שתף קטע נבחר

 

Fujifilm X20: מצלמה קומפקטית עם סטייל

פוג'י מחדשת את משפחת ה-X, מצלמות ברמה גבוהה המתהדרות בעיצוב ווינטג' עם ליבה טכנולוגית חדשנית. האם בנוסף לזה שהיא נראית טוב, ה-X20 גם מצלמת טוב? סקירה

ה-X20 היא התוספת האחרונה למשפחת המצלמות המעוצבות-רטרו של Fujifilm בעלות חיישן ה-X-Trans האיכותי. בנוסף לחיישן, התכונה הבולטת ביותר המצלמה היא העיצוב שלה, שגם מהווה המשך ישיר לסדרת ה-X של פוג'י, המורכבת מה-X-Pro 1 ו-X-E1 חסרות המראה וה-X100S, בעלת העדשה הקבועה.

 

 

עוד ב-dtown:

 

 

 (צילום: יואב פלד, dtown) (צילום: יואב פלד, dtown)
(צילום: יואב פלד, dtown)

 

  • כל החדשות בערוץ הפייסבוק של ynet

 

ווינטג' בכף ידך

כמו כל סדרת ה-X, גם הX20 נראית מעול, ומזכירה מצלמות Rangefinder מתקופות נשכחות מעידן הפילם (בדומה למצלמות של חברת לייקה הגרמנית) .

מידות גוף המצלמה עומדות על 7 ס"מ גובה, 12 ס"מ אורך, ו-6 ס"מ עומק והמשקל עומד על 350 גרם.

 

לאחר הדלקת המצלמה העדשה מתארכת החוצה בין 2 ל-3 ס"מ, בהתאם לאורך המוקד. ביחס למצלמות קומפקטיות אחרות ניתן לומר שה-X20 גדולה יחסית, אבל בעת צילום ושימוש קבוע, הגודל נהפך ליתרון, כשהוא מאפשר אחיזה יציבה של המצלמה ושימוש אינטואיטיבי עם שתי הידיים בעת הצילום.

 

  

 (צילום: יואב פלד, dtown) (צילום: יואב פלד, dtown)
(צילום: יואב פלד, dtown)

 

ניכר שפוג'י השקיעה הרבה בעיצוב המצלמה על מנת ליצור אצלנו את תחושת הנוסטלגיה ממצלמות אנלוגיות ישנות. כפתור הצילום מרגיש בדיוק כמו במצלמות פילם, ואפילו ניתן להרכיב עליו כבל משחרר מכני.

 

מימין לכפתור הצילום ישנה גלגלת המאפשרת לצלם לבחור האם הוא מעוניין בחשיפת חסר או יתר ומשמאל ישנה חוגת מצבי הצילום המוכרת לכולנו. בנוסף, ישנה תושבת Hot-Shoe סטנדרטית המאפשרת שימוש באביזרי צילום רבים. המצלמה בנויה ממתכת כסופה (ישנה גם גרסה שחורה) ועטויה גומי מחוספס למניעת החלקה. בחלקה הימני יש גריפ בולט במקצת, על מנת לשפר את האחיזה המצלמה. התרשמנו מאוד מאיכות הבנייה הגבוהה של המצלמה, והיא בהחלט עומדת על הקצה העליון של הסקאלה ביחס לשאר המצלמות הקומפקטיות.

 

על מנת ליצור חווית צילום אנלוגית, פוג'י מאפשרת לבחור בין שלוש צלילים "אנלוגיים" בעת הצילום, וגם לשלוט בעוצמה שלהם. אמנם אפשרות זו נשמעת מיותרת, אך היא טובה בהרבה מה"ביפ" הדיגיטלי שהתרגלנו לשמוע ממצלמות דיגיטליות אחרות, ובעת צילום דרך העינית האופטית, ללא צליל קשה לדעת האם התמונה צולמה או לא.

  

 (צילום: יואב פלד, dtown) (צילום: יואב פלד, dtown)
(צילום: יואב פלד, dtown)

 

זום ידני

השליטה על טווח הזום של העדשה נעשה באופן ידני מגלגלת העדשה עצמה, בדומה למצלמות בעלות עדשות מתחלפות, זהו מאפיין נדיר במצלמות קומפקטיות. שליטה זו נוחה מאוד בעת צילום סטילס ומאפשרת שליטה מדויקת יותר מאשר עדשות עם מנוע זום חשמלי, אך הופכת לחסרון משמעותי בזמן צילום וידאו, עקב חוסר היציבות בעת שינוי אורך המיקוד. פוג'י בחרה שלא להוסיף כפתור הדלקה למצלמה והפעלת המצלמה נעשית גם כן באמצעות החוגה של העדשה. על מנת להפעיל את המצלמה יש צורך לסובב את חוגת המוקד של העדשה עד שמגיעים לתחילת טווח המוקד ושומעים "קליק" מכני. זמן הידלקות המצלמה הוא קצר ותוך כחצי שניה היא מוכנה לצילום. מבחינת נוחות, גלגלת השליטה בעדשה בנויה היטב ממתכת בעלת מרקם מחוספס והיא לא דקה מידי, כך שניתן לשלוט בה בצורה מדויקת על מנת להגיע לאורך המוקד הרצוי.

  

בקדמת המצלמה - לצד העדשה ממוקמת חוגה המאפשרת מעבר בין שלושת מצבי המיקוד השונים. במצב AF-S המצלמה תמקד בעת חצי לחיצה על לחצן הצילום. אחת התכונות הראויות לשבח ב-X20 היא מהירות מיקוד אוטומטי גבוהה ביותר. גם בתנאי תאורה קשים המצלמה ממקדת מהר יחסית לשאר המצלמות המשתמשות בטכנולוגיית מיקוד שעל החיישן (בניגוד למצלמות רפלקס שמערכת המיקוד שלהן ממוקמת בפריזמת המצלמה). במצב AF-C המצלמה תמקד את עצמה כל זמן שהיא דלוקה. גם במצב זה מהירות המיקוד גבוהה יחסית, כך שהוא מומלץ כשרוצים לצלם אלמנטים דינמיים בעת תנועה, כאשר כל שבריר שנייה חשוב ורוצים שהמצלמה תהיה מוכנה לצילום בכל רגע. במצב MF המיקוד ייעשה ידנית באמצעות החוגה האחורית לצד הצג. בעת המיקוד הידני המצלמה עובדת למצב Focus Peaking, שמגדיל את מרכז הפריים ומדגיש את מישור המיקוד באמצעות קווי מתאר לבנים. בניגוד למצלמות אחרות כדוגמת סדרת ה-NEX של סוני, אין אפשרות שליטה בצבע קווי המתאר באלמנטים הממוקדים, והבחירה בצבע לבן אינה בהכרח מתאימה. מניסיוננו, הדגשה אדומה או צהובה נוחה יותר לזיהוי, במיוחד בתנאי תאורה בהירים.

 

 (צילום: יואב פלד, dtown) (צילום: יואב פלד, dtown)
(צילום: יואב פלד, dtown)

 

עינית אופטית ומסך תצוגה

מלבד הפן בעיצובי האסתטי, פוג'י נשארה מחוייבת לעיצוב ה-Rangefinder, וככזה, היא שילבה עינית אופטית ל-X20. ברמה העקרונית, אנחנו תמיד שמחים לצלם דרך עינית אופטית ולא באמצעות המסך האחורי של המצלמה, כך שעינית אופטית היא מבחינתנו תוספת מבורכת, גם אם אינה ברמה הגבוהה ביותר. לתצוגה האופטית בעינית פוג'י הוסיפה תצוגה דיגיטלית מינימלית המציגה פרמטרים שונים, כמו מצב הצילום (M, A, P, וכו'), מהירות תריס ומפתח צמצם.

 

דעתנו חלוקה לגבי השימושיות של העינית במצלמה, עקב מספר בעיות מרכזיות. העינית איננה עינית דיגיטלית (וככזו היא לא מקבלת את האות הדיגיטלי מהחיישן), אך גם איננה ממוקמת במרכז המצלמה. הבעיה הנובעת משילוב זה היא שהתמונה שאנו רואים דרך העינית, איננה מאותה זוית של העדשה, עקב מיקומה בפינה השמאלית העליונה של המצלמה. בעת צילום מרחוק הבעיה הופכת לזניחה, אך בזמן צילום ממרחק בינוני וקרוב, חוסר התאמה זה גורם לאי דיוק בזמן הצילום. בנוסף, העינית מכסה כ-85% משטח הפריים, כך שגם בהתעלמות מנקודת המבט השונה הנגזרת ממיקום העינית, היא לא מציגה לנו את קצוות הפריים המתוכנן. שוב, זוהי בעיה שלא קיימת בעיניות דיגיטליות, או עיניות אופטיות במצלמות רפלקס. מקרה מציק נוסף מתרחש בעת צילום בטווח הרחב ביותר של העדשה, כשניתן לראות את העדשה דרך העינית בפינה הימנית התחתונה. בנוסף, בעת צילום מאקרו, העינית האופטית מושבתת, והצילום אפשרי רק באמצעות המסך האחורי.

 

אחת מהנקודות הפחות חזקות ב-X20 היא המסך האחורי שלה. ביחס למצלמות קומפקטיות בקו המחיר של ה-X20, המסך מעט מאכזב במפרט שלו (אם כי הוא לא גרוע לכשעצמו). גודל המסך מעט קטן יותר מהמתחרות - "2.8, ולא "3, הרזולוציה שלו היא 460 אלף נקודות (לעומת 920 אלף נקודות בדגמים מתחרים). בנוסף, המסך הוא קבוע ולא ניתן להטייה וגם לא תומך במגע.

 

איכות תמונה ועדשה  

איכות התמונה של ה-X20 מצויינת. התמונות חדות, דיוק הצבעים גבוה, ומעבר הגוונים נעים מאוד לעין. ביתר אריכות, למרות שלחיישן יש "רק" 12 מגה-פיקסל, הרזולוציה הנראית לעין שלו גדולה יותר והחדות המתקבלת בתמונות מרשימה מאוד. התמונות בעלות טווח דינאמי גבוה (כמות הבהירויות בתמונה בין שחור מוחלט ללבן מוחלט) ובניגוד לחיישנים פחות מוצלחים, המצלמה מסוגלת ללכוד צילומי נוף בלי לאלץ את הצלם לוותר לגמרי על השמיים או הקרקע (עקב הבדלי הבהירויות הקיצוני בין שניהם). הצבעים בתמונות עשירים, עם עומק צבע (כמות הגוונים של כל ערוץ צבע) מרשים.

  

 (צילום: יואב פלד, dtown) (צילום: יואב פלד, dtown)
(צילום: יואב פלד, dtown)

 

  

צילום וידאו

מבחינת איכות ושליטה בצילומי וידאו, צפויה לקוראים אכזבה. סדרת ה-X של פוג'י מעולם לא שמה דגש על מאפייני צילומי וידאו, וכך גם ה-X20. למצלמה אין כפתור ייעודי לצילום וידאו, ועל מנת לעבור למצב וידאו, יש צורך לבחור זאת מגלגלת מצבי הצילום. פועל יוצא מהחלטה זו, הוא שאין אפשרות לצלם קטעי וידאו בכל מצב שאינו אוטומטי לחלוטין. מלבד איזון לובן, אין לצלם אפשרות לשנות פרמטר פרמטרים רבים שישפיע על צילום הוידאו (כמו מהירות תריס, מפתח צמצם, רמת רגישות), לא לפני הצילום, וגם לא במהלך הצילום. ניתן להגדיר לפני תחילת צילום הוידאו אם ברצוננו לצלם בחשיפת חסר או יתר (עד שני סטופים לכל כיוון) בחוגה העליונה, אך שינוי בחוגה תוך כדי הצילום לא ישפיע על רמת החשיפה.

 

אין אפשרות לתצוגת "גריד" במצלמה בעת צילום וידאו, מה שמקשה לדעת אם המצלמה ישרה לגמרי בעת הצילום. כאמור, שינוי המיקוד בצורה ידנית דרך העדשה הינו יותר בעייתי במצב צילום וידאו. מבחינת קצב צילום, המצלמה עומדת בסטנדרט של 60 פריימים לשנה ברזולוציית Full-HD ואיכות צילומי הוידאו של המצלמה סבירה. לסיכום, מצלמת ה-X20 של פוג'י מיועדות בעיקר לצלמי סטילס, לשיקולכם.

 

קצת מספרים

מבחינת ביצועי מהירות, הזכרנו כבר את מהירות ההדלקה של המצלמה, כחצי שניה, תוצאה טובה לכל הדעות. מהירות המיקוד גם היא טובה מאוד, גם בתנאי תאורה לא אידיאליים. בנוסף, המצלמה מסוגלת לצלם צילום רצף של 12 צילומים לשניה (או 9 בצילום קבצי RAW), למי שמעוניין. קחו בחשבון שבמהירות כזו, המגבלה תהיה לרוב בכרטיס הזכרון, ולאו דווקא במהירות הצילום של המצלמה. חיסרון מרכזי של ה-X20 הוא הסוללה שלה, שאורך החיים שלה קצר מאוד, תכונה מתסכלת מאוד, בייחוד שזמן ההטענה שלה לא קצר גם כן. למי שמחליט לרכוש את המצלמה, אנחנו ממליצים לרכוש סוללה נוספת מראש.

 

סיכום: כיף לצאת ולצלם 

שמחנו לראות שגם לאחר הביקורות החיובית מאוד שה-X10 קיבלה, פוג'י שיפרה מספר תכונות מפתח ב-X20, בראשם כמובן החיישן החדש שמתהדר בטכנולוגיית ה-X-Trans, אך גם שיפור מהירות המיקוד, העלאת קצב הצילום בוידאו, ועוד מספר שינויי ממשק ותוכנה. מצד שני, הדגם החדש ירש חלק מהחסרונות של הדגם הקודם, כמו סוללה חלשה יחסית וכלי שליטה מינימליים בעת צילום וידאו.

 

לאור העלייה החדה באיכויות של המצלמות הקומפקטיות מהשנה האחרונה, ה-X20 היתה צעד מתבקש מצד פוג'י, והיא לא מאכזבת בשדה העיקרי אליה היא מכוונת, צילום סטילס איכותי. אמנם ניתן למצוא מצלמות קומפקטיות איכותיות אחרות, כמו הסוני RX100, אך לפוג'י יש מספר יתרונות, שבראשם, העיצוב הכל-כך אותנטי שלה המזכיר מצלמות פילם ישנות, הנוכח גם בתפעול השותף של המצלמה, ואיכות הבנייה הגבוהה של גוף המצלמה. אמנם תכונה זו יכולה להשמע לא משמעותית, אך לדעתינו תכונת מפתח במצלמה היא היכולת שלה לגרום לנו לרצות לקחת אותה בכל יציאה מהבית, ופשוט להנות מפעולת הצילום הפשוטה, ובזה הפוג'י X20 מצטיינת.

 

מחיר: 2,900 שקל

אחריות: שנתיים של קבוצת שמעוני

 

בעד: איכות תמונה, עיצוב רטרו מוצלח, איכות בנייה גבוהה, עינית אופטית מובנית עם תצוגת מידע.

נגד: אין שליטה ידנית בצילומי וידאו, חיי סוללה.

 

פוג'י X20: הקליקו לסקירה המלאה ולתמונות דוגמה נוספות

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יואב פלד, dtown
זה פיוג'י. Fujifilm X20
צילום: יואב פלד, dtown
מומלצים