שוק הרכב הסיני: היברידיות במקום חשמליות
אחרי שב-2012 נמכרו בסין פחות מ-13 אלף מכוניות חשמליות, נראה כי הממשלה מוכנה להתחיל לעודד רכישה של מכוניות היברדיות. בכיר ביצרנית סינית: "המדינה חייבת לשנות מדיניות"
אפילו לא 1%. בשנת 2012 נמכרו בסין, שוק הרכב הגדול בעולם, כ-15.5 מיליון מכוניות נוסעים, אך למרות תמריצים כספיים ועידוד ממשלתי אגרסיבי, פחות מ-13,000 מתוכן היו חשמליות. אם לא יחול שינוי מהיר ומשמעותי, לא יצליח השוק הסיני לעמוד ביעדי הממשלה - מכירה של 500 אלף מכוניות חשמליות עד 2015, וצמיחה ל-5 מיליון עד 2020.
אחת התוצאות של המצב צפויה להיות הגדלת ההטבות שמעניקה סין למכוניות היברידיות, שזכו עד כה להטבה נמוכה משמעותית מזו של מכוניות חשמליות. בכיר באחת מיצרניות הרכב הסיניות, הנמצאת בבעלות המדינה, אומר כי "הממשלה חייבת לשנות את המדיניות. מה שקרה הוא שהיא לא יכולה להוציא את כל התקציב המיועד למכוניות חשמליות, בגלל שמעט מדי אנשים קונים אותן. מנגד, אנשים גם לא קונים היברידיות, כי ההטבה אינה מספקת".
הפער בהטבה דרמטי. מי שרוכש מכונית היברידית זכאי להחזר של 3,000 יואן בלבד (490 דולר), ואילו מי שרוכש מכונית חשמלית יכול לקבל החזר המגיע עד 60 אלף יואן (9,800 דולר). לדברי הבכיר ביצרנית הסינית, שביקש שלא להיחשף בגלל רגישות הנושא, ההטבות למכוניות היברדיות "יהיו גבוהות משמעותיות" מאלו הניתנות כיום.
לדברי יוכם הייצמן, מנכ"ל קבוצת פולקסווגן בסין, "יש פער בין היעדים של ממשלת סין, והפעולות שלה. ב-10 השנים הקרובות, מכוניות היברידיות-נטענות יכולות להצליח הרבה יותר ממכוניות חשמליות. הבעיה (של מכוניות חשמליות) היא שצריך תשתית מיוחד באיזורים ציבוריים. עבור לקוחות פרטיים, השימוש במכוניות חשמליות מאוד קשה".
על-פי דיווחים בכלי תקשורת בסין, מיאו וויי, שר התעשייה וטכנולוגיית מידע, אמר כבר בחודש שעבר כי תוכנית ההחזרים למכוניות "ירוקות" תכלול כנראה 16 קטגוריות, שיתבססו על צריכת הדלק. על-פי ציטוט שהתפרסם בכלי התקשורת, וויי אמר כי "מכוניות היברדיות סיניות 'מתבגרות' בהדרגה, ומכוניות עממיות משיגות חיסכון של 20% בצריכת הדלק. לכן מכוניות היברידיות קונבנציונאליות מוכנות, ועברו את הסף (הנדרש) לעידוד".