מכוניות שנפגעו קשות בשטפונות הוחזרו לכביש
עשרות מכוניות שהוצפו בחורף האחרון בשטפונות חזרו לנסוע, בגלל שחברות ביטוח אינן מכירות במלוא הנזק שנגרם להן. מומחים טוענים כי הפגיעה במערכות שונות עלולה להתגלות רק בעתיד, ואסור למכוניות אלה לעלות על הכביש
זו לא מכונית, זו צוללת. עשרות ואולי מאות מכוניות שנפגעו בשטפונות בחורף האחרון ממשיכות לנוע בכבישים, וזאת למרות שהוצפו ובטיחותן מוטלת בספק. הסיבה - חברות ביטוח מעדיפות שלא להכריז עליהן כאובדן מלא.
לאחר שנפגעו בשטפונות נבדקו אותן מכוניות על-ידי שמאים מטעם חברות הביטוח, ולאחר מכן "תוקנו" - לרוב באמצעות יבוש השטיחים, המושבים וחלקים אחרים. אם המכונית הצליחה להתניע, היא הוחזרה לבעליה. ירידת הערך שנקבעה לא הייתה גבוהה מ-5% - שיעור הירידה המומלץ בידי משרד התחבורה במקרים שבהם מכונית נלכדה במים עד גובה לוח השעונים. אלא שזו ירידת ערך זניחה, המאפשרת למכונית להמשיך לנסוע.
בעלי מכוניות ששכרו שמאים פרטיים קיבלו ברוב המקרים חוות דעת שונות לחלוטין, ולפיהן הנזק מגיע לכדי אובדן מלא - המחייב את הורדת המכונית מהכביש. אלא שחברות הביטוח אינן ממהרות לקבל את חוות הדעת הללו, בטענה שאין סיבה להוריד את המכוניות מהכביש אם כל המערכות פועלות.
"גם אם המערכות פועלות כרגע, אין ביטחון שהן לא ניזוקו לאחר שהוצפו", מסביר השמאי עמי מיימון. "מדובר במערכות אלקטרוניות כמו מחשבי מערכת בקרת היציבות, ההגה החשמלי ומחשב המנוע. במכוניות שהגיעו אליי בדקתי גם את מצב שמן המנוע לאחר שהוחלף במוסך של חברת הביטוח. במעבדה גילו שבשמן החדש נמצאו סימני מים וחול. גם משאבות הבלם מלאות בוץ. כל בר דעת יבין שאלה יגרמו נזק למנוע, גם אם הוא לא מיידי. למכוניות הללו אסור לעלות לכביש."
מהנדס הרכב דוד נמרי שותף להערכה זו. "רכב שטבע במים עלול להיות פצצת זמן בכל הקשור לתקלות ולבטיחות", הוא מסביר. "כלי הרכב המודרניים הם עתירי מערכות ממוחשבות חשמליות ואלקטרוניות. מים ובוץ שחודרים למערכות הללו גורמים נזקים בלתי הפיכים. אמנם חלקים רבים מוגנים מפני מים, אבל העמידות שלהם היא בפני נתזי מים ולא בפני טבילה ממושכת בבוץ".
לדברי נמרי, "יתכן שבתחילה, אחרי הייבוש, הכל נראה בסדר, אבל הבעיות יכולות להתעורר מאוחר יותר. אין ביטחון שלא יהיו צרות בהמשך." נמרי מציין כי קשה עד בלתי אפשרי לזהות מכונית שהוצפה בזמן רכישתה כמשומשת. "אם הרכב עבר ניקוי וייבוש יסודיים, קשה מאוד לגלות עקבות חיצוניים" הוא מסביר. "מכון הבדיקה אינו יכול לבדוק מה מסתתר בתוך המערכות המתוחכמות".
אז למה מחכה משרד התחבורה? "לא ידוע לנו על כלי רכב שהוצפו במים מעבר לגובה המושבים בשיטפונות האחרונים, והוחזרו לכבישים למרות שמערכות הבטיחות שלהם היו מוצפות," נמסר מהמשרד בתגובה. "כל רכב שהוצף עובר בדיקת שמאי, והמנהל המקצועי של המוסך שטיפל ברכב אחראי לתקינותו". עם זאת, במשרד מציינים כי נושא ההצפות צפוי לעלות לדיון במועצת השמאים הקרובה - גוף המייעץ למשרד בנושא מדיניות.