הוזמנתם לפתע לקורס נהיגה? אל תהססו לערער
נהגים רבים קיבלו לידם בחודשים האחרונים זימונים לקורס נהיגה מונעת, על עבירות שהתבצעו לפני שנים רבות. חלקם אף עודכן לפתע כי רישיונם נשלל, למרות שביצעו קורסי נהיגה. בית המשפט קבע כי מדובר ב"עיוות שהדעת אינה סובלת"
משרד התחבורה מאיים כי ישלול את רישיונכם? בית המשפט לא מתרשם. בשנה שעברה קיבלו עשרות אלפי נהגים איום כי אם לא ימהרו לבצע קורס "נהיגה נכונה", אותו חויבו לכאורה לבצע בעבר בגלל צבירת נקודות חובה, יישלל רישיונם. רבים מהנהגים נדהמו לקבל תזכורת מאיימת שכזו. חלקם כלל לא ידעו כי זומנו בעבר לקורס נהיגה, ואחרים צברו את נקודות החובה לפני שבע, שמונה ואף 10 שנים.
עוד בנושא הזימונים המאוחרים של משרד התחבורה:
- צברתם נקודות לפני 8 שנים? היכונו לקורס נהיגה
כעת מתברר כי התנהלות בלתי סבירה זו נמצאה לקויה גם בעיני בית המשפט. ד"ר עודד מודריק, סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, ביטל את פסילת רישיונו של נהג מונית והורה על מחיקת נקודות חובה שצבר, לאחר שהגדיר את התנהלות המשרד - "עיוות שהדעת אינה סובלת". גם אתם קיבלת איומים ממשרד התחבורה? המשיכו לקרוא.
שיעור בחשבון דיפרנציאלי
א', נהג מונית בן 62, צבר 24 נקודות חובה בגין ביצוע עבירות תנועה בין 2003 ו-2005, או לפני שמונה עד 10 שנים. לאחר שקיבל זימון ממשרד התחבורה, ביצע ב-2007 כנדרש קורס "נהיגה נכונה", ועד מאי 2010 לא ביצע עבירות נוספות.
אלא שכאן מתחיל הסיפור להסתבך. באפריל 2010 קיבל לפתע זימון לקורס "נהיגה מתקדמת", שכן משרד התחבורה מצא לפתע שעבירה שביצע ביולי 2005, מחייבת אותו דווקא בקורס מתקדם. בין מאי 2010 ומאי 2011 צבר 12 נקודות חובה נוספות, בגין שלוש עבירות נפרדות. עד כאן התנהלות משרד התחבורה מבלבלת, אבל השיא עוד לפניכם.
שכן ב-2012 נדהם א' לגלות כי רישיונו נפסל בגלל צבירת 36 נקודות. כאשר ביקש הסבר ממשרד התחבורה, נאמר לו כי "נקודות החובה עומדות בתוקפן כל עוד לא מבוצעים אמצעי תיקון נדרשים". במלים פשוטות, הנקודות שצבר ב-2003 - כמעט 10 שנים לפני פסילת רישיונו - לא נמחקו מעולם. זאת, למרות שביצע קורס נהיגה כנדרש, ולמרות שלא ביצע עבירת תנועה במשך חמש שנים.
א' החליט לערער על הפסילה, בתחילה במסגרת הליך מנהלי ברשות הרישוי, ולאחר מכן בעתירה לבית המשפט המחוזי. עורך דינו, שי גלעד, טען בפני בית המשפט כי עיכוב בלתי סביר בשליחת הזימון לקורס נהיגה מתקדמת, הוא שגרם לכך שרישיונו של א' נפסל. "המחדל של רשות הרישוי כמוהו כהארכת תקופת הצבירה", הסביר עו"ד גלעד. "הארכה זו הוליכה למעשה לפסילת רישיונו ופגיעה חמורה במטה לחמו".
עיכוב? בגלל משטרת ישראל
במהלך הדיונים בבית המשפט המחוזי, הודו במשרד התחבורה כי שליחת הזימון התאחרה. הסיבה, כך ציינו בפני השופט מודריק, הייתה "עיכוב בהעברת הדיווח ממשטרת ישראל למשרד". אלא שלמרות זאת, במשרד הבהירו לשופט כי התעלמות מהנקודות שצבר א' תהיה "פגיעה באינטרס הציבור, הן בשמירה על החוק, והן בהגנה מפני עברייני תנועה". אכן, מלים כדורבנות.
אלא שהשופט מודריק לא התרשם. "אין כל חשיבות לשאלה אם העיכוב התרחש כתוצאה ממחדלי דיווח של משטרת ישראל, או בשל כישלון מנהלי של רשות הרישוי", כותב השופט בהחלטתו לקבל את הערעור של א'. "בפועל, גרם העיכוב לכך שאצל העותר התגבשה תובנה שחלף פרק הזמן הנחוץ לשם מחיקת רישום העבירות שביצע, והוא כילכל את צעדיו בהתאם".
למעשה, גם במשרד התחבורה הבינו כי התנהלותם בעייתית, שכן הציעו לא' לקצר את תקופת הפסילה - משלושה חודשים ל-45 ימים. אלא שדווקא הצעה זו עוררה את זעמו של השופט. "אני מתקשה להבין את הגיון ההחלטה להסתפק במחצית התקופה", הוא כותב. "במדיניות זו יש משום עיוות שהדעת אינה סובלת". לאחר דברים אלה, קיבל השופט את העתירה, ביטל את פסילת הרישיון והורה על מחיקת חלק מהנקודות שצבר א'.
ומה צריכים להבין מסיפורו של א' כל אותם נהגים שקיבלו איום בפסילת רישיונם? אלפי הנהגים שסבורים כי משרד התחבורה שגה בשליחת האיום וזימונם לקורס נהיגה, קיבלו חיזוק מצד בית המשפט המחוזי. קביעתו של השופט מודריק כי ליקוי ועיכוב בשליחת זימון לקורס נהיגה אינה יכולה לתרץ את הארכת תקופת צבירת הנקודות, מהווה מבחינתם נקודת אור משמעותית.