תערוכת שנחאי: גם ניסאן רוצה יאפים צעירים
יצרנית הרכב היפנית מיישרת קו עם הטרנד המקובל כיום בסין - תכנון ושיווק מכוניות יוצאות דופן עבור קבוצת הגילאים החשובה ביותר בעולם הרכב: ילידי שנות ה-80
ניסאן משווקת בסין רעיון - Friend-ME. כנראה שתופתעו לשמוע שקטגוריית הגילאים הגדולה - ולכן החשובה - ביותר בשוק הרכב העולמי כיום, שייכת לצעירים-מצליחים-סינים. או כמו שבין היתר גם ניסאן מכנה אותם, "דור ילידי 80 והלאה". כדי להעניק מושג למי שלא ממש מחובר למספרים העצומים של שוק הרכב הסיני, אשר נגזר באופן טבעי מהאוכלוסיה העצומה במדינה הזו - ילידי שנות ה-80, עם תזוזה של 5 שנים יותר או פחות, מונה בסין כבר היום קרוב לרבע מיליארד לקוחות פוטנציאלים.
אין ממש צורך להבהיר מה משמעות המספר הזה עבור תעשיית הרכב העולמית, ובעיקר זו הסינית. גם אם מדובר ביצרניות מקומיות, וגם אם מדובר ביצרני רכב ממדינות אחרות המשווקים בסין כלי רכב מיובאים, או מייצרים בסין בעצמם. הדור הצעיר והמשכיל, זה שגם מרוויח משכורות נאות ומעוניין להוציא חלק מהן על כלי רכב אופנתי, הפך לעניין הגדול הבא.
קחו את ניסאן למשל. מכונית הקונספט Friend-ME אינה יותר מהצהרת כוונות מאוד כללית. אל תנסו למצוא מידות ומפרט טכני, שכן אלה ממש לא מעניינים. מה שכן חשוב הוא שהמכונית הזו אמורה לסייע לארבעה סינים צעירים להחליף (או להמשיך) את חייהם הסוערים ומלאי ההתרגשות - מול רשת חברתית כלשהי מן הסתם, בחדר העבודה, בגרביים ובירה וצ'יפס - בנסיעה סוערת ומלאת התרגשות לא פחות - במכונית.
"בתוך ה-Friend-ME יצרנו חלל פרטי אבל מקושר, שבו יכולים חברים לחלוק הרפתקאות באמצעות חיבור וירטואלי, במכונית שבה כולם ירגישו שווים". נשמע לכם כמו סינית? אכן כך. ניסאן גם מבהירה, כדי שלא יהיו טעויות כלשהן, שכל האמור לעיל מתייחס כמובן לכל שווקי העולם, ולא רק לזה הסיני. למרות שעם רבע מיליארד סינים בקבוצת היעד, יש להניח ששאר השווקים עשויים למצוא עצמם מעט מאחור.
לסיום מוסיפים בניסאן כי המכונית הזו "מושכת תשומת לב, וזה בדיוק מה שבני הדור הצעיר רוצים". ובתרגום חופשי, עכשיו אחרי שתפסנו את תשומת הלב שלכם, אפשר להמשיך הלאה ולנסות לייצר מכוניות אמיתיות.