונה, כפי שכבר הסברנו, אין פרוט כזה.
אם אתם רגילים לנסיעה עם "מחירון", מוכרת לכם ודאי הסיטואציה בה הנהג שולף את החוברת הרשמית-לכאורה, מעיף בה מבט, זורק לחלל המונית מחיר וזהו. הוא מקווה כמובן שלא תבקשו לראות מה באמת כתוב, שכן לא פעם הוא גם מעלה את המחיר, כראות עיניו ובהתאם לקהל היעד...
אין תוקף למחירון אחר
במשרד התחבורה ברורים לחלוטין בעניין עלות הנסיעה במונית. "על-פי תקנות התעבורה, המחירון לנסיעה במונית הוא המחירון המותקן במונה, ואין תוקף למחירונים אחרים. בנוסף, התקנות אוסרות לגבות בעד נסיעה שכר העולה על זה שנקבע במחירון המונה". הדברים ברורים, אך במשרד התחבורה יודעים היטב שנהגי מוניות לא מצייתים לתקנה. מה הם עושים כדי למגר את התופעה? לא הרבה.
גם אברהם פריד, סגן יו"ר ארגון הגג של נהגי המוניות, מודע לבעיה. "חל איסור על שימוש בחוברת (מחירון). על הנהג להדפיס לנוסע הצעת מחיר, והנוסע בוחר אם לנסוע לפי מחירון או לפי מונה. אם הנסיעה היא לפי מחירון, על הנהג להדפיס לנוסע חשבונית מיוחדת שבה מודפסים שם המוצא ושם היעד בעברית ואנגלית", אומר פריד.
ומה מגלה לנו האזרח מ'? תופעת נסיעה לפי מחירון מודפס היא גורפת, לא פחות. יש אפילו תחנות מוניות שמפיקות מחירונים מזויפים לנהגים. בתחנות מוניות גדולות ניתן לקנות מחירון כזה תמורת 30 שקל. פקחי משרד התחבורה צריכים רק להיכנס למוניות ולבקש נסיעה לפי מחירון, ויוכלו להגיש מאות תלונות ביום.
משרד התחבורה לא עושה דבר
מ' מוסיף ומגלה כי משרד התחבורה הודיע באחרונה לנוסעים שהתלוננו על מחירונים ומחירים מופקעים כי אינו יכול לטפל בתלונות, וסוגר תיקי חקירות בהן החל לפני שנים. לדבריו, מרבית האכיפה נעשית על נסיעות קצרות בתוך העיר, שחלקן הגדול נעשה במסגרת הסכמים שבין חברות המתקשרות עם תחנות מוניות, ונקבעים בהם תעריפי נסיעה זולים מאלה המקובלים במחירון המונה, או בנסיעה לפי מונה.
ומה אומרים במשרד התחבורה? "המפקחים שלנו עוקבים גם אחרי השימוש במחירון לא חוקי, ובעבר הוגשו תביעות נגד נהגי מוניות כאלה. נכון שלפני מספר חודשים נאלצנו להפסיק את הטיפול בתלונות, בגלל ביטול צווי הפיקוח שמכוחם הוסמכנו לנהל חקירות. אבל לפני מספר שבועות הוחזרו הצווים לתוקפם, ו-11 חוקרים קיבלו סמכויות חקירה נרחבות. אנו קוראים לציבור להגיש תלונות נגד נהגים".
מתברר שבעבר אכן ניתנו פסיקות של בתי משפט, הקובעות מפורשות כי הנפקת קבלה-חשבונית על "נסיעה ללא מונה", היא בכל מקרה עבירה פלילית, גם במקרים בהם המחיר שנגבה עבור הנסיעה, נמוך ממחיר המחירון. כך למשל קבע השופט שמואל יציב עוד ב-2009 כי "אם סיכמו על מחיר נמוך ממחיר המחירון, צריך היה לציין זאת בהצעת המחיר על-ידי הפעלת האפשרות של "הנחה", ובסוף הנסיעה להוציא חשבונית על המחיר ששולם".
גם השופט מישאל חשין קבע בפסק דין שנתן בערעור של נהג מונית על הרשעתו, כי "אין אף היתר להפעיל את המונה באופן שאינו תואם בדיוק את הוראות החוק, גם אם מדובר במקרים בהם מחיר הנסיעה יהיה נמוך ממחיר המחירון. "אפשר ויש הסדרים ראויים וטובים מן ההסדר שקבע השר, אולם כל עוד תקנה 510 על עומדה היא עומדת, הסדריה הם המחייבים אותנו, ובית המשפט לא יעשה הסדרים אחרים תחתיה".
ועוד טיפים לנוסעי מונית
- האם מותר לנהג מונית לגבות תוספת ל"מחיר מחירון" כשהם מורידים בדרך את אחד הנוסעים? במשרד התחבורה אומרים שזו פעולה לא חוקית - לא במחיר "קבוע מראש", ולא במקרה שמופעל מונה. כך גם אומרים בארגון הגג של בעלי המוניות, אם כי מציינים כי אין בתקנות התייחסות למקרה בו יש סטייה מנתיב הנסיעה במקרה של "מחיר קבוע".
- מתי אמור הנהג להפעיל מונה אם הזמנתם מונית בטלפון, האם מרגע שקיבל את ההזמנה והתחיל בדרכו אליכם, או רק מהרגע שבו עליתם למונית? במשרד התחבורה אומרים כי יש להפעיל מונה רק ברגע שהנוסע עלה למונית, ולחייב הזמנה טלפונית בחמישה שקלים המוזנת למונה בסיום הנסיעה. ירדתם מהבית למונית הממתינה והמונה הציג מחיר כלשהו? זה לא חוקי.
- מי רשאי לשנות תעריפים במונה במעבר בין שעון חורף לקיץ, כדי לגבות תעריף יום (בין 5.30 ל-21:00) או לילה (בין 21.01 ל-5.29), שהפער ביניהם עומד על 25%? במשרד התחבורה אומרים כי היחידים שרשאים לשנות את התעריפים במונה הן חברות המונים לפי הנחיית משרד התחבורה. לדברי אברהם פריד, מארגון הגג של בעלי המוניות, התשובה שונה: "הנהג הוא זה שיכול לעשות זאת, אך ורק פעם בחצי שנה". למי להאמין?
האזרח מ מסביר כי שתי התשובות לא נכונות. במונים של חברת מוניטקס, הנהג יכול לשנות בעצמו את השעה פעם בחודש בשלוש דקות קדימה או אחורה, ופעמיים בשנה - פעם שעה קדימה, פעם שעה לאחור. ומה זה מאפשר? אי שינוי השעון - או שינוי שלא בזמן - מאפשר לקבוע תעריף לילה שעה אחת מוקדם יותר, מבלי שלנוסע תהיה כל אפשרות לזהות זאת.
במונים של קופונית השינוי נעשה אמנם אוטומטית, אבל הנהג יכול לכוון את השעון באופן עצמאי. האם הצצתם פעם בשעה המופיעה על המונה...? אגב, רק כדי שתדעו, מחיר הנסיעה נקבע לפי התעריף שהיה בתוקף בתחילת הנסיעה, גם אם באמצע הנסיעה עברתם לתעריף לילה.
- מתי רשאי נהג לגבות תוספת עבור "כבודה"? במשרד התחבורה אומרים כי כ"כבודה" עבורה יש לשלם תוספת, היא "תיק או חפץ שאינו ניתן לנשיאה ביד". האזרח מ' מזכיר כי מדובר כמובן בתשובה לא ראויה, שכן לא מדובר במנהגים, אלא בתקנות ובצו פיקוח. מדובר ללא ספק בפרצה קוראת לגנב, וברור שיש נהגי מוניות שיתנו פרשנות עצמית למושג "כבודה", באופן שישרת את כיסם. משרד התחבורה חייב הגדרה אחידה למושג זה, שתהיה ברורה לנוסעים ולנהגים.
- מתי מותר לנהג לגבות תוספת עבור הסעת יותר מנוסע אחד במונית? לפי תקנות משרד התחבורה, מותר לגבות תוספת רק עבור נוסע שלישי במונית. במילים אחרות, שני נוסעים לא ישלמו כל תוספת. נוסע שלישי יחויב בתוספת, אך אם במונית ארבעה נוסעים או יותר, אסור לגבות עבורם תשלום נוסף מעבר לתוספת עבור הנוסע השלישי.
- הזמנתי מונית לנסיעה מיוחדת והגיעה מונית גדולה. האם הנהג רשאי לדרוש מחיר גבוה יותר בשל כך? התשובה שלילית. מחיר הנסיעה במונית קבוע, ואינו משתנה לפי גודל המונית ו-או מספר המושבים שבה.
לא שיש לנו סיבה להיות אופטימיים באשר לאכיפה מוגברת בעתיד, אבל לפחות תדעו לעמוד על זכויותיכם, ואל תתנו לאף אחד לעבוד עליכם.