שתף קטע נבחר
 

הסטטיסטיקה: יש פחות דו"חות, יש פחות הרוגים

במשך עשרות שנים מסבירים לישראלים שמהירות היא הגורם העיקרי לתאונות. אלא שבדיקת ynet מעלה כי דווקא בשנה שבה נרשם מספר נמוך במיוחד של דו"חות מהירות, ירד מספר ההרוגים בעשרות אחוזים

זו הסטטיסטיקה: מספר דו"חות המהירות בשנה שעבר היה הנמוך ביותר מאז תחילת העשור הקודם, אך מספר ההרוגים בתאונות ירד בעשרות אחוזים. מבדיקת ynet עולה כי ב-2012 נרשם מספר דו"חות המהירות הנמוך ביותר מאז אמצע העשור הקודם. כ-100 אלף דו"חות לעומת יותר מ-300 אלף ב-2004, ויותר מ-200 אלף בשנים 2008 עד 2010.

 

למרות זאת, בשנה שעברה נרשמה ירידה דרמטית במספר ההרוגים והתאונות הקטלניות, בהשוואה לכל שנה בין 2004 ו-2011, ולמעשה מול כמעט כל שנה אחרת מאז החלו רישומים סטטיסטיים. אז איך קרה שדווקא בשנה שבה הצטמצם היקף אכיפת המהירות בעשרות אחוזים, נרשם שיפור משמעותי בבטיחות ומספר ההרוגים בתאונות ירד בכ-30%?


דוחות מהירות ותאונות דרכים

דו"חות מהירות ותאונות דרכים
  דו"חות מהירות הרוגים בתאונות הרוגים למיליארד ק"מ סה"כ נפגעים
2006 158,000 439 10.2 37,313
2007 157,000 415 9.2 34,265
2008 214,000 433 9.2 33,349
2009 219,000 346 7.1 33,235
2010

200,000

375 7.5 29,526
2011 150,000 382 7.5 28,643
2012 100,000 290 5.6 25,083

 

כבר שנים ארוכות טוענים מומחי בטיחות בכירים כי מהירות מופרזת ביחס לחוק - כזו שאפשר לאכוף בקלות יחסית, למשל באמצעות מצלמות - גורמת לשיעור נמוך בלבד של תאונות דרכים. ואכן, על-פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), כ-15 אלף נהגים שהיו מעורבים בתאונה עם נפגעים ב-2011 ביצעו עבירת תנועה, אלא שרק ל-70 מהם נרשמה עבירת מהירות מופרזת ביחס לחוק.

 

מה אם כן גורם לשיפור הניכר בעשור האחרון בבטיחות, ולירידה במספר ההרוגים והתאונות הקטלניות? לפי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, השיפור הוא תוצאה מתמשכת של כמה גורמים. למשל, שיפור משמעותי בבטיחות כלי הרכב, שדרוג תשתית הכבישים, מערכי פינוי וטראומה מיומנים מתמיד, וגם שיפור במודעות הנהגים עצמם. ומה עם אכיפה? גם לה יש תפקיד, אבל נראה כי איכות האכיפה חשובה הרבה יותר מהכמות שלה.

 

ורק המהירות לא יורדת

שימו לב לנתונים הבאים: ב-2012 נרשם לא רק מספר דו"חות המהירות הנמוך בשנים האחרונות, אלא גם מספר דו"חות התנועה הכולל הנמוך ביותר מאז תחילת שנות ה-2000. בשנה שעברה נרשמו לנהגים כ-642 אלף דו"חות תנועה בסך הכל, לעומת יותר ממיליון בכל אחת מהשנים 2007 עד 2011. בתחילת העשור הקודם - כאשר מספר הנהגים והמכוניות היה נמוך משמעותית - סך הדו"חות השנתי אף הגיע ליותר מ-1.3 מיליון.
מספר דוחות תנועה

מספר דו"חות תנועה
  סך דו"חות נפגעים למיליארד ק"מ
2006 997,000 862
2007 1,063,000 761
2008 1,251,000 707
2009 1,253,000 681
2010 1,265,000 592
2011 1,057,000 565
2012 642,000 486

 

באגף התנועה מסבירים בשנתיים האחרונות כי צמצמו משמעותית את ההיקף הכולל של אכיפת עבירות תנועה, על-מנת שיוכלו להתמקד בעבירות אותן הם מגדירים "מסכנות חיים". למשל נהיגה בשכרות, עבירות בריונות, אי שימוש בחגורות בטיחות ומהירויות חריגות. דברים דומים אמנם אמרו שם כבר לפני כעשור, בימים שבהם פיקד על האגף ניצב שחר איילון, אך הנתונים - לכל הפחות אלו של שנת 2012 - מראים כי המדיניות מיושמת כעת בפועל.

 

אגב, דבר אחד שדווקא לא השתנה בשנים האחרונות, הוא מהירות הנסיעה של הישראלים. סקרי מהירות שעורכת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מדי שנה, מלמדים כי המהירות הממוצעת ברוב הכבישים נותרת כבר שנים ארוכות ללא שינוי משמעותי, והיא לרוב גבוהה מהמותר בחוק. ב-2012 אף החליט משרד התחבורה על העלאת המהירות המותרת בחלק מהכבישים, וזאת לאחר שהתברר כי העלאת מהירות קודמת, ב-2011, לא השפיעה לרעה על הבטיחות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ב-2004 נרשמו יותר מ-300 אלף דו"חות מהירות
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים