כץ נגד לפיד: קיצוץ בתחבורה - שערוריה ציבורית
שר התחבורה, ישראל כץ, פותח במתקפה חריפה כנגד שר האוצר, יאיר לפיד, על רקע כוונתו לקצץ בתקציב לפרויקטים תחבורתיים: "מורידים לטימיון מיליארדי שקלים"
"קבלת הצעת משרד האוצר לקיצוץ בפרויקטי תחבורה, היא אחת השערוריות הציבוריות הגדולות בתולדות המדינה". כך אמר היום (ד') שר התחבורה, ישראל כץ, במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס בתל-אביב. כץ ובכירים במשרדו תקפו בחריפות את הצעת האוצר לקצץ בתקציבם של פרויקטים כמו "רכבת העמק" וקו רכבת חדש שנסלל בין עכו וכרמיאל.
לדברי השר כץ, ביטול פרויקטים כמו רכבת העמק או קטעים חדשים בכביש חוצה ישראל, יגרום למדינה נזק כלכלי רב - נזק שיהיה גדול משמעותית מהתועלת הכלכלית הטמונה במהלך. לדברי השר, בכוונתו להציג את עמדתו בפני ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולדרוש כי יבטל את הקיצוץ המוצע בתקציב המשרד. השר גם מאיים כי יפנה למבקר המדינה, שכן ביטול הפרויקטים יגרום לטענתו נזק כה גדול, עד כי בעתיד יחקר הנושא על-ידי משרד המבקר.
במהלך מסיבת העיתונאים, האשים השר כץ את שר האוצר, יאיר לפיד, ואת פקידי משרדו בניצול המצב הכלכלי לביטול פרויקטים שמלכתחילה התנגדו להם. "שלטון הפקידים מאיים להחריב את החזון", תוקף כץ, בהתייחסו לקיצוץ שמציע האוצר בתקציב פרויקט נתיבי ישראל - פרויקט לפיתוח כבישים ומסילות בעיקר בנגב ובגליל, שאושר בממשלת נתניהו הקודמת.
לטענת שר התחבורה ובכירי משרדו, לפיד ומשרד האוצר מקדמים כעת מדיניות שמיטיבה אך ורק עם תושבי המרכז, תוך פגיעה בפיתוח הפריפריה - נושא שעמד לדבריהם במוקד פרויקט נתיבי ישראל. "מדובר בפרויקטים מתוקצבים, שכבר נמצאים בביצוע", מסכם כץ. "כעת פשוט מציעים במשרד האוצר להוריד לטימיון מיליארדי שקלים".
האוצר בתגובה: לא מתכננים ביטולים
במשרד האוצר דוחים היום בתוקף את טענות שר התחבורה. בשיחה עם ynet, אמרו גורמים באוצר כי הקיצוץ בתקציבי משרד התחבורה נוגע רק לפרויקטים עתידיים, ולא יפגע בפיתוח פרויקטי תחבורה מרכזיים, כמו הרכבת הקלה בתל-אביב ובירושלים, ופרויקט המטרונית בחיפה.
באוצר גם אומרים כי הקיצוץ המוצע אינו מבטל פרויקטי תחבורה, אלא מתוכנן להביא לדחייתם לתקופה מוגבלת. "אלה פרויקטים שממילא אפשר לבצע בשלבים, כך שהדחייה והקיצוץ המוצעים לא יביאו לביטולם", אומרים ל-ynet גורמים המעורים בדיוני התקציב.
במשרד האוצר מוסיפים כי הצעת התקציב תובא לדיון בממשלה, והיא זו שתקבע את סדרי העדיפות הלאומיים. "הממשלה תחליט אם היא רוצה רווחה וחינוך, או שיוסכם על דחיית כמה פרויקטי תחבורה בשנתיים", מסכמים באוצר את הצעתם.