תערוכת הרכב של שנחאי - עולם מוטורי חדש-ישן
עם מספר תושבים עצום המגיע כיום ל-25 מיליון, העיר שנחאי מייצגת היטב את שוק הרכב הסיני, הגדול בעולם. לא מפתיע לכן שתערוכת הרכב המקומית הפכה מכמעט-זניחה במונחים גלובליים, לאחת החשובות בעולם, עם חשיפות ראשונות של מיטב היצרנים, ודגמים מסקרנים עבור כל שווקי העולם. קבלו הצצה לתערוכה הנפתחת בסוף השבוע
תערוכת הרכב הבינלאומית של שנחאי נפתחת בסוף שבוע זה, והיא גדולה, ובעיקר חשובה מאי פעם. התערוכה שבעבר הלא-ממש-רחוק הייתה זניחה במונחי שוק הרכב העולמי, תופסת במהירות מקום של כבוד בסבב התערוכות השנתי המקובל - דטרויט, ז'נבה, פריז ופרנקפורט המתחלפות ביניהן וטוקיו. כבוד אגב, יש זה מכבר. שכן שוק הרכב הסיני הוא זה מכבר הגדול עולם, ולאחר מכן הפכה המדינה גם ליצרנית הגדולה מכולן.
השנה - יותר מבעבר - מקדישות יצרניות רכב אירופאיות ואמריקניות תשומת לב רבה לתערוכת הסינית הגדולה, וחושפות בה דגמים חדשים ומאד חשובים בהופעת בכורה עולמית. קבלו לקט של החדשות החשובות ביותר, כולל כמובן הדגמים החדשים של קורוס (Qoros), יצרנית הרכב הסינית בה שותפות החברה לישראל וצ'רי המקומית.
אודי - יצרנית מכוניות היוקרה הגרמנית מעוניינת לנצל את פוטנציאל הקניה העצום של שכבה גדלה והולכת במהירות בערים הגדולות והחשובות בסין - צעירים בעלי מקצועות חופשיים ומשכורת נדיבה במיוחד. עבורם - בין היתר - תחשוף אודי את ה-A3 סדאן שהוצגה לפני פחות מחודש בניו יורק. גרסת "שלוש הקופסאות" ל-A3 הקומפקטית תהיה גדולה במרבית מידותיה מהמכונית המוכרת לנו, ותציע מספר גרסאות רב כמקובל במותג, כולל כנראה גרסת על עם 300 כ"ס ו-4.9 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש. אצלנו לקראת סוף השנה הנוכחית.
ביואיק - צפויה להציג מכונית קונספט בהופעת בכורה עולמית, אך עדיין לא ברור באיזה דגם מדובר, אך GM מאשרת כי הוא עבר תהליך פיתוח דווקא בסין, ולא בארה"ב. אי אפשר להגזים במידת הפופולריות לה זוכה ביואיק בסין. במהלך חודש מרץ בלבד, כך מדווחות הסוכנויות, מכר המותג האמריקאי לא פחות מ-70 אלף מכוניות חדשות בסין - עליה של כמעט 40% לעומת החודש המקביל ב-2012. לשם השוואה, בחודש מרץ מכר המותג 18 אלף מכוניות חדשות בארה"ב. פרטים נוספים: מהתערוכה.
ב.מ.וו - הופעת בכורה של הגרסה הסדרתית ל-X4 החדש צפויה בתערוכת הרכב הבינלאומית (והביתית כמובן) בפרנקפורט, אבל את הקדימון לרכב הפנאי המודרני תחשוף היצרנית הבווארית כבר בתערוכת שנחאי. מדובר כאן בגרסה ספורטיבית יותר, אגרסיבית למראה של ה-X3 הרב-משימתי. ה"בייבי X6" ייוצר בארה"ב, ושם גם יתחיל שיווקו. לארץ הוא צפוי להגיע רק בשלב מאוחר יותר, במהלך 2014.
דטרויט אלקטריק - יצרנית המכוניות החשמליות תחשוף בשנחאי גרסה ממש-נקיה על בסיס לוטוס אליז, עם 200 כ"ס וזינוק מ-0 ל-100 קמ"ש תוך פחות מ-4 שניות. והכל בשקט, ובלי לבזבז אפילו טיפה אחת של דלק. המחיר בארה"ב - מעל 130 אלף דולר. תחילת ייצור - לקראת סוף הקיץ הקרוב.
טויוטה - יצרנית הרכב היפנית צפויה לחשוף בשנחאי מכונית חשמלית חדשה תחת מותג ראנז (Ranz), אשר תיוצר ותשווק על-ידי החברה שהקים הקונצרן היפני יחד עם FAW המקומית. את הבסיס למכונית תעניק הקורולה.
מזראטי - היצרנית הכמעט-אקזוטית תחשוף בשנחאי, בהופעת בכורה עולמית, את הג'יבלי. הדגם בעל השם המיתולוגי יציע מרכב סדאן אטרקטיבי לפי מיטב המסורת של המותג, כזה האמור להתחרות בשלישיית היוקרה הגרמנית עם ה-E קלאס, A6 וסדרה 5 של מרצדס-אודי וב.מ.וו בהתאמה. בין היתר עם גרסאות 400 כ"ס והנעה אחורית או כפולה. מזראטי מיוצגת בארץ על-ידי אוטו איטליה. הסיכויים לראות את הג'יבלי גם כאן בעתיד, גבוהים למדי.
מרצדס - היצרנית הגרמנית תחשוף בשנחאי את ה-GLA קונספט שהוצג לתקשורת זה עתה. רכב הפנאי השרירי למראה, הנתמך על פלטפורמת ה-A קלאס העדכנית, יעבור עוד עידון-מרכב לפני שיגיע לייצר סדרתי בעוד מספר חודשים בארה"ב. על הכוונת - ב.מ.וו X1 ואודי Q3. כמו יצרניות יוקרה אחרות, מרצדס צפויה להציג גם גרסה מבודרת בעלת בסיס גלגלים ארוך במיוחד ל-E קלאס. רכב שישווק אך ורק בסין.
ניסאן - היצרנית היפנית תציג מכונית תצוגה שמטרתה העיקרית (והיחידה בעצם) היא לחשוף מערכת מידע אינטרנטית המסוגלת לשרת את כל ארבעת נוסעי הרכב. מן הסתם, המעטפת תהיה עתידנית, אך כנראה ללא כל תכניות ייצור רציניות.
סוזוקי - היצרנית היפנית שמתמחה בדגמים צנועי-מידות, תחשוף בשנחאי משפחתית קטנה בשם אותנטי - (Authentics). בינתיים שוחרר רק וידאו כללי של איור חצי-ברור.
סיטרואן - המותג הצרפתי יחשוף בתערוכת שנחאי דגם נוסף - בינתיים רק בסטטוס "תצוגה" - במשפחת ה-DS היוקרתית. שמו של רכב הפנאי, בינתיים לפחות, הוא Wild Rubis, ובתרגום: אבן אודם.
סקודה - היצרנית הצ'כית השייכת לקונצרן הענק פולקסווגן, תנצל את תערוכת שנחאי לטובת חשיפת הסופרב החדשה על צמד גרסאותיה - ההצ'בק והסטיישן. הסופרב עברה למעשה מתיחת פנים קלילה עם שינויים מינוריים בלבד, ותגיע ארצה ברבעון האחרון של השנה.
פורשה - מותג מכוניות הספורט הגרמני יציג לראווה פנאמרה היברידית-פלאג-אין, גרסה נטענת מרשת החשמל של מכונית ה-GT הגדולה והסופר-מהירה ומפוארת. מכוניצ זו מחליפה למעשה את הפנאמרה ההיברידית שנמצאת זה מכבר בארסנל הדגמים של פורשה, אלא שהפעם יש לא רק אפשרות לטעינה, אלא גם יכולת גבוהה יותר. היא תהיה חסכונית יותר (כמובן), אך גם מהירה יותר, חזקה מבעבר, עם טווח חשמלי גדול משמעותית ומהירות נקייה מזיהום מרשימה - 135 קמ"ש. בנוסף תוצג גרסה עם בסיס גלגלים ארוך יותר, לטובת נוסעים מפונקים ו-או ארוכי רגליים.
BYD - היצרנית הסינית המתמחה ברכב חשמלי, והמשתפת פעולה עם דיימלר כבר מספר שנים, תציג את הסירוי (Sirui) הקומפקטית, והכלל לא חשמלית. שוק היעד הוא כמובן הסיני.
Qoros - גאווה ישראלית, לא פחות, למותג הרכב המשותף לחברה לישראל ויצרנית הרכב הסינית צ'רי. בשנחאי יוצגו שתי גרסאות - אחת היברידית ואחת בעלת מרכב סטיישן רב-שימושי, של ה-3 (לשעבר GQ3) שהוצגה בז'נבה.