בדרך לקידום חושבים קדימה: 4 צעדים ליעד
לחשוב קדימה, ללמוד כל יום משהו חדש, לתקשר עם הסביבה, להתמודד עם לחצים ולאזן בין העבודה לחיים האישיים. רוצים להתקדם לתפקיד בכיר או לשדרג את יעילות העובדים שלכם - ולא ממש מצליחים? איילה ראובן ללונג סבורה שאתם תקועים בנורמות העבר ומסבירה כיצד אפשר לצעוד לעבר העתיד
חוקי המשחק שהובילו ארגונים, מנהלים ועובדים להצלחה משתנים בתקופה זו באופן חסר תקדים. הכלים הניהוליים של המאה ה-20 אינם יכולים עוד לענות על האתגרים הניצבים בפניהם במאה ה-21. השאלה של "להיות או לא להיות" הופכת לקריטית יותר מתמיד, ומאלצת שינויים בתפקידם של העובדים ומנהליהם, צוות ההנהלה הבכירה והמנכ"ל עצמו. רק מי שיכירו את החוקים החדשים ויירכשו את מערך היכולות הנדרשות, יוכלו להצליח בעשורים הראשונים של המאה ה-21.
מדריכי קידום בעבודה בערוץ הקריירה :
- כללים לנשים שרוצות להתקדם בעבודה
- כדאי לבכיר להתחנן על תפקידו?
- טור: על הצלחה ודעות קדומות
- עוד חדשות בעמוד הפייסבוק של ynet
מה קורה כיום בארגונים?
הנהלות תקועות: רוב ההנהלות הבכירות לא מפנימות את העובדה שהעולם עבר אתחול מחדש בעשור האחרון, וממשיכות לקבל החלטות על פי מה שעבד בעבר. ככל שדרגתם בארגון גבוהה יותר, מנהלים מסתמכים יותר על מה שהוביל אותם ואת ארגונם להצלחה בעבר, ופתוחים פחות לראייה שונה משלהם.
אין את מי לקדם: קיים מחסור עמוק במנהלים ובעובדים מוכשרים. למרות שלא חסרים אנשים בעלי תעודות ויכולות מקצועיות גבוהות, כן חסרים עובדים ומנהלים שמצליחים לנהל את עצמם ואת הצוות שלהם במציאות מאתגרת ומשתנה, ולספק ללקוחות שלהם ערכים מוספים משמעותיים. לכן, חלק ניכר מהמינויים והקידומים בארגונים כיום הם מינויי פשרה.
מוותרים בזמן משבר: עובדים ומנהלים, כמו רוב האוכלוסייה, מתקשים מאוד לצאת ממעגל הנוחות שלהם ולפתח את השרירים החלשים. לכן הם ממשיכים לחזק את היכולות המקצועיות שלהם, שבהן ממילא רובם חזקים. הדבר יוביל לכך שהארגון יוכל לוותר על חלק ניכר מהם בעִתות משבר.
תם עידן הניהול הגברי: בחלק ניכר מהארגונים מקדמים יותר נשים. ניכר שנשים מתאימות יותר מבחינת היכולות שלהן לעבודה בעולם מורכב ומשתנה, בו המנהיגות הכוחנית אינה מצליחה עוד להנהיג ולהניע עובדים אינטליגנטים.
מנווטים עם מפה לא נכונה: לרוב העובדים והמנהלים אין מושג מה הם חוקי המשחק החדשים ומה מחפשים המנהלים הבכירים יותר במנהלים ובעובדיהם. לכן הם אינם מנהלים היטב את פיתוח הקריירה שלהם.
אז איך נהפוך למנהלים ולעובדים מובילים?
חשוב להפנים שהמטרה של כל אחד מאיתנו היא ליצור הצעת ערך גבוהה לארגון בו אנו עובדים וללקוחותינו. בין אם אתם רוצים להתקדם או רק לשמור על מקומכם, אם כל עמיתיכם מסוגלים לעשות את מה שאתם עושים - אתם בבעיה. עליכם לפתח ערכת יכולות ייחודית, כך שהארגון לא יוכל לוותר עליכם בסבב הקיצוצים הבא, ואף יעדיף לבחור בכם לקידום.
1. פיתוח הלך רוח של צמיחה: מנהיגות היא יכולת נרכשת ואינה יכולת מולדת, כפי שטענו בעבר. הפנימו זאת! הפכו את הלמידה וההתפתחות לחלק מהעבודה שלכם. הקדישו כל יום זמן לקריאה, למפגשים עם מנטורים ויועצים ולפיתוח "השרירים הרפויים" שלכם. זכרו: הצלחה צריכה להימדד לפי אִתְגוּר עצמי, למידה, אימון והתפתחות.
2. השתמשו בשני חלקי המוח: כדי לבצע את כל משימותינו באופן אפקטיבי, במציאות משתנה, עלינו להשתמש גם בחלקים הקוגניטיביים וגם בחלקים הרגשיים של המוח. המוח השמאלי חזק יותר בתחומים מדויקים (כמו חשיבה לוגית, כישורי שפה וזיהוי פרטי מידע). המוח הימני עוסק בהפשטות, בזיהוי ניואנסים ובשיבוץ המידע לתמונה רחבה יותר. המודעות לסגנונות החשיבה מאפשרת למקסם את היכולות האישיות, על ידי יצירת תקשורת טובה יותר עם הסביבה וקבלת כלים לפתרון בעיות ולדרכי למידה אפקטיביות.
3. פתחו את האינטליגנציה הרגשית: אינטליגנציה רגשית הפכה לאבן הבוחן החדשה למצויינות בתפקידי ניהול, בהיותה אחראית עיקרית להצלחתם של מנהלים בתפקידם. מדובר באוסף של יכולות רגשיות, אישיות וחברתיות, המשפיעות על יכולתנו הכללית להתמודד באופן אפקטיבי עם דרישות סביבתיות ולחצים. אנשים בעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה מסוגלים להסתגל לשינויים, להוביל תהליכים מורכבים בהצלחה ולבנות מערכות יחסים משמעותיות עם עובדים ולקוחות.
4. פתחו יכולות של המנהיגות הממוקדת: על פי חברת הייעוץ מקינזי, מנהלים שיצליחו במאה ה-21 יהיו אלה שייטיבו למצוא משמעות בעבודתם, לקחת אחריות על פיתוח הקריירה שלהם, להתחבר לאנשים אחרים, למסגר מצבים מאתגרים באופן אופטימי ולא פחות חשוב - לשמור על רווחתם האישית (כלומר לאזן בין חיים לעבודה, לישון היטב, להתאמן ולאכול טוב).
הסטטיסטיקה מלמדת שכמחצית מהחברות הנסחרות היום במדד S&P ימצאו את עצמן מחוץ לרשימה ב-10 השנים הבאות. מדובר ב-250 חברות, מהמובילות בעולם. בדומה, חלק ניכר מהמנהלים ומהעובדים ימצאו את עצמם מחוץ למעגל העבודה. ארגונים ומנהלים שרוצים לשרוד חייבים להכיר את המפה החדשה ואת חוקי המשחק החדשים של העולם העסקי, והכי חשוב - להמציא את עצמם מחדש לפני שיעשו זאת מתחריהם.
הכותבת היא מייסדת חברת EQ-EL העוסקת בתחום הייעוץ הארגוני והאינטליגנציה הרגשית. היא מומחית בבנייה ובהטמעה של אסטרטגיה ארגונית, בהובלת וליווי שינוי ארגוני ובפיתוח מיומנויות רכות וניהוליות של יחידים. בימים אלה יוצא לאור ספרה הראשון "לחתור במים לבנים - הצלחה במאה ה-21"