התעשיינים ביקשו צו מניעה נגד השביתה בנתב"ג
ההסתדרות מתכננת להשבית את נתב"ג ביום שלישי "לאות סולידריות" עם עובדי חברות התעופה הישראליות ששובתים החל מהבוקר, והתאחדות התעשיינים הגישה בקשה לצו מניעה. בצהריים הגישו התעשיינים עתירה נגד עיצומי הנתבים בנמל אשדוד: "סוגרים לנו את הים - והאוויר". מבקשים ששרי האוצר והתחבורה יפגשו עם יו"ר ההסתדרות
התאחדות התעשיינים הגישה הערב (א') לבית הדין הארצי לעבודה בקשה לצו מניעה נגד עובדי חברות התעופה אל על, ישראייר וארקיע, השובתים מהבוקר , וכן נגד עובדי נתב"ג שאמורים לשבות ביום שלישי . נשיאת בית הדין לעבודה נילי ארד קבעה כי על כל הצדדים להגיש את עמדותיהם עד מחר (ב') ב-12:00, וכי ב-18:00 ייערך דיון בנושא.
- עיני: היו צריכים להתייעץ איתנו, נשבית עד פתרון
- שביתת החברות בנתב"ג: האם מגיע לכם פיצוי?
- עיני סוגר את המדינה: נתב"ג יושבת ביום שלישי
הסיפורים הכי חמים - לפני כולם - בפייסבוק של ynet
אל על, ישראייר וארקיע משביתות היום - החל מהבוקר - את הטיסות, על רקע אישור הסכם "שמיים פתוחים" בממשלה. החברות הודיעו הערב כי ימשיכו בהשבתת הטיסות "עד הודעה חדשה". מוקדם יותר הודיעה ההסתדרות כי תשבית את נתב"ג ביום שלישי - ככל הנראה למשך ארבע שעות.
"אנחנו בעד שמיים פתוחים ואין לנו כלום נגד העובדים או החברות, אבל אנחנו מבקשים ששרי האוצר והתחבורה ישבו יחד עם יו"ר ההסתדרות ויפתרו את הדברים. לא נסכים שיעצרו לנו סחורות או טיסות", אמר אמיר חייק, מנכ"ל התאחדות התעשיינים. ההתאחדות מבקשת מבית הדין להתכנס בדחיפות ולמנוע את השבתת נמל התעופה.
עתירה גם נגד עיצומים בנמל אשדוד
בצהריים הגישה התאחדות התעשיינים עתירה לבית הדין הארצי לעבודה נגד עיצומי הנתבים בנמל אשדוד. "אנחנו לא יכולים יותר ככה. סוגרים לנו את הים, סוגרים לנו את התנועה האווירית - ומי שנושא בנטל הם היבואנים והיצואנים. זה מצב שלא יכול להימשך", אמר חייק.
יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר ל"כלכליסט" כי "הסיבה להשבתת נתב"ג ביום שלישי היא שהמדינה לא נותנת פתרון - אלא מתעלמת מאיתנו". לדבריו, "לא נוכל לשבת ולהגיד 'מה שיקרה יקרה'. אמרנו כל הזמן שאנחנו לא נגד שמיים פתוחים ולא נגד תחרות, אבל חייבים לשמור על חברות התעופה הישראליות. זה כאילו הפך להיות אינטרס רק שלנו - זה לא גם אינטרס של המדינה? אנחנו חייבים להבטיח שהחברות הישראליות לא יקרסו, ואני אפילו לא מדבר על עשרות אלפי העובדים שייפגעו כתוצאה מכך".
ניסנקורן בחר שלא להתייחס לאפשרויות שעומדות בפני ההסתדרות להמשך השביתה לאחר יום שלישי ואמר כי "מערכת יחסי העבודה היא מורכבת. אני לא רואה מצב שההסתדרות תרשה להגיע למצב שחברות התעופה הישראליות לא יתקיימו, בד בבד עם תחרות. זו המטרה המרכזית של כולם".
כאמור, מוקדם יותר היום אישרה הממשלה את הסכם שמיים פתוחים. שר האוצר יאיר לפיד אמר במהלך הדיון: "רפורמת השמיים הפתוחים טובה לישראל. היא תוביל להורדת המחירים ולהגברת התחרות, ולא תפגע בהיקף מקומות העבודה במשק אלא להפך". ההחלטה עברה ברוב של 16 מול שלושה מתנגדים - עמיר פרץ, יצחק אהרונוביץ וסופה לנדוור.
הסכם השמיים הפתוחים בין ישראל לאיחוד האירופי אמור לבטל הסכמים דו צדדיים שקיימים היום בין ישראל למדינות האיחוד ומגדירים את יעדי הטיסה. לפי ההסכם החדש, כמעט שלא תהיה מניעה לחברת תעופה ישראלית לטוס לכל יעד באירופה ולהיפך. הגדלת היצע הטיסות אמור להוזיל את הכרטיס לנוסע הישראלי ולתייר שבא לארץ, אם כי בנוסח ההסכם ודברי ההסבר להסכם כפי שהוצגו לממשלה לא מצוין מחקר או בדיקה שתומכים בטענה הזו.
בהכנת הידיעה השתתפו כתבי כלכליסט ליאור גוטמן, מיקי פלד וחן פונדק