שתף קטע נבחר
 

ב-2013 יהיו יותר הרוגים, 2012 הייתה רק סטיה

כך אומרים ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ומצננים את האופטימיות של העוסקים בתחום. בדו"ח רשמי שהוגש לשר התחבורה מסבירים ברשות את הירידה אשתקד כסטייה סטטיסטית בלבד

הירידה הדרמטית אשתקד במספר ההרוגים הייתה אקראית, והשנה תהיה עלייה. כך קובע במפתיע דו"ח רשמי שהגישה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לשרי התחבורה והאוצר. "אנו מאוד שמחים על התוצאה (ב-2012), אבל בניתוח קר אנו משייכים חלק גדול מהירידה החריגה לתנודה אקראית שפעלה בכיוון הטוב", מבהירים ברשות לשרים. במילים פשוטות: הירידה במספר ההרוגים לא תימשך השנה, בניגוד למגמה ברוב מדינות המערב.

 

  • עוד חדשות בעמוד הפייסבוק של ynet

 

"סטייה אקראית שפעלה לטובתנו" (צילום: אמיר מורל, דוברות משטרת תל אביב) (צילום: אמיר מורל, דוברות משטרת תל אביב)
"סטייה אקראית שפעלה לטובתנו"(צילום: אמיר מורל, דוברות משטרת תל אביב)

 

לגבי השנה הנוכחית, אומרים ברשות כי "אנו חוששים שבשנת 2013 עלולה להתרחש עלייה במספר ההרוגים, בסדר גודל של כ-25 בני אדם". עליה כזו תהיה בעייתית, כך ממשיכים שם, שכן "הציבור בישראל לא יקבל הסברים על סטיות אקראיות, שלפעמים פועלות לטובתנו ולפעמים נגדנו". יש לציין כי מתחילת השנה ניכרת עליה משמעותית במספרי התאונות הקטלניות וההרוגים (כ-35%), וכן במספר התאונות הקשות (כ-30%).

 

ואיך פותרים את הבעיה לדעת הרשות? "אנו מתכננים לבצע תוכניות אגרסיביות עם משטרת ישראל" הם מצהירים, "כדי להגביר בצורה משמעותית את האכיפה... (ו)כדי למנוע עליה במספר ההרוגים בתאונות בשנת 2013". ברשות גם מודים כי האכיפה המוגברת תתבצע "על חשבון פעילויות אחרות החשובות לטווח הארוך".

 

"סטייה אקראית שפעלה לטובתנו" 

בדו"ח שהוגש לשרי התחבורה והאוצר, מבהירים ברשות כי לאורך העשור האחרון ניכרת מגמה ברורה של שיפור בבטיחות וירידה במספרי התאונות וההרוגים. אולם, בהתייחסם לשנת 2012, אומרים כי הייתה זו "שנה שבה בלט השינוי המצטבר בבטיחות באמצעות ירידה דרמטית של כ-25% במספר ההרוגים. כולנו כמובן שמחים מאוד, אבל למודי נסיון אנו, ונראה שהסטייה הסטטיסטית ('האקראית') פעלה ב-2012 באופן חריג לכיוון הטוב".

 

למה הכוונה? ברשות ניתחו את נתוני התאונות והנפגעים בשנה שעברה, והעלו ממצאים שעשויים להפתיע רבים - ובהם את שר התחבורה, ישראל כץ. השר, שערך בסוף השנה שעברה מסיבת עיתונאים מיוחדת לסיכום התאונות, ייחס את הירידה במספר ההרוגים לפעולות שנוקטים משרדו והגופים העוסקים בבטיחות. אלא שעל-פי הרשות, רוב הירידה במספר ההרוגים הייתה פשוט עניין מקרי.

 

ברשות מסבירים כי הירידה במספר ההרוגים ב-2012 אמנם הסתכמה ב-92 בני אדם, אלא שהם מייחסים "למגמה (של שיפור בבטיחות) ירידה של 43 הרוגים בלבד, ורואים בשלב זה ב-49 איש כסטייה אקראית שפעלה לטובתנו". במלים פשוטות, ברשות מעריכים כי יותר מ-50% מהירידה במספר ההרוגים בשנה שעברה הייתה תוצאה של סטטיסטיקה, ואינה קשורה לפעולות של משרד התחבורה או כל גוף אחר.  

 

להוזיל את המכוניות, לייקר את הנסיעות

ברשות צירפו לדו"ח שהוגש לשרים תוכנית רב-שנתית מעודכנת, לשנים 2013 עד 2020. בתוכנית נכללים סעיפים רבים המוכרים מתוכניות שהגישה הרשות בעבר. בין השאר, מתוכננת הגברת האכיפה באמצעות הגדלת מספר השוטרים והניידות של אגף התנועה, טיפול במוקדי סיכון בכבישים עירוניים ובינעירוניים, והרחבה של פעילות ההסברה שמבצעת כיום הרשות.

 

אבל יש גם כמה סעיפים שחורגים מתחום פעילותה וסמכותה של הרשות. למשל, התוכנית ממליצה לשרי התחבורה והאוצר להאיץ את הקמתן של מערכות הסעת המונים. תחבורה ציבורית, כך מסבירים שם, תהווה חלופה לשימוש במכוניות פרטיות, תקטין את הנסועה השנתית של הנהגים בישראל, וכך גם תביא להפחתת מספר התאונות ושיפור הבטיחות.

 

וכדי לעודד את הישראלים לוותר על השימוש ברכב פרטי, ממליצים ברשות דווקא להפחית משמעותית את מס הקניה המוטל על מכוניות חדשות. אלא שבמקביל הם גם מציעים לייקר את עלות השימוש במכוניות - למשל, באמצעות ייקור הדלק או הטלת מסי נסועה. "המדיניות הכלכלית צריכה להיות כזו שלא תגרום לכל עליה בנטל המס, אם לא ישתנו הרגלי הנסיעה", מסבירים ברשות לשרי התחבורה והאוצר.

 

"מדיניות שכזו תוזיל את הרכבים ותאפשר ליותר אנשים לרכוש מכוניות בטיחותיות וחדשות יותר", ממשיכים שם. "מנגד, כיוון שהדלק יתייקר, יותר אנשים יחליפו נסיעות במכונית הפרטית בתחבורה ציבורית נוחה". התוצאה, לדברי הרשות, תהיה שיפור הבטיחות, הפחתת הצפיפות בכבישים, ואפילו צמצום זיהום האוויר. ראוי להזכיר כי בימים אלה נערך בישראל ניסוי שבוחן את התועלת של הנהגת "מס נסועה" - מס שמטרתו דומה למטרת ההצעה של הרשות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יופתע? שר התחבורה, ישראל כץ
צילום: מוטי קמחי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים