המשטרה: משקל המשאית - 25 אחוז מעל המותר
המשאית שהתנגשה בשמונה כלי רכב בנשר הובילה בשעת התאונה כ-40 טון, אף שלפי החוק היא רשאית לשאת רק 32 טון. "זה יכול לגרום לכשל בבלמים", הבהיר מפקד אגף התנועה. אך קרובי הנהג מתעקשים: "הוא בחור טוב, נהג זהיר שלא משתולל"
מתבהרות נסיבות התאונה שגבתה את חייהם של שישה בני אדם בנשר. מחקירת המשטרה עולה כי המשאית שנהגהּ איבד שליטה אתמול (ד') ופגע בשמונה כלי רכב, הובילה מטען חורג שלא תאם לתנאי הרישיון שלה. "חריגה כזו עלולה להוביל לכשל בבלמים", הסביר מפקד אגף התנועה, ניצב ברונו שטיין. בתאונה נפצעו עוד 14 בני אדם, בהם פצוע קשה.
עוד בחדשות ynet:
מתקפת שרים נגד לפיד: "קיצוץ - פגיעה קטלנית"
הורי "תלמידי הסלקציה" בחיפה: "שלא יקרה שוב"
עוד חדשות בעמוד הפייסבוק של ynet
לנהג, תושב רהט בן 30, שנפגע קל בתאונה, יש 16 עברות תנועה, ללא הרשעות. הוא מחזיק ברשיון נהיגה כבר 12 שנה, ולפני שנתיים הוציא רישיון למשאית. מוקדם יותר אתמול הוא העמיס מטען של כ-70 טון חלוקי נחל באתר בדרום הארץ, ונסע לעוספיה, שם פרק את המטען שהוביל בנגרר. מעוספיה הוא נסע לנשר, וכשהגיע לירידה של דרך משה גילה כי בלמיו אינם פועלים. הוא התנגש בכלי רכב שהמתינו ברמזור, המשיך לנסוע עשרות מטרים, פרץ גדר בצד הדרך ולבסוף נעצר. "הלכו לי הבלמים", הוא טען בחקירתו הראשונית.
חוקרי תאונת הדרכים של אגף התנועה הצליחו לתפוס את תעודת השקילה של המשאית לאחר שיצאה עמוסה מהמחצבה, ושם רואים כי הייתה עמוסה מעל המותר. לפי רישיון המשאית, ניתן להעמיס עליה עד 62 טון - כ-30 טון בנגרר ועוד 32 טון על המשאית עצמה. עם זאת, בשעת התאונה נשאה המשאית משקל של 40 טון, 25 אחוז יותר מהמותר. לדברי החוקרים,
חריגה שכזאת עלולה להוביל לתקלה טכנית מהסוג שהובילה לתאונה הקשה. במשטרה בודקים עוד אם הנגרר שהיה רתום לחלקהּ האחורית של המשאית היה מורשה.
"יש פה צירוף רב של טעויות מצד הנהג ואנחנו צריכים לחקור איך בעצם נהג מגיע למצב כזה, שאין אפשרות לבלום והתוצאה היא טרגית", הוסיף הניצב. "לנהוג על רכב כזה בתנאים כאלו צריך הרבה מאוד ניסיון. אנחנו לא שלמים עם מה שראינו כאן וזה אחד הדברים שאנחנו עומדים לחקור אותם".
אם יתברר כי הערכת המשטרה בעניין משקל המשאית נכונה, צפויה לכך השפעה משמעותית על החקירה כולה. משקל יתר במשאיות נחשב למסוכן במיוחד, שכן הוא משפיע באופן דרמטי על בטיחותן - הסעת משקל גבוה מזה שתוכנן עלולה לגרום לשחיקת מכלולים בטיחותיים, פגיעה ביכולת הבלימה, ובמצבים קיצוניים אף תביא לאובדן שליטה. בנוסף, עומס יתר במשאיות גורם לשחיקה מואצת של תשתית הכביש, ובכך מסכן בטווח הארוך את כל כלי הרכב.
תקנות משרד התחבורה אמנם קובעות את המשקל המותר לנשיאה בכלי רכב כבדים, אך מומחי בטיחות טוענים כבר שנים ארוכות כי האכיפה נגד נהגים וחברות הובלה אינה יעילה מספיק. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בשיתוף המשטרה, עורכת מבצעים אקראיים לבדיקת עומס יתר בכלי רכב, ובכלל זאת גם במקומות שבהם נרשמת פעילות רבה של משאיות - למשל נמלי הים. אולם, דו"ח מבקר המדינה שפורסם לפני כשנתיים העלה כי פעילות הבדיקה אינה נרחבת מספיק.
"הוא בחור טוב, נהג זהיר שלא משתולל", סיפרו אמש קרובי משפחתו של הנהג. אחד מהם הבהיר כי "לא הייתה כל כוונה לפיגוע כמו שאמרו בהתחלה. אנחנו משתתפים בצערם של משפחות ההרוגים ומאחלים החלה מהירה לפצועים". עוד קרוב משפחה הוסיף: "זה מכעיס שכתבו ישר שזה על רקע לאומני. תאונה יכולה לקרות לכל אחד. גם הרכב של המפכ"ל היה מעורב בתאונה".
בן דודו של הנהג העיד גם כן כי "הוא נהג ותיק וזהיר. כל תאונות הדרכים קורות לנהגים זהירים". מכר נוסף של האיש, בעל פנצ'רייה, סיפר: "הוא תמיד תיקן אצלי. הוא נהג זהיר, ותיק, לא חדש. הוא שומר על הגלגלים וכל הזמן בודק את המשאית".
במקביל, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הודיעה אמש כי תקים ועדת חקירה לתאונת המשאית וזו תבדוק, בין היתר, את הכשרת הנהגים המקצועיים ואת הפיקוח על בטיחות ותקינות המשאיות. מסקנות הוועדה יוגשו למנכ"ל הרשות בתוך 90 יום.
פצועה בתאונה: "הופתעתי שהנהג עוקף ככה"
אחת הפצועות בתאונה, עדי בן מנחם, סיפרה שהתאונה אירעה לאחר שיצאה מעבודתה באוניברסיטת חיפה. "פניתי לכיוון נשר כמו בכל יום, הסתכלתי במראה במהלך הנסיעה וראיתי מאחוריי משאית שעוקפת. בראש חשבתי, 'איך הנהג עוקף בצורה כזאת?' וישר צפצפתי לו. לאחר התאונה הדבר הראשון שעשיתי אחרי שהתעוררתי וחזרתי להכרה היה לדבר עם חבר שלי בטלפון, ואחר כך אני כבר לא זוכרת כלום".
"הייתי בטוחה שאני בחלום, וראיתי שמכסים לידי את אחד הפצועים וכך הבנתי שהוא כבר לא בחיים. הסתכלתי גם על הבגדים שהיו עליי ואמרתי: 'אני לא הייתי בבגדים האלו, לא לבשתי אותם'. רק אחרי שחזרתי באמת להכרה מלאה כמו שצריך הבנתי שעברתי תאונת דרכים. אני נפצעתי בפנים, בראש גם עשו לי תפרים, ויש לי פגיעה בכבד ושבר בצלעות".
פצוע נוסף, סאלח עקאווי, העיד: "היינו עשרה פועלים בתוך רכב מסחרי מסוג טרנזיט בדרך הביתה אחרי סיום יום העבודה. פתאום ראינו את תאונת השרשרת מאחורינו והרכב המסחרי שהיינו בו נגרר איתה. ישר כולנו קפצנו מהרכב ואחר כך הוא עלה באש".
בין הפצועים שהגיעו לבית החולים בני ציון בחיפה הייתה גם צעירה בת 21 משפרעם. "עשיתי את הדרך מהאוניברסיטה הביתה, עמדתי באור אדום בצומת, ופתאום שמעתי רעש של בום, ועוד בומים ורעשים חזקים. לא הבנתי מה קורה. הרכב שלי קיבל מכה והסתובב במקום. הכול קרה תוך שניות, הייתי המומה ומפוחדת".
היא סיפרה שאחרי התאונה, "יצאתי החוצה וראיתי רכב עולה באש. ראיתי אנשים הרוגים, היו הרבה צעקות. חשבתי שכל הרכבים שבצומת התפוצצו, לא הבנתי מה בדיוק קרה, הכול קרה במהירות. הבנתי שמשהו לא בסדר קורה,
היה בלגן שלם והתרחקתי משם. הייתה מהומה גדולה במקום, צעקות של אנשים ובאותם רגעים פחדתי שגם אני אמות. אני חושבת שאחרי שאשתחרר מבית החולים ואחרי מה שעברתי יהיה לי קשה לחזור לנהוג".
פצוע נוסף הודה כי "חשבתי בהתחלה שמדובר בפיגוע. ישר התחלנו לרדת מהרכב, ושמעתי אדם שהיה איתנו ברכב אומר 'אני תקוע, תצילו אותי!', אבל כולנו היינו מבולבלים ולא ידענו מה קורה. שמעתי על אנשים שנהרגו בתאונה, גם אנשים שהיו איתנו באותו הרכב. מאוד קשה לי להתמודד עם המצב. אם הייתי יכול להציל אותם, הייתי עושה זאת בלי להסס. אפילו הייתי מוכן להקריב את חיי למענם".