שתף קטע נבחר
 

אנדראה קרמר: "זאבים הם כמו בני אדם"

"דמדומים" היא לא סדרת הספרים היחידה לבני הנוער שזכתה להצלחה עולמית. בין הפנטזיה, לדם ולאהבה הרומנטית, נמצאת גם אנדריאה קרמר שכתבה את "צל-לילה" על נערה שבחושך הופכת לזאבה. "הגיבורה שלי לא תלויה בגברים". ראיון

מיתולוגיות, מיתוסים וארכיטיפים, ועלילות רוויות אקשן ורומנטיקה. זו כנראה התרכובת המנצחת בה משתמשים מחברי ספרות הפנטזיה העכשווית לבני הנעורים, כדי לייצר סדרות ספרים מצליחות. אחת הדוגמאות הבולטות לספרי פנטזיה לנוער שהגיעה לפסגות חדשות בשנים האחרונות, היא סדרת ספרי "דמדומים" שכתבה סטפני מאייר. לגל הזה, שהולך וגואה, ובו ניתן למצוא יצירות טובות יותר ופחות, מצטרפת אנדראה קרמר עם סדרת הספרים "צל-לילה". לאחרונה ראה אור בעברית הספר הראשון בסדרה, הנושא את שמה, בתרגומה של סיוון מדר (הוצאת כתר).

 

  • רוצים להישאר מעודכנים? היכנסו לפייסבוק של ynet

 

קרמר גדלה בעיר קטנה בצפון ויסקונסין, המוקפת ביערות ואגמים. היא תמיד התעניינה בסיפורים, ולפני שהפכה לסופרת במשרה מלאה, שימשה כמרצה להיסטוריה מודרנית בקולג' במיניסוטה. כיום היא מתגוררת במנהטן, ומספרת כי הכתיבה היוותה חלק חשוב מחייה כבר בגיל הנעורים, אבל מעולם לא חשבה שתוכל לכתוב למחייתה, ולהפוך את הספרות לקריירה. "חשבתי שסופרים נשארים לגור עם ההורים שלהם לנצח", היא מבארת בראיון עמה דרך הדואר האלקטרוני. אולם כפי שקורה לא פעם בחיים, דווקא מקרה שלילי מוביל לתוצאות חיוביות.

 

"צל לילה". אנדראה קרמר על גיבורה לוחמת  (עטיפת הספר) (עטיפת הספר)
"צל לילה". אנדראה קרמר על גיבורה לוחמת

 

"בקיץ 2008 עברתי תאונה בזמן רכיבה על סוס", היא מספרת. "התאונה השאירה אותי עם רגל שבורה וללא יכולת ללכת במשך שניים-עשר שבועות. הייתי תקועה בבית ומנוטרלת, אז החלטתי לנסות להגשים את החלום שלי מאז ומעולם - לכתוב רומן. ברגע שהתחלתי לכתוב, הבנתי עד כמה אני רוצה להפוך את כתיבת הפרוזה לחלק מהחיים המקצועיים שלי, ולא עוד משהו שאני עושה רק עבורי".

 

לא קל לקאלה

קרמר מוסיפה כי היא ידעה מלכתחילה ש"צל-לילה" יהיה סדרת ספרים, כיוון שספרי הפנטזיה האהובים עליה ביותר הם סדרות ספרים, כמו 'שר הטבעות', למשל. להפתעתה ולשמחתה, הספר הראשון בסדרה (וכך גם שני הספרים הנוספים שראו אור עד כה), זכה להצלחה מסחרית גדולה וצבר קהילת קוראים נאמנה. הספר מציג לנו את דמותה של הנערה קאלה טור, שלה שתי זהויות: היא זאבה בלהקה נחשבת, וגם מסוגלת להפוך את זהותה לבת אנוש, הלומדת בבית ספר תיכון. החיים הכפולים הללו מסובכים דיים, בין השאר משום הבריתות והמחויבויות שהזהות הזאבית דורשת ממנה.

 

אך העלילה נהיית מורכבת ומאיימת פי כמה, כשקאלה מתאהבת בנער בשם שיי - יפה תואר כמובן - שאותו היא מצילה. התאהבות זו מסכנת לא רק את חייה, אלא גם את עתידה, שכן קאלה אמורה להפוך בגיל שמונה עשרה לנקבת האלפא השלטת, כאשר תתאחד עם זכר האלפא רן לרוש, אותו היא מחבבת אך לא אוהבת. 

 

ניכר כי סופרים עכשוויים הכותבים פנטזיה לבני נוער מתעקשים להוסיף לעלילה הדרמטית גם סיפור אהבה בלתי אפשרי לרוב, המתנגש עם המוסכמות של החברה, ובמידה רבה "הרומן הרומנטי" נהיה בולט יותר ויותר בספרות הנעורים הפנטסטית. קרמר טוענת כי ביקשה בספרה "לחקור את המוסר הכפול של ההתנהגות הרווחת בקרב צעירים, הנובעת מציפיות החברה והמבוגרים מהם. אני מקווה לעודד דיון, מדוע הציפיות משתנות בצורה כה דרסטית, ומדוע הן בעייתיות".

 

קרמר מתייחסת כאמור לאופן שבו עולם המבוגרים כופה על הצעירים לנוע במסלול מסוים, גם כאשר הדבר עומד בניגוד לאופיים ורצונם. ב"צל-לילה" העניין מתואר על ידי הזהות הכפולה של קאלה, והרצון להיות נאמנה לעצמה, אך גם לממש את התפקיד הדומיננטי המיועד לה.

 

הגיבורה שלך היא חזקה ואמיצה. כיצד עיצבת את דמותה?

 

"קאלה הגיעה אלי במלואה, כנערה צעירה עם רצון עז שעומד בפני בחירות והחלטות רבות. בנוסף, כשהתיישבתי לכתוב את 'צל לילה', ידעתי שאני רוצה לספר סיפור שבו לגיבורה יש כוח פיזי ונפשי, ושהיא נעה בעולם על-טבעי באומץ. נתקלתי בכל כך הרבה סיפורים שבהם הגיבורה הייתה אישה, אך כל ההרפתקאות שלה היו קשורות לעולם הגברי ומופנות כלפי אהבה גברית. רציתי לשבור את התבנית הזאת, ולהפוך את קאלה לנקודה המרכזית של הסיפור, ולא לשלוחה של הגבר".

 

באיזה מובן הזהות של הזאבים משקפת דחפים או מאפיינים אנושיים?

 

"גדלתי בעיירה קטנה מוקפת ביערות. ערבה פראית וחיות פרא תמיד ריתקו אותי, ובמיוחד התעניינתי בטורפים. העניין הזה הביא אותי ליצור מיתולוגיה חדשה של חילופי צורה, שנובעת מהתפיסה המסורתית של אנשי זאב. אנשי זאב נתפסים לרוב כמתבודדים, אלימים ובלתי רציונאליים, בעוד שזאבים בטבע הם מורכבים, אינטליגנטים ויצורים רבי חן, עם קשרים חברתיים עזים ורשת חברתית של להקות. אני חושבת שהתנהגויות זאביות אינן שונות מיחסים אנושיים, והיררכיות בלהקה דומות באופן מוזר למבנים חברתיים של בני האדם".

 

קרמר מספרת כי היא גאה "להיות חלק מקהילה של כל כך הרבה סופרים

מוכשרים הכותבים לבני נוער", ושבמידה מסוימת היא אכן רואה עצמה שותפה לתופעה העכשווית בעולם הספרות. "ברור שהפופולריות העכשווית של ספרי פנטזיה לבני הנעורים, הביאה קוראים לרומנים שלי", היא מסבירה, "אבל פנטזיה תמיד היתה הסוגה המועדפת עלי, כך כשהתחלתי לכתוב ב'משרה מלאה', ידעתי שזאת תהיה הסוגה שבה אכתוב, ללא קשר להצלחה הפוטנציאלית של העניין".

 

קרמר מוסיפה כי יש בתכנון פרויקטים רבים. ספרה הבא שיתפרסם יהיה שיתוף פעולה עם הסופר דיוויד לוויטן, ובסוף השנה יראה אור הספר הרביעי בסדרת "צל-לילה".

 

מה חשוב לך כסופרת להעביר לקוראים הצעירים?

 

"ספר טוב לבני הנעורים זהה לכל ספר טוב באשר הוא: הסיפור מאלץ אותי להפוך את הדפים, ואכפת לי מה עתיד לקרות לדמויות שברומן. אני מקווה שיצרתי עולם ודמויות שנדמים אמיתיים לקוראים אף על פי שאני כותבת פנטזיה". ניכר שהקוראים מאמינים לקרמר, ועובדה זו, לצד השמחה שהיא מביאה עמה, גם טומנת בחובה אחריות. "אני מרגישה שעלי להביא לקוראים בכל פעם ספר טוב יותר מקודמו, דווקא משום שמדובר בסדרת ספרים", היא מסבירה, "אני תמיד צריכה לשכלל את מלאכתי כמספרת סיפורים, ומקווה שהקוראים שלי חושבים שאני עושה עבודה טובה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ג'ינה מונרו
אנדראה קרמר. "ערבה פראית וחיות פרא תמיד ריתקו אותי"
צילום: ג'ינה מונרו
לאתר ההטבות
מומלצים