נהג חדש בלי מלווה? המדינה תממן ליווי מקוצר
חיילים בודדים וצעירים חסרי יכולת פיננסית מתאימה, יזכו מהמדינה למימון תקופת הליווי לאחר הוצאת רישיון נהיגה. המלווה יהיה מורה לנהיגה, התקופה תהיה קצרה משמעותית והמערך יותאם
תקופת ליווי מקוצרת לנהגים חדשים המתקשים להשיג ליווי, תמומן על-ידי המדינה. משרד התחבורה הגיש לוועדת הכלכלה תקנות חדשות, הקובעות בין השאר את הכפלת תקופת הליווי לנהגים חדשים, וכן הקדמת גיל הוצאת הרישיון מ-17 ל-16 ותשעה חודשים. נהגים שיוכיחו כי אינם יכולים למצוא מלווה בין בני משפחתם, יהיו זכאים למימון תקופת ליווי קצרה מקופת המדינה, בהיקף שייקבע על-ידי אגף הרישוי.
נהגים שיקבלו מימון מהמדינה, יידרשו לבצע תקופת ליווי קצרה משמעותית מנהגים חדשים אחרים. במקום 50 שעות בתוכנית הליווי הרגילה, תופחת חובת הליווי ל-12 שעות עם מורה נהיגה. בהתאם יופחתו גם מכסות הליווי בתנאי נסיעה שונים - במקום 20 שעות בכבישים עירוניים ו-15 שעות בכבישים בינעירוניים, נהגים שיהיו זכאים למימון מקופת המדינה יידרשו לבצע ארבע שעות בכל אחד מסוגי הכבישים. גם היקף הנהיגה בליווי בלילה ייקטן, מ-15 שעות לארבע.
על-פי התקנות שהגיש משרד התחבורה, אלה הזכאים למימון תקופת הליווי מקופת המדינה ולקיצור משך הליווי באופן משמעותי:
- חיילים בודדים שיציגו אישור מתאים מהיחידה שבה הם משרתים
- צעירים המקבלים תשלומים או גמלה לפי חוק הבטחת הכנסה
יש לציין כי נהג חדש שגילו עד 24 יהיה פטור מתוכנית הליווי, אם ביצע במסגרת שירותו הצבאי תוכנית חונכות ייעודית לנהגים.
"יותר הפסד מאשר רווח"
ראוי להזכיר כי בשנה שעברה הציע משרד התחבורה לאפשר לכל הנהגים החדשים לרכוש שעות ליווי ממורי נהיגה. אלא שבעקבות חשיפת ההצעה ב-ynet, הורה שר התחבורה, ישראל כץ, על ביטולה. השר כץ, שאמר כי כלל לא ידע על ההצעה, הבהיר כי "העיקרון שהנחה אותי בקביעת חובת הליוווי לנהגים חדשים הוא ליווי משפחתי ועממי. אין לי כל כוונה להפוך את מורי הנהיגה לנותני שירות בתשלום עבור ליווי".
נגד ההצעה לקצר את תקופת הליווי כבר נמתחה ביקורת בעבר. שי ברק, מורה נהיגה ותיק, הסביר בדיון של ועדת הכלכלה בדצמבר האחרון כי "הקטע הזה עם ה-12 שעות, שתלמיד שאין בידו להשיג מלווה יכול להמיר... יש פה איזושהי בעיה, שאותן 12 שעות, אם יתפרסו על שישה חודשים, יש פה יותר הפסד מאשר רווח, כי למעשה מה שיקרה זה שהתלמיד ייקח שעה בשבועיים, אם נחלק את זה".
ועדת הכלכלה תידרש לאשר את התקנות החדשות בזריזות, שכן יישום החוק נקבע ל-1 ביולי הקרוב. אם לא יינתן האישור, יידחו הקדמת גיל הרישיון והכפלת תקופת הליווי בחצי שנה לפחות. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אמורה הייתה לבצע מסע הסברה ייעודי כבר בחודש מרץ, בעלות של כ-5 מיליון שקלים, אך עיכובים רבים בהגשת התקנות מנעו את ביצועו עד כה.