שתף קטע נבחר

"עוד קצת ניסיון ויש רישיון"

מסע הסברה בעלות של 5 מיליון שקלים, לקראת הקדמת גיל הזכאות לרישיון נהיגה והכפלת תקופת הליווי, מתעכב. הסיבה, התקנות הנחוצות ליישום הרפורמה לא אושרו. עיכוב נוסף בדרך?

האם שוב תידחה הקדמת גיל הרישיון? ב-1 ביולי אמורה להיכנס לתוקפה רפורמה בלימודי הנהיגה, שתכלול את הקדמת גיל הוצאת הרישיון מ-17 ל-16 ותשעה חודשים, וכן את הכפלת תקופת הליווי משלושה חודשים לחצי שנה. אלא שעד כה לא אושרו התקנות הנחוצות ליישום הרפורמה, וביצוע מסע הסברה בעלות של כ-5 מיליון שקלים מתעכב כבר כחודשיים. אם לא יצליח משרד התחבורה לזרז את אישור התקנות בוועדת הכלכלה, עלול יישום הרפורמה להידחות עד 2014.

 

משרד התחבורה: בביורוקרטיה כמו בכביש, לא ממהרים (צילום: הרצל יוסף) (צילום: הרצל יוסף)
משרד התחבורה: בביורוקרטיה כמו בכביש, לא ממהרים(צילום: הרצל יוסף)

 

על הליקויים ביישום הרפורמה מעיד בין השאר העיכוב הניכר בביצוע מסע ההסברה. על-פי תוכנית עבודה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שהגיעה לידי ynet, מסע ההסברה - תחת הסיסמה "עוד קצת ניסיון ויש רישיון" - אמור היה להתבצע במלואו כבר בחודש מרץ. אלא שללא התקנות הנחוצות, לא יכולה הרשות להתחיל את מסע ההסברה, ולכן צפויה גם פגיעה ביעילותו אם וכאשר יתחיל.

 

למרות העיכובים והליקויים, במשרד התחבורה וברשות לבטיחות מבטיחים כי הקדמת גיל הרישיון ויישום "רישיון נהיגה מדורג" יבוצעו ב-1 ביולי. עם זאת, בכיר במשרד התחבורה אומר ל-ynet כי יתכן ותידרש בסופו של דבר "תקופת התארגנות" של שלושה חודשים נוספים, וזאת לאור העיכובים שחלו עד כה ביישום הרפורמה ודחיית מסע ההסברה שתוכנן לחודש מרץ.

 

זה לא הורה, זה מנטור

מסע ההסברה של הרשות נועד לשכנע את ההורים והילדים בנחיצות הארכת תקופת הליווי, משלושה חודשים לחצי שנה. "המלווה הוא מנטור", ינסו ברשות להסביר, בהתייחסם לתפקיד ההורים והמלווים המבוגרים בתקופת הליווי הממושכת. "קבלת היתר נהיגה זמני אחרי הטסט לא אומרת שיודעים לנהוג", מבהירה תוכנית העבודה של הרשות. "יודעים לנהוג רק כאשר צוברים ניסיון בתקופה של חצי שנה".

 

הסברה וחינוך חשובים במיוחד במקרה של "רישיון הנהיגה המדורג", שכן המהלך צפוי לשנות משמעותית את הליך הוצאת הרישיון. בין השאר, אחרי המבחן המעשי ("טסט") יקבלו צעירים "היתר נהיגה" לתקופה מוגבלת, וזאת במקום רישיון נהיגה רגיל. בנוסף, כחלק מהנהגת הרישיון המדורג יוטלו על צעירים מגבלות שונות, כמו למשל איסור נהיגה בלילה בחלק מתקופת הליווי.

 

בשיחה עם ynet, אומר היום (ה') מנכ"ל הרשות לבטיחות, רון מוסקוביץ', כי למרות הדחייה בביצוע מסע ההסברה "הרשות תעשה ככל יכולתה לעמוד ביעדים, במסגרת מגבלות הזמן". לדבריו, מסע ההסברה אמור להגביר את מודעות ההורים ותלמידי הנהיגה לשינוי בהליך הוצאת הרישיון, ובמקביל להכשיר אותם להתמודד עם תקופת הליווי הממושכת, שכוללת מטלות שלא היו נהוגות עד כה.

 

מופז אישר, כץ ביטל  

הנהגת הרישיון המדורג נחשבת על-ידי מומחי בטיחות רבים, בישראל ובעולם, לאמצעי יעיל להפחתת שיעור המעורבות של צעירים בתאונות דרכים. על-פי הרשות לבטיחות, "האמצעי המרכזי כיום לצמצום הסיכון התעבורתי של נהגים צעירים הוא הרישיון המדורג, המגביל את הנגישות לרכב אך עדיין מקנה אפשרות לצבור ניסיון בנהיגה".

 

אלא שהנהגת הרישיון בישראל רצופה תקלות ועיכובים, למעשה מאז הסתיימה עבודת ועדה מקצועית שהמליצה על יישומו ב-2007. בתחילה קבע משרד התחבורה כי יש להנהיג את הרישיון המדורג במקביל לרפורמה מקיפה בלימודי הנהיגה, שתכלול הקמת מרכזי לימוד נהיגה (מל"נים) שיחליפו את הלימוד באמצעות מורי נהיגה. אלא שאת הרפורמה שאישר שר התחבורה לשעבר שאול מופז, ביטל שר התחבורה ישראל כץ.

 

השר כץ, שהחליט לדחות את רפורמת מרכזי הלימוד ולקדם רק את הרישיון המדורג, הורה לפקידי משרדו להכין תקנות בהתאם למדיניותו החדשה. על-פי המלצת הוועדה המקצועית מ-2007, הוחלט להקדים את גיל הוצאת הרישיון, ובמקביל להכפיל את תקופת הליווי משלושה חודשים לחצי שנה. בנוסף, נקבעה תוכנית לימוד מחייבת לתקופת הליווי, שתכלול בין השאר חובה לבצע לפחות 50 שעות עם מלווה.

 

אלא שמיד שהסתיימה הכנת התקנות, התגלו בהן בעיות חמורות. למשל, ב-ynet נחשף כי לתקנות נוסף סעיף מפתיע, לפיו נהגים חדשים וצעירים יוכלו להקטין את היקף שעות הליווי לפחות מרבע מהשעות שנקבעו בתקנות - מ-50 שעות ל-12 בלבד. אותו סעיף קבע כי אותם צעירים יוכלו לשכור את שירותיו של מורה נהיגה כמלווה, בתמורה לשכר של כ-1,200 שקלים. שר התחבורה, שלא עודכן בעניין הסעיף המפתיע, הורה על ביטולו לאחר החשיפה ב-ynet.

 

זה לא אנחנו, זה המחשב 

לא רק שינוי דעת השר הממונה גרמה לעיכובים בהנהגת הרישיון המדורג. בנובמבר 2012 אמרו במשרד התחבורה כי יישום הרישיון נדחה מ-1 בינואר 2013 ל-1 באפריל, בגלל הקדמת הבחירות לכנסת. "החוק החדש אמור היה להיכנס לתוקף ב-1 בינואר", הבהירו שם, "אולם בשל פיזור הכנסת ישומו נדחה עד לכינונה של הכנסת החדשה ואישורו בוועדת הכלכלה".

 

אלא שבישיבה של ועדת הכלכלה, שנערכה כחודש לאחר מכן, התברר כי הסיבה לדחייה אחרת לגמרי. בכיר באגף הרישוי הודה בוועדה כי הסיבה לדחייה ביישום הרישיון היא "התהליך המחשובי - איך להפיק את הרישיון, איך לתת את ההיתרים, איך התלמידים יחזירו לנו (את ההיתרים). כלומר כל המחשוב בעניין הזה, לא סיימנו אותו". גם הכנתו של מסע ההסברה, כך הוסיף אותו בכיר, עוד לא הסתיימה.

 

מורה נהיגה ותיק שנכח בישיבה, לא התרשם מהסברי המשרד. "דיברנו בחודש אפריל (2012) על הנחיצות של רישיון מדורג, ומה שאנחנו עכשיו מקבלים פה זו חובבנות", אמר לחברי הוועדה. "כל פעם באים וכל פעם מוסיפים עוד איזשהו סעיף, עוד איזושהי דרגה כזו, דרגה אחרת. אני חושב, רבותי, שאגף הרישוי התרשל פה התרשלות חמורה מאוד בנושא של הדברים האלה, וצריך לבדוק את זה".

 

אגב, בעיות בתהליכים "מחשוביים" אינן חדשות למשרד התחבורה. למשל, בדצמבר 2010 ביקש המשרד לדחות בשנה את יישומה של תקנה חדשה, הקובעת כי כל נהג מעל גיל 40 יחוייב לעבור בדיקת ראיה. עוזי יצחקי, סמנכ"ל המשרד באותה עת - ומי שמשמש כיום בתפקיד המנכ"ל בפועל - הסביר כי "בעניין של המחשוב היו לנו מספר עיכובים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
שר התחבורה, ישראל כץ: הופתע מהסעיף המפתיע
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים