לפיד יציג לנתניהו: קיצוץ תקציבים והעלאות מסים
שר האוצר יפגש מחר עם ראש הממשלה, ויציג לו את תוכניתו לקיצוץ הגדול בתקציב המדינה הבא. בתוכנית: קיצוץ של 3-2.5 מיליארד שקל בתקציב הביטחון והתחבורה, פגיעה בשכר המגזר הציבורי, הפחתת קצבאות הילדים, העלאת המע"מ ומס ההכנסה וביטול הפטור ממס לקרנות השתלמות
קיצוץ בתקציבי חלק ממשרדי הממשלה, הקטנת קצבאות הילדים והעלאת מס הכנסה; אלו בין היתר הסעיפים אותם יציג מחר (ה') שר האוצר יאיר לפיד, בפגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, לקראת הגשת תקציב 2014-2013.
- לפיד החליט: התקציב הדו-שנתי יבוטל
- לפיד על דיוני התקציב: "חושבים על גב' כהן מחדרה"
לפיד מתנגד לאיחוד בין כי"ל לפוטאש הקנדית
הסיפורים הכי חמים - לפני כולם - בפייסבוק של ynet
לפיד, שנאלץ לבצע קיצוצים כואבים בתקציב המדינה הבא על מנת לסגור את החור הגדול בגירעון הממשלתי, מתכוון לקצץ 2.5 עד 3 מיליארד שקל בתקציב הביטחון וכן 2.5 עד 3 מיליארד שקל בתשתיות תחבורה - כבישים ורכבות. בתקציבי משרדים נוספים יתבצעו קיצוצים נקודתיים.
קיצוץ של 3-2.5 מיליארד שקל בתקציב הביטחון
|
קיצוץ של 3-2.5 מיליארד שקל בתשתיות תחבורה – כבישים ורכבות
|
קיצוץ של כ-4-3 מיליארד שקל בשכר עובדי המדינה
|
קיצוץ של 3.5-3 מיליארד שקל בקצבאות הילדים |
קיצוצים נקודתיים בחלק ממשרדי הממשלה |
העלאת המע"מ באחוז |
העלאת מס הכנסה באחוז - לכלל המדרגות |
בבחינה: ביטול הפטור ממס לקרנות השתלמות |
בנוסף לכך, מתכוון לפיד להשוות את קצבאות הילדים שמקבלים הורים עבור ילד שני, שלישי ורביעי - לרמה של קצבה עבור ילד ראשון. נבחנת גם האופציה להפחית את הקצבה לילד ראשון - מ-175 שקל בחודש ל-145 שקל, צעד שיחסוך לקופת המדינה 3.5-3 מיליארד שקל בשנה.
השר לפיד מתכנן גם להעלות מסים: המע"מ יעלה באחוז אחד ל-18%, וכן מס הכנסה יעלה אף הוא באחוז אחד - לכל מדרגות השכר.
עוד בתוכנית: קיצוץ של שכר עובדי המדינה, שיחסוך כ-4-3 מיליארד שקל. בהקשר זה של הפגיעה בעובדים, נבחנת גם האפשרות לבטל את הפטור ממס לקרנות השתלמות.
השרים מתנגדים לקיצוץ בגזרתם
היום (ד') בצהריים תקפו שרי הפנים וביטחון הפנים את כוונות לפיד, והביעו התנגדות לכל קיצוץ בשטחם. "פגיעה בתקציב עלולה להיות קטלנית", אמר גדעון סער, בעוד יצחק אהרונוביץ' הבהיר כי הוא מתכוון לעשות "ככל הניתן" כדי למנוע פגיעה במשרדו.
בכנס איגוד הגזברים של השלטון המקומי, הוסיף סער כי "השלטון המקומי יצא ממשבר מאוד גדול. המצב היום ברשויות רבות הוא שונה, אבל הוא עדיין שברירי. הסכנה היא בפגיעה בתקציבי האיזון ובתקציבים של תכניות הבראה. אני מתכוון להיאבק בעניין הזה, זה היעד שלי לקראת דיוני התקציב".
בשלטון המקומי הכריזו לפני כחודשיים על מאבק בכוונת משרד האוצר, לטענתם, לקצץ כ-400 מיליון שקל מתקציב מענקי האיזון של הרשויות המקומיות, שעומד על 2.8 מיליארד שקל.
לדברי סער, "פגיעה בתקציבים האלה היא מסוכנת. היא יכולה להכניס את הרשויות המקומיות לסחרור וכשרשות מקומית קורסת ויש משבר עמוק יותר בשלטון המקומי זה עולה למדינה מיליארדים. אני מתכוון לפעול יחד עם ראשי הרשויות למנוע פגיעה בתקציבי האיזון ובתקציבי תוכניות ההבראה, שחיוניים ליציבות ולאיתנות הכלכלית של הרשויות המקומיות".
מוקדם יותר היום, הצטרף גם שר התחבורה ישראל כץ למתקפה על הקיצוצים הצפויים ואמר כי "קבלת הצעת משרד האוצר לקיצוץ בפרויקטי תחבורה היא אחת השערוריות הציבוריות הגדולות בתולדות המדינה".
לפיד החליט: מ-2015 - תקציב חד-שנתי
התקציב הקרוב, יהיה עדיין לשנים 2014-2013, בשל העובדה שהבחירות עכבו את הגשתו ביותר מחצי שנה, אך החל משנת 2015 יועבר תקציב לשנה אחת, כפי שפורסם בתחילת השבוע.
התקציב הדו-שנתי נחשב בעיני שר האוצר הקודם יובל שטייניץ לגולת הכותרת של כהונתו ולחידוש החשוב ביותר שהכניס לכלכלת ישראל. שטייניץ סבור, כי המעבר לתקציב דו-שנתי, הוא אחת הסיבות ליציאה המהירה של המשק הישראלי מהמיתון שלאחר נפילת וול סטריט ב-2008, בשל העובדה שהתקציב הדו-שנתי אפשר למשרדי הממשלה לתכנן חצי שנה ולאחר מכן לעבוד שנה וחצי, במקום לתכנן חצי שנה ולעבוד חצי שנה.
לפיד מתכוון לשנות את שיטה זו, בטענה שהגירעון העצום שנפער בתקציב המדינה, נוצר לאחר שההכנסות ממסים בשנת 2012 היו נמוכות בהרבה מההכנסות המתוכננות, אשר עליהם הסתמכו פקידי האוצר כאשר בנו תקציב דו שנתי לשנים 2011-2012.
מאז תחילת 2013 הצטבר גירעון של 4.6 מיליארד שקל, לעומת 1.6 בלבד בתקופה המקבילה ב-2012. הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים גדל לסכום של 42 מיליארד שקל (או 4.5% תוצר) לעומת 38 מיליארד שקל (או 4.2% תוצר) בסוף שנת 2012.