השר פרץ: לעודד שימוש בגז טבעי בתחבורה
השר להגנת הסביבה אומר כי מהפכת הגז הטבעי פוסחת על ענף התחבורה, וקורא להגדיל משמעותית את היקף השימוש בגז בכלי רכב. "הענף הוא אחד הגורמים המזהמים ביותר", מזהיר השר
השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, מאמץ את עמדת אנשי המקצוע במשרדו וקורא להגדיל משמעותית את היקף השימוש בגז טבעי בתחבורה. "ענף התחבורה נמצא בשוליים של מהפכת הגז", אמר היום (ב') השר פרץ בוועידת האנרגיה שנערכה בתל אביב. "הענף הוא אחד הגורמים המזהמים ביותר, (ו)לא יכול להיות שנדלג עליו במהפכה הירוקה שעוברת על ישראל".
כבר לפני כשנה הזהירו אנשי המשרד כי הוועדה שהוקמה לבחינת מדיניות משק הגז הטבעי ("ועדת צמח"), אינה מייחסת חשיבות ראויה לענף התחבורה. בהתייחסות לדו"ח הביניים של הוועדה, הבהירו שם כי "עד לשנת 2040 צפוי כל צי כלי הרכב במדינת ישראל להתחלף מספר פעמים, ואין סיבה שלא להציב יעד הקובע כי רוב כלי הרכב הפרטיים, וכל כלי הרכב המשמשים לתחבורה ציבורית, יוסבו להנעה המבוססת על תוצריו השונים של הגז הטבעי".
יש לציין כי בתחילת השנה אישרה הממשלה תוכנית לאומית לצמצום השימוש בנפט בענף התחבורה, שכללה בין השאר הצעות שונות לעידוד השימוש בדלקים המופקים מגז טבעי. במשרד ראש הממשלה העריכו כי שימוש בדלקים אלה - הכוללים בין השאר תערובות שונות של בנזין ומתנול - יאפשרו הוזלה של עד כ-2 שקלים במחיר הדלק לנהגים.
עם זאת, דו"ח שהוכן עבור משרד האנרגיה היה הרבה פחות אופטימי, לפחות בכל הנוגע לחיסכון שישיגו הנהגים משימוש במכוניות המונעות באמצעות גז טבעי. על-פי הדו"ח, עלות הבעלות הכוללת על מכונית המונעת בגז, תהיה במקרה הטוב כמעט זהה למכונית בנזין. על-פי אחד התרחישים שנבחנו, שאינו פחות ריאלי מזה שמנבא חיסכון, העלות הכוללת של בעלות על מכונית שכזו תהיה גבוהה בכ-4,000 שקלים לעומת מכונית בנזין.
ראוי גם להזכיר כי כבר ב-2008 המליץ דו"ח של הטכניון - שהוגש למשרד להגנת הסביבה - על קידום השימוש בגז טבעי בתחבורה הציבורית. בטכניון המליצו על "הכנסה הדרגתית, תחת פיקוח, של השימוש בגז טבעי לתחבורה... לדוגמה: אוטובוסים בקווים עירוניים, משאיות תובלה ואשפה, מוניות, ורכב מסחרי...". למרות שהמלצות זכו לתמיכה במשרדי הממשלה, הן לא יושמו.