בנק ישראל: הרכבת הקלה לא צריכה תחרות
בנק ישראל ממליץ למדינה למנוע מאוטובוסים מלהתחרות ברכבת הקלה בירושלים, ולדאוג לכך שיזינו אותה בנוסעים. "תרומתה למערך התחבורה תגדל", מבטיחים שם. בארגוני נוסעים אומרים שהיעדר תחרות יגדיל את רווחי הזכיינית, אך יפגע בנוסעים
תחרות לרכבת קלה בירושלים תפגע בתחבורה הציבורית בעיר. על-פי הדו"ח השנתי של בנק ישראל, הרכבת הקלה בירושלים זוכה להצלחה מרשימה. בתוך כשנה בלבד מתחילת הפעלתה המסחרית, אחראית הרכבת ל-2.1 מיליון נסיעות בחודש, או כמעט אחת מכל חמש נסיעות בתחבורה ציבורית בעיר. אלא שמתברר כי זה לא מספיק.
בבנק ישראל אומרים כי כדי להגיע למיצוי הפוטנציאל של רכבות קלות, בירושלים או בערים אחרות בעתיד, יש למנוע מאוטובוסים מלהתחרות בהן. בבנק גם מציינים כי הרכבת בירושלים אינה פועלת כיום באופן מיטבי, שכן מערך האוטובוסים בעיר עוד לא הותאם במלואו באופן שיזין אותה, ובכך יגדיל עוד יותר את מספר הנוסעים. "כשתתבצע התאמה זו, שיעור הנוסעים ברכבת צפוי לעלות במידה רבה, ותרומתה למערך התחבורה תגדל", מבטיחים בבנק.
למעשה, בבנק מזהירים כי תחרות בין הרכבת ומערך האוטובוסים רק תפגע ברמת השירות לנוסעים בתחבורה הציבורית. "לתחרות בין אמצעים שונים של תחבורה ציבורית יש השפעות שליליות", מבהירים שם. "אם האוטובוסים והרכבת הקלה הם מתחרים ישירים, אזי לאוטובוסים לא תהיה מוטיבציה להזין את קווי הרכבת. האוטובוס (גם) יצא בדיוק לפני הרכבת, ויגזול ממנה נוסעים".
על-פי דו"ח בנק ישראל, הדרך הראויה לנהל את התחבורה הציבורית בכל מטרופולין, היא ליצור שילוב ותיאום מלאים בין אוטובוסים ורכבות קלות. בבנק מסבירים כי "מערכת של תחבורה ציבורית צריכה להיות אינטגרטיבית, ועל הרגולטור (הממשלה) לדאוג לשילוב בין מפעילים שונים. כמובן שצריך גם לתמרץ את המפעילים לשפר את השירות, אולם לא על-ידי תחרות ישירה ביניהם".
להתאים לצרכים, לא לרווחים
אולם, יש מי שסבורים כי המלצת הבנק דווקא תפגע בנוסעים רבים, אשר ממילא נאלצים כבר היום לבצע נסיעות ארוכות מבעבר. גיל יעקב, מנכ"ל ארגון הנוסעים "15 דקות", אומר ל-ynet כי התאמה מלאה של מערך האוטובוסים לרכבת הקלה עשויה לשפר את השירות עבור חלק מהנוסעים, אך רבים עלולים למצוא את עצמם ללא פתרון תחבורה הולם, שיאפשר להם להגיע בנוחות למקומות עבודה ובילוי.
"אם כל מה שאתה רוצה הוא להפוך את הרכבת לרווחית, אז ברור שאתה לא רוצה שתהיה לה תחרות", מסביר יעקב. "אבל אם אתה מסתכל על העיר כולה ועל הנוסעים, ואם אתה בודק לאן הם רוצים וצריכים לנסוע, אז אי אפשר להגביל את כולם לשימוש ברכבת. היום, כשאתה חייב לנסוע ברכבת, אתה גם חייב לבצע מעברים רבים בין כמה אמצעי תחבורה. זה פוגע בשירות ומאריך את זמן הנסיעה עבור רבים".
יעקב מציין כי ההתמקדות ברווחי הרכבת הקלה היא תוצאת ההסכם שחתמה המדינה עם הזכיינית. "על-פי ההסכם, המדינה משלמת לזכיינית על כל נוסע פחות מהתחזית", הוא אומר. "במצב כזה טבעי שירצו למנוע תחרות". אלא שלדבריו, יש לשאוף לשיפור השירות לנוסעים באמצעות התאמת התחבורה הציבורית לצרכיהם - ולא להתאים את הצרכים להסכם שנחתם עם הזכיינית.