הסטטיסטיקה: יש פחות דו"חות, יש פחות הרוגים
במשך עשרות שנים מסבירים לישראלים שמהירות היא הגורם העיקרי לתאונות. אלא שבדיקת ynet מעלה כי דווקא בשנה שבה נרשם מספר נמוך במיוחד של דו"חות מהירות, ירד מספר ההרוגים בעשרות אחוזים
זו הסטטיסטיקה: מספר דו"חות המהירות בשנה שעבר היה הנמוך ביותר מאז תחילת העשור הקודם, אך מספר ההרוגים בתאונות ירד בעשרות אחוזים. מבדיקת ynet עולה כי ב-2012 נרשם מספר דו"חות המהירות הנמוך ביותר מאז אמצע העשור הקודם. כ-100 אלף דו"חות לעומת יותר מ-300 אלף ב-2004, ויותר מ-200 אלף בשנים 2008 עד 2010.
למרות זאת, בשנה שעברה נרשמה ירידה דרמטית במספר ההרוגים והתאונות הקטלניות, בהשוואה לכל שנה בין 2004 ו-2011, ולמעשה מול כמעט כל שנה אחרת מאז החלו רישומים סטטיסטיים. אז איך קרה שדווקא בשנה שבה הצטמצם היקף אכיפת המהירות בעשרות אחוזים, נרשם שיפור משמעותי בבטיחות ומספר ההרוגים בתאונות ירד בכ-30%?
דו"חות מהירות | הרוגים בתאונות | הרוגים למיליארד ק"מ | סה"כ נפגעים | |
2006 | 158,000 | 439 | 10.2 | 37,313 |
2007 | 157,000 | 415 | 9.2 | 34,265 |
2008 | 214,000 | 433 | 9.2 | 33,349 |
2009 | 219,000 | 346 | 7.1 | 33,235 |
2010 |
200,000 |
375 | 7.5 | 29,526 |
2011 | 150,000 | 382 | 7.5 | 28,643 |
2012 | 100,000 | 290 | 5.6 | 25,083 |
כבר שנים ארוכות טוענים מומחי בטיחות בכירים כי מהירות מופרזת ביחס לחוק - כזו שאפשר לאכוף בקלות יחסית, למשל באמצעות מצלמות - גורמת לשיעור נמוך בלבד של תאונות דרכים. ואכן, על-פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), כ-15 אלף נהגים שהיו מעורבים בתאונה עם נפגעים ב-2011 ביצעו עבירת תנועה, אלא שרק ל-70 מהם נרשמה עבירת מהירות מופרזת ביחס לחוק.
מה אם כן גורם לשיפור הניכר בעשור האחרון בבטיחות, ולירידה במספר ההרוגים והתאונות הקטלניות? לפי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, השיפור הוא תוצאה מתמשכת של כמה גורמים. למשל, שיפור משמעותי בבטיחות כלי הרכב, שדרוג תשתית הכבישים, מערכי פינוי וטראומה מיומנים מתמיד, וגם שיפור במודעות הנהגים עצמם. ומה עם אכיפה? גם לה יש תפקיד, אבל נראה כי איכות האכיפה חשובה הרבה יותר מהכמות שלה.
ורק המהירות לא יורדת
שימו לב לנתונים הבאים: ב-2012 נרשם לא רק מספר דו"חות המהירות הנמוך בשנים האחרונות, אלא גם מספר דו"חות התנועה הכולל הנמוך ביותר מאז תחילת שנות ה-2000. בשנה שעברה נרשמו לנהגים כ-642 אלף דו"חות תנועה בסך הכל, לעומת יותר ממיליון בכל אחת מהשנים 2007 עד 2011. בתחילת העשור הקודם - כאשר מספר הנהגים והמכוניות היה נמוך משמעותית - סך הדו"חות השנתי אף הגיע ליותר מ-1.3 מיליון.
סך דו"חות | נפגעים למיליארד ק"מ | |
2006 | 997,000 | 862 |
2007 | 1,063,000 | 761 |
2008 | 1,251,000 | 707 |
2009 | 1,253,000 | 681 |
2010 | 1,265,000 | 592 |
2011 | 1,057,000 | 565 |
2012 | 642,000 | 486 |
באגף התנועה מסבירים בשנתיים האחרונות כי צמצמו משמעותית את ההיקף הכולל של אכיפת עבירות תנועה, על-מנת שיוכלו להתמקד בעבירות אותן הם מגדירים "מסכנות חיים". למשל נהיגה בשכרות, עבירות בריונות, אי שימוש בחגורות בטיחות ומהירויות חריגות. דברים דומים אמנם אמרו שם כבר לפני כעשור, בימים שבהם פיקד על האגף ניצב שחר איילון, אך הנתונים - לכל הפחות אלו של שנת 2012 - מראים כי המדיניות מיושמת כעת בפועל.
אגב, דבר אחד שדווקא לא השתנה בשנים האחרונות, הוא מהירות הנסיעה של הישראלים. סקרי מהירות שעורכת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מדי שנה, מלמדים כי המהירות הממוצעת ברוב הכבישים נותרת כבר שנים ארוכות ללא שינוי משמעותי, והיא לרוב גבוהה מהמותר בחוק. ב-2012 אף החליט משרד התחבורה על העלאת המהירות המותרת בחלק מהכבישים, וזאת לאחר שהתברר כי העלאת מהירות קודמת, ב-2011, לא השפיעה לרעה על הבטיחות.